Wpływ pandemii na kwestie związane z ochroną środowiska

Obecnie panująca pandemia koronawirusa wymusiła zmiany w działalności 75% małych i średnich przedsiębiorstw, a aż 8 na 10 przedsiębiorstw spodziewa się długotrwałego kryzysu.Sektor ochrony środowiska jest zróżnicowany, ale w jakimś stopniu każdy z przedsiębiorców musiał zmierzyć się ze zmianami w organizacji pracy czy płynności finansowej. W poniższym artykule znajdziesz przegląd zmian i zjawisk, które dotknęły sektor ochrony środowiska w okresie pandemii COVID-19.

Przepisy bhp i społeczna inspekcja pracy w czasie epidemii COVID-19

Okres epidemii COVID 19, a także każdej innej potencjalnej, stanowi duże wyzwanie dla relacji pracodawca – pracownicy. Sposób organizowania procesu pracy w kontekście bezpieczeństwa osób zatrudnionych w okresie epidemii jest znacznie bardziej problematyczny niż w typowych sytuacjach na podstawie ugruntowanych od lat przepisów prawa pracy. Czas epidemii to nie tylko sprawdzian dla pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego, ale również dla służby bhp i społecznej inspekcji pracy, a także specjalistów ds. ochrony środowiska. W tym szczególnym okresie powyższe struktury muszą działać elastycznie i reagować na bieżąco w zakresie swoich ustawowych uprawnień i obowiązków.

Nowości

Ewidencja jednorazowych toreb na zakupy

Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane jednorazówki, musi pobrać opłatę recyklingową oraz prowadzić ewidencję tych toreb.Pobrana opłata recyklingowa powinna być wnoszona regularnie na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana, czyli: I kwartał 2020 roku – do 15 kwietnia 2020 r., II kwartał 2020 roku – do 15 lipca 2020 r., III kwartał 2020 roku – do 15 października 2020 r., IV kwartał 2020 roku – do 15 stycznia 2021 r. Co warto jeszcze wiedzieć w tym temacie? O tym w artykule.

Czy opróżnianie zbiornika retencyjnego wymaga pozwolenia

Zbiornik retencyjny mający przeznaczenie przeciwpożarowe w zasadzie cały czas jest zapełniony, przynajmniej w jakiejś części.Co zrobić w przypadku, gdy zachodzi potrzeba jego opróżnienia, na przykład w celu przeprowadzenia remontu czy wyczyszczenia? Czy takie działania wymagają uzyskania pozwolenia? Tego dowiesz się z lektury poniższego artykułu.

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę

Ustawa z 13 lutego 2020 roku o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 471) nowelizuje kilka aktów prawnych, w tym w swoim art. 7 zmienia treść ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.Nowelizacja dodaje art. 19a i zmienia art. 29. Z czego wynikają zmiany i na czym dokładnie polegają? Przeczytasz poniżej.

AOC 152

Wpływ pandemii na kwestie związane z ochroną środowiska

Obecnie panująca pandemia koronawirusa wymusiła zmiany w działalności 75% małych i średnich przedsiębiorstw, a aż 8 na 10 przedsiębiorstw spodziewa się długotrwałego kryzysu.Sektor ochrony środowiska jest zróżnicowany, ale w jakimś stopniu każdy z przedsiębiorców musiał zmierzyć się ze zmianami w organizacji pracy czy płynności finansowej. W poniższym artykule znajdziesz przegląd zmian i zjawisk, które dotknęły sektor ochrony środowiska w okresie pandemii COVID-19.

Przepisy bhp i społeczna inspekcja pracy w czasie epidemii COVID-19

Okres epidemii COVID 19, a także każdej innej potencjalnej, stanowi duże wyzwanie dla relacji pracodawca – pracownicy. Sposób organizowania procesu pracy w kontekście bezpieczeństwa osób zatrudnionych w okresie epidemii jest znacznie bardziej problematyczny niż w typowych sytuacjach na podstawie ugruntowanych od lat przepisów prawa pracy. Czas epidemii to nie tylko sprawdzian dla pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego, ale również dla służby bhp i społecznej inspekcji pracy, a także specjalistów ds. ochrony środowiska. W tym szczególnym okresie powyższe struktury muszą działać elastycznie i reagować na bieżąco w zakresie swoich ustawowych uprawnień i obowiązków.

AOC 151

Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę

Ustawa z 13 lutego 2020 roku o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 471) nowelizuje kilka aktów prawnych, w tym w swoim art. 7 zmienia treść ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.Nowelizacja dodaje art. 19a i zmienia art. 29. Z czego wynikają zmiany i na czym dokładnie polegają? Przeczytasz poniżej.

AOC 150

Załączniki niezbędne do uzyskania pozwolenia zintegrowanego

Pozwolenie zintegrowane łączy w jedną całość wszystkie typy oddziaływań na środowisko i zastępuje cząstkowe decyzje z zakresu ochrony środowiska, m.in. pozwolenie na wytwarzanie odpadów.Eksploatacja instalacji powodującej emisję zanieczyszczeń do środowiska w niektórych przypadkach może być prowadzona wyłącznie po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia lub zezwolenia. Takimi dokumentami będą np. pozwolenie na emisję gazów i pyłów do powietrza, decyzja zezwalająca na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów czy odprowadzanie ścieków. Tego rodzaju pozwolenia nazywa się sektorowymi, ponieważ swym zakresem obejmują wyłącznie jeden rodzaj oddziaływania na środowisko. Wszystkie te decyzje można uzyskać za jednym razem ubiegając się o pozwolenie zintegrowane.

Poznaj wymagania, jakie obowiązują w trakcie magazynowania odpadów

Przepisy dotyczące gospodarki odpadami zmieniają się z roku na rok. W ostatnim czasie modyfikacje są reakcją na niepokojące doniesienia dotyczące nielegalnego sprowadzania do Polski odpadów, funkcjonowania nielegalnych miejsc magazynowania odpadów oraz pożarów tych miejsc. Skutkiem naruszeń, których dopuszczają się podmioty gospodarujące odpadami, jest zaostrzenie przepisów i wprowadzenie nowych obostrzeń pozwalających na jeszcze większą kontrolę podmiotów zbierających i przetwarzających odpady. Zaostrzenie przepisów w zakresie magazynowania odpadów jest dużym problemem ze względu na wysokie koszty dostosowania tych miejsc do nowych warunków. Więcej na temat obowiązujących wytycznych przeczytasz w artykule.

AOC 149

Wprowadzasz opakowania lub produkty w opakowaniach? Ten artykuł jest dla Ciebie!

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach lub opakowania muszą realizować dużą liczbę obowiązków, które dynamicznie się zmieniają. W tym artykule omówimy wszystkie zadania wynikające z obecnie obowiązujących przepisów dla podmiotów działających w tej branży.Z artykułu dowiesz się m.in.: kim jest wprowadzający opakowania, a kim wprowadzający produkty w opakowaniach, jakie są obowiązki obu tych podmiotów, czym są dokumenty DPO i DPR, jak obliczać opłatę produktową.

Przedsięwzięcia inwestycyjne z sektora gospodarki wodno-ściekowej a ocena oddziaływania na środowisko – część II

Prowadzenie procesów inwestycyjnych sektora gospodarki wodno-ściekowej stawia regulacji ocen środowiskowych duże wymagania, o czym pisaliśmy już w ostatnim numerze „Ochrony Środowiska od A do Z”. W poniższym artykule będziesz mógł przeczytać m.in. o: genezie oceny uzupełniającej w polskim systemie prawnym, dwuetapowych regulacjach OOŚ, ponownej OOŚ.

AOC 148

Tożsamość rodzajowa pozwoleń wodnoprawnych

Zarząd dróg wojewódzkich złożył wniosek o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na usługę wodną w zakresie odprowadzania wód opadowych i roztopowych do urządzenia wodnego – rowu oraz do rzeki, za pomocą dwóch istniejących wylotów.Dyrektor zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie uwzględnił wniosek zarządu dróg wojewódzkich i wydał pozwolenie, określając jego warunki. Jakie były to warunki i który z podmiotów miał rację? O tym przeczytasz w artykule.

Przedsięwzięcia inwestycyjne z sektora gospodarki wodno-ściekowej a ocena oddziaływania na środowisko

Prowadzenie procesów inwestycyjnych sektora gospodarki wodno-ściekowej stawia regulacji ocen środowiskowych duże wymagania. W polskim porządku prawnym cechą procesów inwestycyjnych przedsięwzięć poddawanych ocenom środowiskowym jest ich wieloetapowość, a także znaczne rozłożenie w czasie i przestrzeni. Z tego powodu podmioty planujące inwestycje od początku procesu inwestycyjnego muszą spełniać wiele wymogów administracyjnoprawnych związanych z różnorodnymi ocenami środowiskowymi. W związku z powyższym istotne staje się podjęcie tematu ulokowania oceny oddziaływania na środowisko inwestycji sektora gospodarki wodno-ściekowej (dalej: OOŚ przedsięwzięć) w procesie inwestycyjno-budowlanym.

AOC 146

Procedura ochrony przed koronawirusem

Określając procedurę postępowania w przypadku zagrożenia koronawirusem, należy posłużyć się zaleceniami Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS) dla pracodawców. Na wstępie trzeba opisać, z jakim rodzajem wirusa mamy do czynienia i jakie niesie za sobą skutki dla układu oddechowego i krążenia. Należy wskazać też właściwe postępowanie zapobiegawcze. W artykule znajdziesz gotową procedurę ochrony pracowników w zakładzie pracy. Dokument będziesz także mógł pobrać ze strony internetowej: www.prawosrodowiskowe.wip.pl.

Pamiętaj o postanowieniach decyzji środowiskowych!

Przeprowadzenie procesu inwestycyjnego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko jest możliwe po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zawiera ona szczegółowe wskazania dotyczące postępowania zarówno na etapie jego realizacji, jak i eksploatacji czy użytkowania.

AOC 145

W jaki sposób zgłosić instalację? Poznaj stosowną procedurę

Niektóre rodzaje instalacji, które nie wymagają pozwolenia, podlegają zgłoszeniu. W wyniku eksploatacji instalacji emitowane są substancje mogące wywierać negatywny wpływ na środowisko. W konsekwencji zostały opublikowane rodzaje instalacji powodujące konieczność zgłoszenia ich odpowiedniemu organowi ochrony środowiska. Oczywistym warunkiem jest, aby taka instalacja nie wymagała uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.Z artykułu dowiesz się m.in.: Które rodzaje instalacje powinieneś zgłosić Jak takie zgłoszenie powinno wyglądać Do jakiego urzędu należy się z nim udać

Skąd pozyskać dane do operatu wodnoprawnego

Pozwolenie wodnoprawne wraz ze zgłoszeniem wodnoprawnym, oceną wodnoprawną oraz decyzją zwalniającą z zakazu lokalizacji pewnych inwestycji czy obiektów na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią stanowią wspólny pakiet tzw. zgód wodnoprawnych. W każdym przypadku należy wystąpić z wnioskiem o wydanie zgody wodnoprawnej, a jedynie do wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego należy dołączyć specjalistyczną dokumentację, jaką jest operat wodnoprawny.

AOC 143

W jaki sposób poszczególne podmioty powinny zdecydować o konieczności wpisu do rejestru BDO

Konieczność uzyskania wpisu do BDO może zależeć od kilku czynników, w tym m.in. rodzaju prowadzonej działalności i rodzajów wytwarzanych odpadów. Wpis do BDO umożliwia realizację pozostałych obowiązków wynikających z przepisów prawa (np. prowadzenia ewidencji), dlatego wiedza w tym zakresie jest dla przedsiębiorców niezwykle istotna.Niektóre rodzaje działalności, choć nie jest to ze względu na ich specyfikę oczywiste, wymagają wpisu do BDO. W artykule znajdziesz szczegóły dotyczące wpisu do BDO takich podmiotów jak: prowadzące drobną działalność usługową (np. salony kosmetyczne), sklepy internetowe, firmy budowlane, kioski, podmioty sprowadzające części samochodowe z zagranicy.

Praca montera instalacji wodno-kanalizacyjnych - jakie zagrożenia się z nią wiążą

Praca w zawodzie montera instalacji, sieci i urządzeń wodno-kanalizacyjnych polega przede wszystkim na wykonywaniu prac montażowych tych instalacji, sieci i urządzeń. Często związane jest to także z remontami i usuwaniem awarii związanych z ich eksploatacją. Pracownik na tym stanowisku może również przygotowywać elementy, prefabrykaty w warsztacie, a także wykonywać prace związane z robotami powykonawczymi (np. porządkować teren prac).Miejsce pracy montera sieci to zarówno pomieszczenia zamknięte, jak i teren otwarty, w tym często plac budowy. Różnorodność podejmowanych czynności, a także zróżnicowane miejsce pracy wymaga posiadania niezbędnej wiedzy na temat bezpiecznych metod jej wykonywania. Szczególnie ważne jest zatem uświadomienie pracownikowi zagrożeń, jakie mogą pojawić się w jego pracy.

AOC 142

Zasady stosowania osadów ściekowych na powierzchni ziemi

Zgodnie z definicją stosowanie komunalnych osadów ściekowych polega na rozprowadzaniu ich na powierzchni ziemi lub wprowadzaniu do gleby.Celem stosowania osadów ściekowych na powierzchni ziemi jest wykorzystanie ich potencjału nawozowego z uwagi na zawartość substancji organicznej oraz cennych pierwiastków biogennych tj. azotu i fosforu oraz mikroelementów. Należy zwrócić jednak szczególną uwagę na obecność metali ciężkich oraz bakterii chorobotwórczych w osadach, których zawartość należy dostosować do wymaganych norm dla konkretnego przeznaczenia.W jakich przypadkach możesz stosować osady ściekowe? O tym przeczytasz w artykule.

SZWO i f-gazy − obowiązki Urzędu Dozoru Technicznego i wymagana sprawozdawczość do BDS i CRO

SZWO (substancje zubażające warstwę ozonową) to związki organiczne będące głównie pochodnymi metanu i etanu, zawierające w swym składzie atomy chloru, chloru i fluoru lub bromu i fluoru.Poniższy artykuł dotyczy regulacji prawnych związanych z postępowaniem z substancjami, które przyczyniają się do zubażania warstwy ozonowej oraz do zwiększenia efektu cieplarnianego. Przeczytasz w nim również o Centralnym Rejestrze Operatorów i Bazie danych sprawozdań, a także dowiesz się, kogo i w jakim zakresie dotyczą obowiązki wpisu do tych rejestrów.

AOC 141

Zasady usuwania drzew znajdujących się w pobliżu lotnisk

Ogólne zasady usuwania drzew z terenów nieruchomości są regulowane przepisami ustawy o ochronie przyrody. Jeden ze szczególnych trybów stanowi usuwanie drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, który jest wyłączony spod regulacji powyższej ustawy. Usuwanie tego rodzaju roślinności podlega przepisom ustawy z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze. Zgodnie z tą ustawą przeszkodami lotniczymi są obiekty sztuczne lub naturalne, spełniające określone warunki co do wysokości lub położenia. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule.

Stacja telefonii komórkowej a wymogi ochrony środowiska

Budowa stacji telefonii komórkowej wymaga respektowania przepisów ochrony środowiska. Przedsięwzięcie takie, mimo że nie należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, powinno być zgodne z wymogami przepisów środowiskowych. Uprawniony organ administracyjny powinien potwierdzić taką zgodność. W artykule przeanalizowano konkretny przypadek takiego przedsięwzięcia na podstawie wyroku Sądu Administracyjnego w Łodzi. W Łodzi jedna ze spółek zamierzała wybudować stację telefonii komórkowej, składającą się m.in. ze stalowej 60-metrowej wieży kratowej oraz kilkunastu anten sektorowych. W tym celu spółka wystąpiła do prezydenta Łodzi o pozwolenie na tę inwestycję.

AOC 140

Zapoznaj się z przepisami o marnowaniu żywności

Marnotrawienie żywności jest problemem środowiskowym, ekonomicznym, jak też etycznym. Dnia 3 września 2019 r. ogłoszono tekst ustawy z 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Wprowadzane przepisy mają na celu m.in. ograniczać straty produktów żywnościowych nie tylko na etapie ich produkcji, ale przede wszystkim dystrybucji oraz usprawnić proces ich przekazywania np. organizacjom pozarządowym.Dużym placówkom handlowym doszły nowe obowiązki w zakresie przeciwdziałania marnowaniu niesprzedanej żywności. Mają one nie tylko wymiar finansowy, ale także wiążą się z koniecznością przekazywania takich produktów organizacjom pozarządowym. Co więcej, powiązane jest to również z dodatkowymi obowiązkami sprawozdawczymi za sprawą zmian w przepisach o rachunkowości.

Opakowania, odpady opakowaniowe i poużytkowe − aktualne przepisy i ich zastosowanie w praktyce

Podstawowe wymagania dotyczące opakowań oraz wytyczne związane z zarządzaniem w obszarze odpadów opakowaniowych z punktu widzenia ograniczania ich szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne zostały wprowadzone unijną dyrektywą 94/62/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Przepisy unijne zaimplementowano do polskiego prawa i wdrożono za pośrednictwem ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 542 ze zm.) oraz kilku rozporządzeń. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.

AOC 139

W jaki sposób korzystnie zagospodarować osady ściekowe? Plusy i minusy poszczególnych sposobów ich zagospodarowania

Osady ściekowe powstają w oczyszczalniach ścieków zarówno komunalnych jak i przemysłowych jako specyficzny odpad, który wymaga prawidłowego i odpowiedzialnego zagospodarowania. Według katalogu odpadów osady ściekowe klasyfikowane są w grupie 19 jako: „Odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych”i w tej kategorii należy wyszczególnić: 19 08 05 ustabilizowane komunalne osady ściekowe  19 11 05* osady z zakładowych oczyszczalni ścieków zawierające substancje niebezpieczne  19 11 06 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków inne niż wymienione w 19 11 05   

Pamiętaj o swoich obowiązkach! Raport do KOBiZE, opłata za korzystanie ze środowiska i sprawozdanie odpadowe

Gospodarując odpadami, powinieneś pamiętać o tym, że co roku jesteś zobowiązany do wypełniania obowiązków, które podsumowują Twoją działalność za rok ubiegły. Do 28 lutego 2020 r. podmioty, które korzystają ze środowiska, powinny złożyć raport o emisjach gazów cieplarnianych do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE). Sprawozdanie odpadowe musisz złożyć do 15 marca 2020 r., a opłatę za korzystanie ze środowiska uiścić do 31 marca. Z artykułu dowiesz się więcej szczegółów na temat tych obowiązków.