Raport NIK w zakresie ochrony powietrza – wnioski i postulaty

Najwyższa Izba Kontroli, tworząc raport oceniający dotychczas wprowadzone rozwiązania w zakresie ochrony powietrza, starała się znaleźć odpowiedzi na to, czy:− działania samorządów w celu ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami przynoszą rezultaty,− działania ministerstwa środowiska są skuteczne,− działania Ministerstwa Energii dadzą pożądane efekty,− wymagania wobec kotłów są odpowiednie,− uchwały antysmogowe będą efektywnymi narzędziami w poprawianiu jakości powietrza.

Odpady w europie – ocena aktualnej sytuacji

Komisja Europejska opublikowała 24 września 2018 r.  przegląd stosowania zasad dotyczących odpadów UE w całej Europie, przedstawiając wyzwania na przyszłość. Pomimo stałego postępu w państwach członkowskich i ogólnie dobrych wyników na poziomie UE istnieją poważne problemy, które należy szybko rozwiązać, aby kraje europejskie mogły czerpać korzyści środowiskowe i gospodarcze z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ilość wytwarzanych odpadów rośnie, a ich charakter się zmienia, np. z powodu rozwoju rynku produktów high- -tech. Oznacza to, że odpady zawierają coraz bardziej złożoną mieszankę materiałów, w tym tworzyw sztucznych, metali szlachetnych i materiałów niebezpiecznych, które trudno zagospodarować. Polityka UE ma na celu ograniczanie wpływu odpadów na środowisko i zdrowie oraz poprawę efektywności wykorzystywania zasobów. Długookresowym celem jest unikanie marnotrawstwa i wykorzystywanie odpadów jako zasobów oraz osiągnięcie dużo wyższych poziomów recyklingu i zminimalizowanie wydobycia dodatkowych zasobów naturalnych.

Obowiązkowe usuwanie zanieczyszczeń historycznych przez właścicieli gruntów

Osoby nabywające nieruchomości np. pod przyszłe inwestycje przede wszystkim skupiają się na przeprowadzaniu analiz stanu prawnego i faktycznego nieruchomości. Rzadko kiedy robi się badania zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w szczególności badania gleby oraz wód gruntowych. Jeżeli jednak zanieczyszczenie powierzchni ziemi ma charakter historyczny, podmiotem odpowiedzialnym za oczyszczenie terenu jest osoba władająca danym gruntem. Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się zanieczyszczenie powierzchni ziemi, które zaistniało przed 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed 30 kwietnia 2007 r., a także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1789 z późn. zm.), która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat. Zakwalifikowanie gruntu do terenów o zanieczyszczonej powierzchni ziemi będzie miało istotne skutki dla władających powierzchnią ziemi.

Nowości

122

Raport NIK w zakresie ochrony powietrza – wnioski i postulaty

Najwyższa Izba Kontroli, tworząc raport oceniający dotychczas wprowadzone rozwiązania w zakresie ochrony powietrza, starała się znaleźć odpowiedzi na to, czy:− działania samorządów w celu ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami przynoszą rezultaty,− działania ministerstwa środowiska są skuteczne,− działania Ministerstwa Energii dadzą pożądane efekty,− wymagania wobec kotłów są odpowiednie,− uchwały antysmogowe będą efektywnymi narzędziami w poprawianiu jakości powietrza.

Odpady w europie – ocena aktualnej sytuacji

Komisja Europejska opublikowała 24 września 2018 r.  przegląd stosowania zasad dotyczących odpadów UE w całej Europie, przedstawiając wyzwania na przyszłość. Pomimo stałego postępu w państwach członkowskich i ogólnie dobrych wyników na poziomie UE istnieją poważne problemy, które należy szybko rozwiązać, aby kraje europejskie mogły czerpać korzyści środowiskowe i gospodarcze z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ilość wytwarzanych odpadów rośnie, a ich charakter się zmienia, np. z powodu rozwoju rynku produktów high- -tech. Oznacza to, że odpady zawierają coraz bardziej złożoną mieszankę materiałów, w tym tworzyw sztucznych, metali szlachetnych i materiałów niebezpiecznych, które trudno zagospodarować. Polityka UE ma na celu ograniczanie wpływu odpadów na środowisko i zdrowie oraz poprawę efektywności wykorzystywania zasobów. Długookresowym celem jest unikanie marnotrawstwa i wykorzystywanie odpadów jako zasobów oraz osiągnięcie dużo wyższych poziomów recyklingu i zminimalizowanie wydobycia dodatkowych zasobów naturalnych.

Obowiązkowe usuwanie zanieczyszczeń historycznych przez właścicieli gruntów

Osoby nabywające nieruchomości np. pod przyszłe inwestycje przede wszystkim skupiają się na przeprowadzaniu analiz stanu prawnego i faktycznego nieruchomości. Rzadko kiedy robi się badania zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w szczególności badania gleby oraz wód gruntowych. Jeżeli jednak zanieczyszczenie powierzchni ziemi ma charakter historyczny, podmiotem odpowiedzialnym za oczyszczenie terenu jest osoba władająca danym gruntem. Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się zanieczyszczenie powierzchni ziemi, które zaistniało przed 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed 30 kwietnia 2007 r., a także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1789 z późn. zm.), która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat. Zakwalifikowanie gruntu do terenów o zanieczyszczonej powierzchni ziemi będzie miało istotne skutki dla władających powierzchnią ziemi.

120

 

 Zgodnie z ustawą Prawo wodne (skr. PW) hodowcy ryb muszą uwzględnić opłaty za pobór wód podziemnych i powierzchniowych na potrzeby chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych, a także opłaty za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków z chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych.Z artykułu dowiesz się jak ustalić wysokość opłat za:- pobór wód podziemnych,- pobór wód powierzchniowych dla obiektów przepływowych,- pobór wód powierzchniowych dla obiektów w wodzie stojącej,- ścieki z obiektów przepływowych,- ścieki z obiektów o wodzie stojącej.

Zmniejsz narażenie pracowników na hałas

Osiągnięcie lub przekroczenie w środowisku pracy wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN) hałasu wiąże się z koniecznością sporządzenia przez pracodawcę i wprowadzenia w życie programu działań organizacyjno-technicznych, zmierzających do ograniczenia narażenia na tę emisję.Jako pracodawca musisz zapewnić ochronę swoich pracowników przed zagrożeniami związanymi z narażeniem na hałas. W szczególności masz obowiązek zapewnić stosowanie: • procesów technologicznych niepowodujących nadmiernego hałasu, • maszyn i innych urządzeń technicznych powodujących możliwie najmniejszy hałas, nieprzekraczający dopuszczalnych wartości, • rozwiązań obniżających poziom hałasu podczas pracy.  

119

Produkt uboczny czy odpad?

Od 29 sierpnia 2018 r. obowiązuje nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, która wprowadziła zmiany w zakresie uznawania przedmiotu za produkt uboczny.Zgodnie z wcześniej obowiązującą ustawą o odpadach uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny następowało, jeżeli marszałek województwa w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zgłoszenia uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny nie wyraził sprzeciwu, w drodze decyzji. W nowych przepisach zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące uznania przedmiotu za produkt uboczny oraz możliwości nakładania przez organ na prowadzących instalację obowiązków pomiarowych w szerszym zakresie niż było to dotychczas. Jak teraz wygląda cała procedura? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Poznaj obowiązki hodowcy drobiu!

Zakłady przemysłowe zajmujące się na dużą skalę hodowlą drobiu negatywnie oddziałują na środowisko. Przedsiębiorca, który planuje budowę zakładu zajmującego się tego typu hodowlą jest zobowiązany do uzyskania decyzji, pozwoleń, zezwoleń bądź zgłoszeń w zależności od wielkości przedsięwzięcia (tzn. od maksymalnej liczby drobiu) już na etapie planowania i budowy zakładu. Z artykułu dowiesz się: czy musisz opracować raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, które dokumenty są niezbędne, by rozpocząć tego typu inwestycję, jakie warunki musisz spełnić by wybudować fermę drobiu, czy Twoja hodowla jest duża.

Poznaj najważniejsze nowelizacje przepisów w zakresie ochrony środowiska

W okresie od czerwca do września 2018 r. wprowadzono i zaprojektowano wiele nowych przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska. Są one zawarte w uchwalonych przez sejm i podpisanych przez Prezydenta ustawach. W sejmie znajdują się również projekty jeszcze nie uchwalonych aktów prawnych, których treść może mieć wpływ zarówno na społeczny jaki i gospodarczy wymiar zasad przyszłego funkcjonowania przedsiębiorców i administracji publicznej oraz wszystkich obywateli. W poniższym artykule znajdziesz przepisy dotyczące m.in.: biokomponentów i biopaliw ciekłych, odnawialnych źródeł energii, prawa łowieckiego, odpadów, inspekcji ochrony środowiska.

118

Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Przed przystąpieniem do prowadzenia działalności związanej ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów należy uzyskać zezwolenie na: zbieranie odpadów, przetwarzanie odpadów lub na zbieranie i przetwarzanie odpadów (pozwolenie zintegrowane). Z wnioskiem o zmianę zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów należy wystąpić, także w przypadku gdy zmienią się warunki prowadzenia, zbierania czy też przetwarzania odpadów lub gdy planujemy gospodarowanie nowymi rodzajami lub większymi ilościami odpadów.

Zdobądź koncesję na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie złóż kopalin

Z wnioskiem o udzielenie koncesji na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie złóż kopalin może się zwrócić każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą (również ten z zagranicznym kapitałem). Koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin (węgla kamiennego, metanu występującego jako kopalina towarzysząca, węgla brunatnego, rud metali z wyjątkiem darniowych rud żelaza, metali w stanie rodzimym, rud pierwiastków promieniotwórczych, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej, gipsu i anhydrytu i kamieni szlachetnych) udziela minister środowiska.Jeżeli chcesz zajmować się poszukiwaniem lub rozpoznawaniem złóż kopalin bądź wykonywać obie te działalności, musisz uzyskać stosowną koncesję od ministra środowiska. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób możesz to zrobić, ile potrwa cały proces, jakie dokumenty będą niezbędne oraz ile będzie Cię to kosztować.Dokumenty do tematu:Przykładowy wniosek o udzielenie koncesji na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie złoża kopaliny

117

Wytwarzasz energię z odnawialnych źródeł? Sprawdź, czy musisz uzyskać wpis do MIOZE

Na stronie Urzędu Regulacji Energetyki 6 czerwca 2018 roku zaktualizowano rejestr wytwórców energii w małej instalacji (tzw. rejestr MIOZE). Mała instalacja to instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 40 kW i nie większej niż 200 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 120 kW i nie większej niż 600 kW. Działalność gospodarcza polegająca na wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w małej instalacji  jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru. Więcej informacji znajdziesz w artykule.

Wpis do działalności regulowanej – zobacz jak załatwić sprawę

Żeby prowadzić działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przedsiębiorcy muszą uzyskać wpis do rejestru. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Rejestr ten nie ma nic wspólnego z rejestrem BDO, a jego funkcjonowanie sankcjonuje ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, a nie ustawa o odpadach.Dokumenty do tematu: Wzór wniosku o wpis do działalności regulowanej

116

Warunki w zakresie ochrony środowiska, które musi spełnić deweloper, zanim wybuduje osiedle mieszkaniowe

Powstawanie nowej inwestycji jest zazwyczaj procesem długotrwałym i złożonym. Harmonogram prac może być dla każdego typu inwestycji nieco inny, jednak w większości przypadków takie przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia kilku standardowych kroków. Zanim lokale zostaną oddane do użytku, a lokatorzy będą mogli się wprowadzić, deweloperzy muszą szczegółowo zaplanować harmonogram swoich działań. Bardzo istotne są kwestie związane z ochroną środowiska, ponieważ bez stosownych pozwoleń i odpowiednich warunków przyrodniczych może się okazać, że budowa zostanie wstrzymana, a zainwestowane pieniądze stracone.Z artykułu dowiesz się m.in.: jakie warunki musi spełnić deweloper, zanim przystąpi do wybudowania osiedla mieszkaniowego, jakie pozwolenia powinien uzyskać,  gdzie i jakie dokumenty musi złożyć,  na co zwrócić szczególną uwagę w całym procesie inwestycyjnym. Na stronie internetowej: Wzór wniosku o wydanie DUŚ, Wniosek o wydanie warunków zabudowy.

Punktu skupu złomu a pozwolenie wodnoprawne

Punkt skupu surowców zajmuje się skupem i zagospodarowaniem takich surowców jak: metale kolorowe, złom stalowy i żeliwny, makulatura, tworzywa sztuczne, szkło opakowaniowe bezbarwne i kolorowe, które następnie są wykorzystywane w przemyśle papierniczo-celulozowym, w hutach szkła, do produkcji tworzyw sztucznych czy też w przemyśle metalurgicznym. Do złomu zaliczane są np. metalowe odpady produkcyjne, wyroby metalowe nie nadające się do naprawy, odpady komunalne z metalu, wyeksploatowane samochody (pozbawione elementów niemetalicznych, tzn. tapicerki, uszczelek, płynów itd.), maszyny, urządzenia i ich części itp.Punkty skupu złomu są często wyposażone w otwarte kontenery, w których jest składowany odbierany surowiec. Ze względu na brak zadaszeń, gromadzi się w nich woda opadowa. Wody, które pochodzą z opadów atmosferycznych gromadzą się w otwartych kontenerach ze złomem. W związku z tym, że zawierają substancje wypłukane ze składowanych odpadów (np. drobne frakcje, pyły, zanieczyszczenia) mogą być szkodliwe dla ludzi i środowiska.Czy w związku z powyższym konieczne jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego? O tym w artykule.

115

Zobacz, jak wygląda przykładowa karta charakterystyki

Informacje dotyczące substancji niebezpiecznych oraz ich właściwości są zawarte w kartach charakterystyki substancji niebezpiecznych. Poniżej znajdziesz przykładową kartę − wodorotlenku sodu, dzięki której zapoznasz się ze wszystkimi danymi, które powinna zawierać karta charakterystyki oraz poznasz szczegółowe właściwości tej substancji.

Wyliczanie opłat za różne usługi wodne

Firma posiadająca pozwolenie wodnoprawne, które obejmuje m.in. pobór wód podziemnych, ustanowienie strefy ochronnej bezpośredniej, odprowadzanie wód popłucznych, odprowadzanie ścieków przemysłowych i socjalno-bytowych oraz odprowadzanie wód opadowych i roztopowych powinna zacząć uiszczać opłaty stałe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Od kiedy musisz uiszczać opłaty stałe? W jaki sposób wyliczyć wysokość takiej opłaty? Na jakie konto musisz wpłacić pieniądze i w jakim terminie? Czy opłaty zmienne będą uiszczane jak dotychczas, na podstawie sprawozdania rocznego do urzędu marszałkowskiego?

Wszystko, co musisz wiedzieć o pomiarach emisji w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia

Pomiary środowiska najczęściej dotyczą emisji do powietrza, poboru wód podziemnych i powierzchniowych oraz pomiaru natężenia hałasu. Nie każdy musi je wykonywać. Czasem są do nich zobowiązane tylko te podmioty, na które została nałożona stosowna decyzja organu ochrony środowiska. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia mogą być zobowiązani do dwóch rodzajów pomiarów: okresowych, ciągłych. Więcej szczegółów na temat pomiarów emisji w związku z eksploatacją instalacji lub urządzeń znajdziesz w poniższym artykule.

114

Sprawozdawczość w zakresie gospodarki odpadami - przygotuj się na nadchodzące zmiany

Obowiązki sprawozdawcze w zakresie gospodarki odpadami, które ciążą na przedsiębiorcach, zostały zawarte w kilkunastu aktach prawnych. W najbliższych latach, w związku z rozpoczęciem funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO), zajdą w tym zakresie znaczące zmiany dla przedsiębiorców.W niniejszym artykule znajdziesz m.in. następujące informacje: jakie nadejdą zmiany w postępowaniu z odpadami w najbliższych latach, jaki jest planowany zakres zmian w sprawozdawczości i ewidencji odpadów, jak zmienią się karty przekazania odpadów, czym będzie karta przekazania odpadów komunalnych.

113

Wytwórco odpadów – poznaj pięć błędów, których musisz unikać!

Ustawa o odpadach definiuje wytwórcę odpadów jako każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów) oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów.Podstawowym obowiązkiem posiadacza odpadów jest prowadzenie na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów. Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy m. in. wytwórców odpadów komunalnych.Administracyjne kary pieniężne za nieprawidłowości w zakresie gospodarowania odpadami wynoszą od 1 tys. do nawet 1 mln zł. Może Ci grozić również areszt albo wstrzymanie działalności Twojego zakładu. Jeżeli chcesz uchronić swoją działalność przed potencjalnymi karami, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.

Twoja firma zanieczyszcza rzekę? Dowiedz się, co Ci grozi w razie kontroli

Przedsiębiorca, który dopuszcza się tego typu działań i dokonuje zrzutu ścieków do wód, powinien liczyć się z możliwością obarczenia wysokimi karami. Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 5 Prawa wodnego wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi stanowi usługę wodną, w związku z czym podmiot zobowiązany jest do wystąpienia o pozwolenie wodnoprawne wydawane w trybie art. 389 pkt 1 Prawa wodnego. Funkcjonowanie firmy bez aktualnego pozwolenia wodnoprawnego wiąże się z naliczeniem opłaty podwyższonej o 500% za zanieczyszczenia emitowane do środowiska wraz ze ściekami. Ponadto zgodnie z art. 351 Prawa ochrony środowiska za eksploatację instalacji bez wymaganego pozwolenia grozi kara aresztu albo ograniczenia wolności lub grzywna. W artykule znajdziesz więcej szczegółów.

112

Wszystko, co musisz wiedzieć o pozwoleniu wodnoprawnym po zmianie przepisów

Pozwolenie wodnoprawne to rodzaj zezwolenia udzielanego w drodze decyzji przez organy administracji państwowej. Nowe prawo wodne nie wprowadziło znaczących modyfikacji w zakresie samej procedury pozyskiwania pozwoleń wodnoprawnych, ale zmieniło zakres działań, w których takie pozwolenie jest wymagane. Większość zmian miała na celu poprawę spójności i przejrzystości przepisów.Z artykułu dowiesz się: co się zmieniło w przepisach prawa wodnego, kiedy musisz starać się o pozwolenie wodnoprawne, co musisz dołączyć do wniosku o wydanie pozwolenia, w jaki sposób przebiega procedura uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego, czy możesz odwołać się od negatywnej decyzji.

W jaki sposób polski rząd chce uniknąć kary 300 tys. euro? Przeczytaj o planowanych zmianach w gospodarowaniu odpadami

Polska musi do 2020 roku osiągnąć odzysk odpadów na poziomie 50%, w przeciwnym wypadku może zostać obarczona karą wynoszącą do 300 tys. euro. W związku z zaostrzeniem wymogów rząd planuje wprowadzić zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.W roku 2015 poziom odzysku w Polsce wynosił 26%, ale wymagania UE na kolejne lata stale wzrastają, i tak w: 2020 r – ma to być 50% 2025 r. – 60% 2030 r. – 70%. Wobec faktu, że wzrost poziomu odzysku w Polsce jest niski (zaledwie 0,7% w skali roku) sytuacja wydaje się dość trudna. Odzysk na poziomie wyznaczonym przez UE nie będzie możliwy bez zmian w systemie segregacji i zbiórki odpadów. W artykule przeczytasz jakie zmiany są planowane i jak to może wpłynąć na sytuację gmin, gospodarstw domowych i firm odbierających odpady.

111

Segregujesz szkło? Sprawdź, jakich zezwoleń potrzebujesz

Szkło jest jednym z surowców wtórnych, który w 100% może być wykorzystany ponownie. Do ponownego przetworzenia nadają się wszystkie opakowania (butelki i słoiki) wykonane ze szkła sodowo-wapniowo-krzemowego. W celu recyklingu szkła konieczne jest jego wcześniejsze rozdzielenie na surowiec kolorowy i bezbarwny. W przypadku, gdy szkło odbierane jest od mieszkańców, gromadzących ten surowiec w ramach selektywnej zbiórki, zazwyczaj dostarczane jest ono w formie zmieszanej (szkło bezbarwne, brązowe, zielone i inne). Planując rozpoczęcie działalności polegającej na segregacji tego rodzaju surowca trzeba w pierwszej kolejności zapoznać się z listą potrzebnych do uzyskania zezwoleń. 

Rozbudowujesz parking? Sprawdź, czy musisz starać się o nowe pozwolenie wodnoprawne

Zgodnie z nowymi przepisami Prawa wodnego - wody deszczowe, opadowe i roztopowe nie są już traktowane jako ścieki. Co w przypadku, gdy przedsiębiorca powiększa parking o dodatkowe miejsca postojowe dla samochodów i tworzy również kanalizację deszczową, z której wody odprowadzane są do ziemi (rowu)?Z artykułu dowiesz się: czy opisany przypadek zaliczany jest do usług wodnych, czy konieczne jest uzyskanie nowego pozwolenia wodnoprawnego, czy trzeba będzie sporządzić ocenę wodnoprawną, gdzie złożyć wniosek.

Ochroń przed smogiem swoich pracowników!

Polska należy do czołówki państw, które mają problemy z występowaniem smogu. Zanieczyszczenie powietrza w wielu miastach często przekracza stany alarmowe, a instytucje monitorujące stan jakości powietrza wydają ostrzeżenia i zalecają nieopuszczanie pomieszczeń zamkniętych. Smog tworzą zanieczyszczenia pierwotne (pyły, gazy i pary emitowane przez zakłady przemysłowe, energetyczne, silniki spalinowe pojazdów mechanicznych itp.) i produkty ich fotochemicznych i chemicznych przemian zachodzących w warunkach inwersji temperatury podczas bezwietrznej pogody. Dodatkowo powstawaniu smogu sprzyja położenie zagrożonych nim obszarów w obniżeniach terenu. Niekorzystne warunki i zły stan powietrza nie zwalniają jednak pracowników pracujących na otwartych przestrzeniach z ich obowiązków. W jaki sposób w takiej sytuacji zadbać o ich zdrowie i bezpieczeństwo? W artykule przeczytasz, na co pracownicy mogą być narażeni i jakie środki ochrony powinny im zostać zapewnione.

110

Ujęcie wody - dowiedz się, w jaki sposób ochronić je przed zanieczyszczeniami!

Zgodnie z oceną Najwyżej Izby Kontroli (NIK) działania realizowane przez przedsiębiorstwa wodociągowe i gminy nie gwarantują należytej ochrony jakości wody ujmowanej i podawanej do sieci wodociągowej przeznaczonej do spożycia przez ludzi. W jaki sposób można rozwiązać ten problem?

Transgraniczny transport odpadów - jakie stosować procedury

W transporcie transgranicznym może być stosowana procedura uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody lub procedura informowania. Warto zapoznać się z kryteriami, które decydują o wyborze jednej z tych dwóch procedur.Odpady, które ulegają transgranicznemu przemieszczaniu mogą być: odpadami niesklasyfikowanymi bądź należącymi do zielonej albo bursztynowej listy odpadów.Na liście zielonej znajdują się odpady inne niż niebezpieczne (np. makulatura, stłuczka szklana, złom metali, odpady tworzyw sztucznych, itp.). Na liście bursztynowej są odpady niebezpieczne lub potencjalnie niebezpieczne (np. przepracowane oleje, odpady akumulatorów, odpady szkła z ekranów telewizorów czy monitorów komputerowych, odpady zawierające azbest). Odpady niesklasyfikowane to takie, które są mieszaniną różnych odpadów i nie są umieszczone na liście zielonej ani bursztynowej. Więcej na temat tej klasyfikacji odpadów przeczytasz w poniższym artykule.

109

Zasady prowadzenia ewidencji opakowań transportowych

Ewidencja opakowań transportowych wiąże się z koniecznością posiadania stosownych dokumentów. Jakie to dokumenty i czy do ich opracowania konieczne jest ważenie opakowań?

Niebezpieczne substancje chemiczne – skąd czerpać informacje na ich temat?

Niezbędne informacje na temat preparatów niebezpiecznych i ich właściwości zawarte są w kartach charakterystyki substancji niebezpiecznych. Znajdziesz w nich zapisy dotyczące potencjalnych zagrożeń, procedur postępowania na wypadek awarii, wycieku i pożaru, jak również wskazówki w zakresie magazynowania danej substancji. Wiedza ta jest niezwykle pomocna w przestrzeganiu wymagań ochrony środowiska.