Opłaty w Prawie wodnym – podsumowanie i praktyka

Finansowanie systemu gospodarki wodnej niejako na nowo określiły zasady wprowadzone 1 stycznia 2018 r. ustawą z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. W związku z tym opłaty za usługi wodne zostały wyłączone ze składanego do 31 marca wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat.W poniższym artykule przedstawiono kompendium wiedzy na temat opłat wynikających z przepisów ustawy Prawo wodne i od strony praktycznej omówiono statuowane tym aktem prawnym obowiązki finansowe.

Nowe wzory sprawozdań dla podmiotów korzystających ze środowiska

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie określające wzory wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, a także sposób przedstawiania tych informacji i danych. Jakie informacje powinny złożyć podmioty korzystające ze środowiska?

Listy do redakcji

Pytanie: Czy opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się tylko dla substancji określonych w decyzji? A jeżeli takie pozwolenie jest nieaktualne, to w jaki sposób wyliczyć opłatę? Ponadto co zrobić, gdy skład stosowanych preparatów ustalony na podstawie kart charakterystyki wskazuje na emisję innych substancji? Czy właściwe jest wnoszenie opłat za substancje określone w decyzji, czy te, które ustalono na bazie charakterystyki preparatów? Czy wtedy traktuje się je jako opłaty bez wymaganej decyzji?Odpowiedź: Podmiot korzystający za środowiska ma obowiązek ustalenia we własnym zakresie wysokości należnej opłaty za to korzystanie i wniesienia jej na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego, co wynika z art. 284 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska.