Wpływ pandemii na kwestie związane z ochroną środowiska
Obecnie panująca pandemia koronawirusa wymusiła zmiany w działalności 75% małych i średnich przedsiębiorstw, a aż 8 na 10 przedsiębiorstw spodziewa się długotrwałego kryzysu.Sektor ochrony środowiska jest zróżnicowany, ale w jakimś stopniu każdy z przedsiębiorców musiał zmierzyć się ze zmianami w organizacji pracy czy płynności finansowej. W poniższym artykule znajdziesz przegląd zmian i zjawisk, które dotknęły sektor ochrony środowiska w okresie pandemii COVID-19.
Przepisy bhp i społeczna inspekcja pracy w czasie epidemii COVID-19
Okres epidemii COVID 19, a także każdej innej potencjalnej, stanowi duże wyzwanie dla relacji pracodawca – pracownicy. Sposób organizowania procesu pracy w kontekście bezpieczeństwa osób zatrudnionych w okresie epidemii jest znacznie bardziej problematyczny niż w typowych sytuacjach na podstawie ugruntowanych od lat przepisów prawa pracy. Czas epidemii to nie tylko sprawdzian dla pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego, ale również dla służby bhp i społecznej inspekcji pracy, a także specjalistów ds. ochrony środowiska. W tym szczególnym okresie powyższe struktury muszą działać elastycznie i reagować na bieżąco w zakresie swoich ustawowych uprawnień i obowiązków.
Ewidencja jednorazowych toreb na zakupy
Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane jednorazówki, musi pobrać opłatę recyklingową oraz prowadzić ewidencję tych toreb.Pobrana opłata recyklingowa powinna być wnoszona regularnie na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana, czyli: I kwartał 2020 roku – do 15 kwietnia 2020 r., II kwartał 2020 roku – do 15 lipca 2020 r., III kwartał 2020 roku – do 15 października 2020 r., IV kwartał 2020 roku – do 15 stycznia 2021 r. Co warto jeszcze wiedzieć w tym temacie? O tym w artykule.
Czy opróżnianie zbiornika retencyjnego wymaga pozwolenia
Zbiornik retencyjny mający przeznaczenie przeciwpożarowe w zasadzie cały czas jest zapełniony, przynajmniej w jakiejś części.Co zrobić w przypadku, gdy zachodzi potrzeba jego opróżnienia, na przykład w celu przeprowadzenia remontu czy wyczyszczenia? Czy takie działania wymagają uzyskania pozwolenia? Tego dowiesz się z lektury poniższego artykułu.