Wszystko, co musisz wiedzieć o pozwoleniu wodnoprawnym po zmianie przepisów

Pozwolenie wodnoprawne to rodzaj zezwolenia udzielanego w drodze decyzji przez organy administracji państwowej. Nowe prawo wodne nie wprowadziło znaczących modyfikacji w zakresie samej procedury pozyskiwania pozwoleń wodnoprawnych, ale zmieniło zakres działań, w których takie pozwolenie jest wymagane. Większość zmian miała na celu poprawę spójności i przejrzystości przepisów.Z artykułu dowiesz się: co się zmieniło w przepisach prawa wodnego, kiedy musisz starać się o pozwolenie wodnoprawne, co musisz dołączyć do wniosku o wydanie pozwolenia, w jaki sposób przebiega procedura uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego, czy możesz odwołać się od negatywnej decyzji.

W jaki sposób polski rząd chce uniknąć kary 300 tys. euro? Przeczytaj o planowanych zmianach w gospodarowaniu odpadami

Polska musi do 2020 roku osiągnąć odzysk odpadów na poziomie 50%, w przeciwnym wypadku może zostać obarczona karą wynoszącą do 300 tys. euro. W związku z zaostrzeniem wymogów rząd planuje wprowadzić zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.W roku 2015 poziom odzysku w Polsce wynosił 26%, ale wymagania UE na kolejne lata stale wzrastają, i tak w: 2020 r – ma to być 50% 2025 r. – 60% 2030 r. – 70%. Wobec faktu, że wzrost poziomu odzysku w Polsce jest niski (zaledwie 0,7% w skali roku) sytuacja wydaje się dość trudna. Odzysk na poziomie wyznaczonym przez UE nie będzie możliwy bez zmian w systemie segregacji i zbiórki odpadów. W artykule przeczytasz jakie zmiany są planowane i jak to może wpłynąć na sytuację gmin, gospodarstw domowych i firm odbierających odpady.

Dowiedz się, jak prawidłowo postępować z opakowaniami wielomateriałowymi

Opakowania wielomateriałowe to opakowania, które są wykonane z co najmniej dwóch różnych materiałów, których rozdzielenie przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych jest niemożliwe. Przykładem tego rodzaju opakowań są pudła tekturowe wraz z laminowaną folią z tworzywa sztucznego lub kartoniki do pakowania żywności typu tetra-pak.Przedsiębiorcy mają często problemy z prawidłową klasyfikacją i postępowaniem z opakowaniami wielomateriałowymi. Zdarza się, że odpady klasyfikowane pod kodem 15 01 05 − Opakowania wielomateriałowe, są tak naprawdę zmieszanymi odpadami opakowaniowymi (składają się wyłącznie z opakowań wytworzonych z jednego materiału − np. pudełka z tektury lub każde inne opakowanie wykonane z jednolitego materiału). Lektura poniższego artykułu pomoże Ci uniknąć ewentualnych błędów, a także kar finansowych, które za nie grożą.

Co zrobić, gdy powstało więcej odpadów, niż wykazano w pozwoleniu?

Przedsiębiorstwo musi uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, jeżeli w wyniku eksploatacji instalacji wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5 tys. Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie. W wydanej decyzji znajdują się m.in. informacje dotyczące rodzaju wytwarzanych odpadów, ilości wytwarzanych odpadów (w Mg/rok), a także miejsca i sposobu magazynowania oraz postępowania z tymi odpadami. Po wysłaniu zbiorczego zestawienia o odpadach za dany rok do Urzędu Marszałkowskiego, może się okazać, że ilość odpadów na którą mieliśmy wydane pozwolenie, została przekroczona. Co zrobić w takim przypadku?

Trzy kroki do wykonania obliczeń niezbędnych do przygotowania operatu ochrony powietrza

Operat ochrony powietrza jest dokumentem, który należy sporządzić podczas ubiegania się o pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów z instalacji do powietrza. Obowiązek uzyskania takiego pozwolenia ujęty został w art. 220 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.Dokument tego typu to specjalistyczne opracowanie mające na celu charakterystykę danej instalacji pod względem technicznym i technologicznym. Zawarte są w nim niezbędne obliczenia na podstawie uzyskanych, przeanalizowanych i umieszczonych w operacie danych dotyczących emisji gazów lub pyłów do powietrza. Z artykułu dowiesz się, jakie dane są niezbędne do obliczeń zawartych w operacie ochrony powietrza i w jaki sposób możesz je uzyskać.  

Nowości

Chcesz usunąć drzewo z terenu wpisanego do rejestru zabytków? Poznaj procedurę krok po kroku

Ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o ochronie przyrody ma na celu uporządkowanie regulacji dotyczących usuwania drzew i krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków. Ustawa weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Wcześniej funkcjonowały dwa reżimy administracyjne dotyczące usuwania drzew lub krzewów z nieruchomości. Pierwszy oparty był na przepisach ustawy o ochronie przyrody, regulującej usuwanie drzew bądź krzewów z terenu nieruchomości lub jej części niewpisanej do rejestru zabytków. Drugi określony w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, normujący zasady usuwania drzew czy krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.Nowa ustawa połączyła oba systemy w ten sposób, aby usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości bądź jej części wpisanej do rejestru zabytków również podlegało przepisom ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Dzięki artykułowi zapoznasz się z aktualnym stanem prawnym, dowiesz, jakie drzewa można wycinać, kiedy jest potrzebne zezwolenie i jakie kary obowiązują za wycinkę niezgodną z prawem.