Urządzenia chłodnicze – co warto wiedzieć, gdy masz je w swojej firmie

Przedsiębiorcy eksploatujący urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne powinni wiedzieć, że podlegają one rejestracji i kontroli. Ten szczególny nadzór wynika z faktu, że urządzenia te zawierają freony. Freony to gazy chłodnicze stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji. Ze względu na oddziaływanie tych związków na środowisko naturalne dzieli się je na: substancje kontrolowane (substancje zubożające warstwę ozonową, dalej: SZWO) oraz f gazy (fluorowane gazy cieplarniane, dalej: FGC).

System kaucyjny coraz bliżej

Prace nad ustawą regulującą system kaucyjny w Polsce nadal trwają, ale istnieje spora szansa, że w ciągu pół roku zostanie uchwalona. Jakie zmiany przyniesie? Jakie korzyści przewidują przedsiębiorcy i samorządowcy, a jakie mankamenty dostrzegają?

Przywrócenie gruntu do stanu poprzedniego

Pytanie: Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydał decyzję nakazującą podmiotowi przywrócenie gruntu do stanu poprzedniego, gdy spowodowane przez niego zmiany na gruncie doprowadziły do powstania szkód u innych podmiotów?

Praktyczne wskazówki dotyczące konsorcjum

W poprzednim numerze pisaliśmy o konsorcjum w ochronie środowiska. Dowiedziałeś się m.in., jakie wymogi formalne musi spełniać podmiot, który chce wspolnie złożyć ofertę i realizować zamówienie, oraz zostały wskazane cechy tego typu współpracy. W tym artykule z kolei przeczytasz m.in., jak potwierdzić warunki udziału w postępowaniu w przypadku takich wykonawców, jak złożyć prawidłowe wadium, jakiego szczególnego sposobu potwierdzania warunków zamawiający może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.

Odprowadzanie wód z dróg bez separatorów

Na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych klasy G często są prowadzone prace związane z odprowadzaniem wód opadowych do pobliskich rowów. Czy takie przedsięwzięcia wymagają zastosowania separatorów?

Nowelizacja ustawy o opakowaniach istotna dla branży spożywczej

Przedsiębiorcy, którzy mają do czynienia z opakowaniami na produkty spożywcze, muszą przygotować się na zmiany w systemie gospodarki odpadami opakowaniowymi. W nowym roku jako pierwsza wprowadza je nowelizacja ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (dalej: u.o.p.). Poza tym trwają prace nad ustawami o systemie kaucyjnym i ROP.

Czy można zaktualizować pozwolenie wodnoprawne?

Zgodnie z ustawą Prawo wodne w przypadku odprowadzania do wód lub do urządzeń wodnych wód opadowych lub roztopowych, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo w systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast stanowi to usługę wodną i należy mieć pozwolenie wodnoprawne wydawane w trybie art. 389 pkt 1 ww. ustawy. Poniżej dowiesz się, co w sytuacji gdy podmiot zwiększy powierzchnię odwadnianą, ale nie doprowadzi to do zwiększenia ilości odprowadzanych wód opadowych.

Czy można przedłużyć pozwolenie wodnoprawne?

Warto pamiętać, że jeżeli podmiot chce przedłużyć pozwolenie wodnoprawne, tak aby poprzednie nie straciło ważności, musi dochowac odpowiedniego terminu na wysłanie właściwych dokumentów. Poniżej szczegóły.

Do kiedy trzeba zakupić uprawnienia do emisji do powietrza

Pytanie: Pytanie: Mamy instalację ciepłowniczą, która podlega pod system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Musimy kupić uprawnienia w celu rozliczenia roku 2022. Czy zakup brakujących uprawnień musiał odbyć się w 2022 roku, czy możemy je kupić teraz?

2023

Urządzenia chłodnicze – co warto wiedzieć, gdy masz je w swojej firmie

Przedsiębiorcy eksploatujący urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne powinni wiedzieć, że podlegają one rejestracji i kontroli. Ten szczególny nadzór wynika z faktu, że urządzenia te zawierają freony. Freony to gazy chłodnicze stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji. Ze względu na oddziaływanie tych związków na środowisko naturalne dzieli się je na: substancje kontrolowane (substancje zubożające warstwę ozonową, dalej: SZWO) oraz f gazy (fluorowane gazy cieplarniane, dalej: FGC).

System kaucyjny coraz bliżej

Prace nad ustawą regulującą system kaucyjny w Polsce nadal trwają, ale istnieje spora szansa, że w ciągu pół roku zostanie uchwalona. Jakie zmiany przyniesie? Jakie korzyści przewidują przedsiębiorcy i samorządowcy, a jakie mankamenty dostrzegają?

Przywrócenie gruntu do stanu poprzedniego

Pytanie: Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydał decyzję nakazującą podmiotowi przywrócenie gruntu do stanu poprzedniego, gdy spowodowane przez niego zmiany na gruncie doprowadziły do powstania szkód u innych podmiotów?

2022

Chcesz prowadzić stację demontażu pojazdów – oto, co musisz wiedzieć!

Stacja demotnażu pojazdów (dalej: SDP) wymaga uzyskania pewnych zezwoleń, aby wszystko było prowadzone zgodnie z prawem ochrony środowiska. Jakie wymogi trzeba spełnić? O czym trzeba pamiętać? Tego oraz wielu innych rzeczy dowiesz się z niniejszego artykułu.

Nowe stawki opłat za hałas i emisje do powietrza od 2023 roku

Dnia 26 października 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym RP obwieszczenie ministra klimatu i środowiska z 7 października 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2023 (M.P. z 2022 r. poz. 1009). Poniżej szczegóły.

Kolejna próba wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futra

9 czerwca 2022 r. organizacja Stowarzyszenie Otwarte Klatki, Fundacja VIVE i Partia Zielonych – złożyła projekt zmiany ustawy o ochronie zwierząt do Sejmu. Co zakłada projekt?

2021

Prowadzisz myjnię samochodową? Sprawdź, które pozwolenia środowiskowe musisz pozyskać

Myjnia samochodowa to jedno z tych przedsięwzięć, które wpływają na nasze środowisko naturalne. To powoduje, że zamierzając prowadzić takie przedsiębiorstwo, musimy dopełnić licznych formalności. Część z nich dotyczy właśnie tego, w jaki sposób myjnia korzysta ze środowiska.Nie jest to tylko pozwolenie wodnoprawne, lecz sporo innych dokumentów administracyjnych. Rzeczoznawca, wyceniając myjnię, powinien także brać pod uwagę stan prawny takiej inwestycji, w tym to, czy inwestor dochował niezbędnych formalności.

Panele fotowoltaiczne to nie wszystko – efektywne OZE potrzebują lokalnych magazynów energii

Na koniec maja 2021 r. moc zainstalowana fotowoltaiki w Polsce wynosiła blisko 5 GW i wartość ta stale wzrasta w bardzo szybkim tempie. W celu zapewnienia stabilnej podaży energii pochodzącej ze słońca czy wiatru, należy postawić na decentralizację sieci i budowę lokalnych magazynów energii.W pierwszej kolejności powinny one znaleźć zastosowanie w przemyśle, gdzie niezbędne jest zapewnienie ciągłości działania procesów przy jednoczesnym obniżeniu stopnia emisji CO2 z tzw. brudnych źródeł energii – co z kolei pozostaje jednym z wymogów Europejskiego Zielonego Ładu.

2020

Wpływ pandemii na kwestie związane z ochroną środowiska

Obecnie panująca pandemia koronawirusa wymusiła zmiany w działalności 75% małych i średnich przedsiębiorstw, a aż 8 na 10 przedsiębiorstw spodziewa się długotrwałego kryzysu.Sektor ochrony środowiska jest zróżnicowany, ale w jakimś stopniu każdy z przedsiębiorców musiał zmierzyć się ze zmianami w organizacji pracy czy płynności finansowej. W poniższym artykule znajdziesz przegląd zmian i zjawisk, które dotknęły sektor ochrony środowiska w okresie pandemii COVID-19.

Przepisy bhp i społeczna inspekcja pracy w czasie epidemii COVID-19

Okres epidemii COVID 19, a także każdej innej potencjalnej, stanowi duże wyzwanie dla relacji pracodawca – pracownicy. Sposób organizowania procesu pracy w kontekście bezpieczeństwa osób zatrudnionych w okresie epidemii jest znacznie bardziej problematyczny niż w typowych sytuacjach na podstawie ugruntowanych od lat przepisów prawa pracy. Czas epidemii to nie tylko sprawdzian dla pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego, ale również dla służby bhp i społecznej inspekcji pracy, a także specjalistów ds. ochrony środowiska. W tym szczególnym okresie powyższe struktury muszą działać elastycznie i reagować na bieżąco w zakresie swoich ustawowych uprawnień i obowiązków.

2019

Zarządzanie chemikaliami w przedsiębiorstwie w ramach wymagań REACH i CLP

Rozporządzenie REACH wprowadza obowiązek informowania o zagrożeniach i ryzyku dotyczącym stosowania substancji chemicznych. Kwestie związane z klasyfikowaniem, oznakowaniem i pakowaniem zawiera z kolei rozporządzenie CLP. Te rozporządzenia mają na celu zapewnić bezpieczeństwo przy stosowaniu chemikaliów. Z poniższego artykułu dowiesz się: jakie instytucje uczestniczą w procesie zarządzania chemikaliami; czy Twoja substancja wymaga rejestracji; w jaki sposób prawidłowo oznakować substancje chemiczne; czym jest raport bezpieczeństwa chemicznego; co zawiera karta charakterystyki.

Stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2020

Stawki na rok 2020 zawiera obwieszczenie ministra środowiska z 30 sierpnia 2019 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2020 (M.P. z 2019 r. poz. 866).

2018

Raport NIK w zakresie ochrony powietrza – wnioski i postulaty

Najwyższa Izba Kontroli, tworząc raport oceniający dotychczas wprowadzone rozwiązania w zakresie ochrony powietrza, starała się znaleźć odpowiedzi na to, czy:− działania samorządów w celu ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami przynoszą rezultaty,− działania ministerstwa środowiska są skuteczne,− działania Ministerstwa Energii dadzą pożądane efekty,− wymagania wobec kotłów są odpowiednie,− uchwały antysmogowe będą efektywnymi narzędziami w poprawianiu jakości powietrza.

Odpady w europie – ocena aktualnej sytuacji

Komisja Europejska opublikowała 24 września 2018 r.  przegląd stosowania zasad dotyczących odpadów UE w całej Europie, przedstawiając wyzwania na przyszłość. Pomimo stałego postępu w państwach członkowskich i ogólnie dobrych wyników na poziomie UE istnieją poważne problemy, które należy szybko rozwiązać, aby kraje europejskie mogły czerpać korzyści środowiskowe i gospodarcze z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ilość wytwarzanych odpadów rośnie, a ich charakter się zmienia, np. z powodu rozwoju rynku produktów high- -tech. Oznacza to, że odpady zawierają coraz bardziej złożoną mieszankę materiałów, w tym tworzyw sztucznych, metali szlachetnych i materiałów niebezpiecznych, które trudno zagospodarować. Polityka UE ma na celu ograniczanie wpływu odpadów na środowisko i zdrowie oraz poprawę efektywności wykorzystywania zasobów. Długookresowym celem jest unikanie marnotrawstwa i wykorzystywanie odpadów jako zasobów oraz osiągnięcie dużo wyższych poziomów recyklingu i zminimalizowanie wydobycia dodatkowych zasobów naturalnych.

Obowiązkowe usuwanie zanieczyszczeń historycznych przez właścicieli gruntów

Osoby nabywające nieruchomości np. pod przyszłe inwestycje przede wszystkim skupiają się na przeprowadzaniu analiz stanu prawnego i faktycznego nieruchomości. Rzadko kiedy robi się badania zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w szczególności badania gleby oraz wód gruntowych. Jeżeli jednak zanieczyszczenie powierzchni ziemi ma charakter historyczny, podmiotem odpowiedzialnym za oczyszczenie terenu jest osoba władająca danym gruntem. Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się zanieczyszczenie powierzchni ziemi, które zaistniało przed 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed 30 kwietnia 2007 r., a także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1789 z późn. zm.), która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat. Zakwalifikowanie gruntu do terenów o zanieczyszczonej powierzchni ziemi będzie miało istotne skutki dla władających powierzchnią ziemi.

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.