ROP jako unijna zintegrowana polityka produktowa
Rozszerzona odpowiedzialność producenta (dalej: ROP) zakłada m.in. że odpowiednie zachęty gospodarcze mogą spowodować, że odpad stanie się cennym surowcem, a ponadto, że każdy z uczestników rynku ma wpływ na minimalizowanie negatywnych oddziaływań środowiskowych. ROP obejmuje projektantów, producentów, dystrybutorów (w tym marketing produktowy), sprzedawców oraz klientów/konsumentów.
Najbardziej popularną definicją ROP jest zaproponowana przez T. Lindhqvista: „Rozszerzona odpowiedzialność producenta to strategia ochrony środowiska służąca osiągnięciu celu środowiskowego, jakim jest obniżenie całościowego oddziaływania na środowisko przez produkt, poprzez uczynienie producenta produktu odpowiedzialnym za cały cykl życia produktu, a w szczególności za jego zbiórkę, poddanie recyklingowi i ostateczne unieszkodliwienie tego produktu. Rozszerzona odpowiedzialność producenta jest wdrażana za pomocą instrumentów administracyjnych, ekonomicznych i informacyjnych. Dobór tych instrumentów wyznacza określoną formę rozszerzonej odpowiedzialności producenta”.
Jeśli jesteś subskrybentem publikacji Ochrona Środowiska od A do Z
zaloguj się
Zapomniałeś hasła ?
Zostań subskrybentem publikacji Ochrona Środowiska od A do Z