Czy karty charakterystyk podlegają aktualizacji?
Pytanie: Posiadamy na terenie naszego zakłądu produkcyjnego wiele różnych substancji niebezpiecznych, do których oczywiście są wystawione karty charakterystyk. Co jaki okres powinna być aktualizowana taka karta? Czy jeśli producent nie dokonał aktualizacji w ciągu roku lub dwóch lat, taką kartę można uznać za aktualną według przepisów? A może karta powinna być z każdym nowym rokiem aktualizowana?
Odpowiedź: Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmioty dostarczające niebezpieczne substancje muszą dołączyć do nich kartę charakterystyki wykonaną według ściśle określonych regulacji prawnych. Obowiązek aktualizacji karty charakterystyki, zgodnie z przepisami rozporządzenia REACH, spoczywa na dostawcy – gdy tylko pojawią się nowe informacje, które mogą mieć wpływ na środki kontroli ryzyka, lub nowe informacje o zagrożeniach. Tym samym trudno mówić o sztywnym okresie aktualizacji kart charakterystyki – np. corocznym. Można przyjąć, że dostawca jest więc obowiązany monitorować okoliczności mające istotne znaczenie w kontekście aktualizacji kart charakterystyki. Jeżeli jednak użytkownik nabierze uzasadnionych podejrzeń w zakresie aktualności karty, może jak najbardziej zwrócić się do dostawcy w celu dokonania oceny i przeprowadzenia procesu aktualizacji karty charakterystyki.
Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Ochrona Środowiska od A do Z
zaloguj się
Zapomniałeś hasła ?
Zostań subskrybentem publikacji Ochrona Środowiska od A do Z