Brak możliwości wykonania przyłącza do kanalizacji

Pytanie: Pytanie: Co ma zrobić właściciel nieruchomości w sytuacji, kiedy nie może przyłączyć się do gminnej kanalizacji sanitarnej, bo nie ma po prostu możliwości technicznych i konieczności budowy urządzeń umożliwiających przyłączenie do sieci?

Zmiana stanu wody na gruncie – case study

W niniejszym artykule omówione zostanie na konkretnym przykładzie postępowanie w sprawie zmiany stanu wody na gruncie, które reguluje art. 234 ustawy Prawo wodne. Sprawa dotyczy poszkodowanego, u którego na skutek działań innego podmiotu, tj. wykonania wykopów pod piwnice, może dojść w przyszłości do osiadania budynku jednorodzinnego. Szczegóły w artykule.

Kiedy woda z kranu nadaje się do picia?

Wielu przedsiębiorców stosuje na kranach z wodą specjalne filtry uzdatniające. W ten sposób próbują obejść obowiazek wykonywania badań jakości wody zdatnej do spożycia. Czy samo zastosowanie filtrów wystarczy, aby nie trzeba było wykonywać takich badań? Co na ten temat mówi prawo?

Kiedy mamy do czynienia z siłą wyższą?

Pytanie: Pytanie: Na skutek ulewnego deszczu ścieki z pobliskiej kanalizacji miejskiej doprowadziły do szkody na osobie lub mieniu. Czy tego typu sytuacja oznacza tzw. siłę wyższą? Kto ponosi za to odpowiedzialność?

Umowa konsorcjum w ochronie środowiska

Bardzo często formą współpracy przedsiębiorców jest tzw. umowa konsorcjum. Stanowi ona bardzo dużą szansę dla wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź innych wymogów zamawiającego, jest zawiązanie konsorcjum. W niniejszym artykule omówiona zostanie m.in. jakie wymogi formalne musi spelniać podmiot, który chce wspolnie złożyć ofertę i realizować zamówienie oraz wskazane zostaną cechy tego typu współpracy.

System ZSZ i jego tajniki

W wielu firmach funkcjonuje zintegrowany system zarządzania (dalej: ZSZ). Czym on tak na prawdę jest? Czemu służy? Jakie daje korzyści? Szczegóły w artykule.

Kolejne podmioty zwolnione z obowiązku posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów

Dnia 6 stycznia 2023 r. weszła w życie ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o odpadach, która rozszerzyła katalog podmiotów zwolnionych z obowiązku bezwzględnego posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów. Podmioty te nie muszą również prowadzić ewidencji odpadów.

Ekologia znów dofinansowana!

Od 1 lutego 2023 r. ruszył nabór wniosków o dotacje w ramach programu NFOŚiGW „Innowacje dla Środowiska”. W ramach programu dostępne są 2 miliardy zł na dofinansowanie przedsięwzięć w postaci preferencyjnych pożyczek z możliwością uzyskania premii innowacyjnych.

Kolejne podmioty zwolnione z obowiązku posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów

Dnia 6 stycznia 2023 roku weszła w życie ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o odpadach, która rozszerzyła katalog podmiotów zwolnionych z obowiązku bezwzględnego posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów. Podmioty te nie muszą również prowadzić ewidencji odpadów.

Wystawianie KPO na tzw. drogę – konsekwencje

Obieg elektronicznych dokumentów niezbędnych do prawidłowego ewidencjonowania i przekazywania odpadów kolejnym posiadaczom uregulowany jest w ustawie z 14 grudnia 2012 r. o odpadach. W przepisach art. 66–72 opisano, jak powinien wyglądać proces przekazania odpadów kolejnemu posiadaczowi pod względem obowiązującej w tym zakresie dokumentacji oraz jak prawidłowo ewidencjonować wytworzone lub zebrane odpady.

188

Praktyczne wskazówki dotyczące konsorcjum

W poprzednim numerze pisaliśmy o konsorcjum w ochronie środowiska. Dowiedziałeś się m.in., jakie wymogi formalne musi spełniać podmiot, który chce wspolnie złożyć ofertę i realizować zamówienie, oraz zostały wskazane cechy tego typu współpracy. W tym artykule z kolei przeczytasz m.in., jak potwierdzić warunki udziału w postępowaniu w przypadku takich wykonawców, jak złożyć prawidłowe wadium, jakiego szczególnego sposobu potwierdzania warunków zamawiający może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.

Odprowadzanie wód z dróg bez separatorów

Na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych klasy G często są prowadzone prace związane z odprowadzaniem wód opadowych do pobliskich rowów. Czy takie przedsięwzięcia wymagają zastosowania separatorów?

Nowelizacja ustawy o opakowaniach istotna dla branży spożywczej

Przedsiębiorcy, którzy mają do czynienia z opakowaniami na produkty spożywcze, muszą przygotować się na zmiany w systemie gospodarki odpadami opakowaniowymi. W nowym roku jako pierwsza wprowadza je nowelizacja ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (dalej: u.o.p.). Poza tym trwają prace nad ustawami o systemie kaucyjnym i ROP.

187

Kiedy woda z kranu nadaje się do picia?

Wielu przedsiębiorców stosuje na kranach z wodą specjalne filtry uzdatniające. W ten sposób próbują obejść obowiazek wykonywania badań jakości wody zdatnej do spożycia. Czy samo zastosowanie filtrów wystarczy, aby nie trzeba było wykonywać takich badań? Co na ten temat mówi prawo?

Kiedy mamy do czynienia z siłą wyższą?

Pytanie: Pytanie: Na skutek ulewnego deszczu ścieki z pobliskiej kanalizacji miejskiej doprowadziły do szkody na osobie lub mieniu. Czy tego typu sytuacja oznacza tzw. siłę wyższą? Kto ponosi za to odpowiedzialność?

Umowa konsorcjum w ochronie środowiska

Bardzo często formą współpracy przedsiębiorców jest tzw. umowa konsorcjum. Stanowi ona bardzo dużą szansę dla wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź innych wymogów zamawiającego, jest zawiązanie konsorcjum. W niniejszym artykule omówiona zostanie m.in. jakie wymogi formalne musi spelniać podmiot, który chce wspolnie złożyć ofertę i realizować zamówienie oraz wskazane zostaną cechy tego typu współpracy.

186

Odpowiedzialność karna w zakresie substancji chemicznych

Na terenie Polski funkcjonuje ustawa z 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1816), zgodnie z którą m.in. za łamanie przepisów w zakresie wprowadzania, wywozu, produkcji dystrybucji susbtancji lub mieszanin chemicznych grożą dotkliwe kary finansowe. Poniżej zestawiliśmy informacje o najwazniejszych karach ujętych w ww. ustawie.

Aktualny wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia

Poniżej prezentujemy aktualnie obowiązujące opłaty skarbowe za wydanie niektórych dokumentów z zakresu ochrony środowiska i innych kwesti okołośrodowiskowych.

Zadania gminy i właścicieli posesji w zakresie postępowania ze ściekami

Od 1 stycznia 2023 r. weszły w życie nowe zadania dla gmin, podmiotów gospodarczych zajmujących się wywozem ścieków oraz właścicieli nieruchomości. Ponadto 20 grudnia 2022 r. zapadł wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt SK 66/21) w sprawie kar pieniężnych za złożenie po terminie sprawozdania w sprawie odbieranych z nieruchomości ścieków. W niniejszym artykule przedstawiono obowiązki ww. podmiotów, a także sankcje karne, jakie gmina może nałożyć na podmioty gospodarcze.

185

Wymagania Wód Polskich podczas kontroli wydanych decyzji wodnoprawnych

Wody Polskie w wydanych przez siebie decyzjach wskazują warunki, których podmiot otrzymujący pozwolenie winien przestrzegać. W trakcie kontroli, kontrolujący powinien przedłożyć dokumentację potwierdzającą wykonania nałożonych na niego obowiązków.

Kilka pozwoleń w jednej decyzji – kwestie finansowe

Wielokrotnie temat opłat za wydanie w jednej decyzji kilku pozwoleń wodnoprawnych budził kontrowersje. Jak powinien organ traktować kwestie finansowe za wydanie pozwoleń wodnoprawnych tożsamych rodzajowo? I co oznacza to pojęcie? Rozstrzygnął to WSA w Łodzi.

Postępowanie kompensacyjne w ochronie powietrza

Głównym zadaniem organów administracji jest zapewnienie jak najlepszej jakości powietrza. Jak te podmioty mogą to zapewnić i co się z tym wiąże dla przedsiębiorców? Szczegóły w artykule.

184

Odcieki z przeładunku paliw – odpady czy ścieki?

Kiedy odcieki paliwa stanowią odpad? Jak należy znakować pojazdy transportujące tego typu substancje? Jakie przepisy regulują ich transport w cysternach? Czy trzeba uszczelniać powierzchnię, na której sa przelewane do zbiorników? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Kilka pytań i odpowiedzi z wyliczania opłat za korzystanie ze środowiska

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie przepisy art. 285 ust. 3 oraz art. 286 ust. 3 ustawy – Prawo ochrony środowiska, w brzmieniu nadanym ustawą z 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami. Zgodnie z tymi przepisami opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza ustala się na podstawie wielkości rocznej rzeczywistej emisji, określonej w raporcie do Krajowej bazy. Podmioty korzystające ze środowiska wprowadzające gazy lub pyły do powietrza mają również przedkładać marszałkowi województwa wykaz sporządzony na podstawie informacji zawartych w raporcie do Krajowej bazy (po raz pierwszy w odniesieniu do opłat za korzystanie ze środowiska w 2019 rok).

Emisja do powietrza z procesu spawania – obliczenia

Emisja z procesu spawania może spowodować wiele problemów, jeśli chodzi o wyliczenie opłaty za korzystanei ze środoiska. Jak ją prawidłowo wyliczyć? Szczegóły poniżej.

183

Przetwarzanie odpadów w pigułce

Działalność polegająca na przetwarzaniu odpadów wymaga zgodnie z przepisami odpowiedniego zezwolenia. Do kogo złożyć wniosek? Jak go przygotować? Ile kosztuje uzyskanie decyzji? Przeczytasz o tym w niniejszym artykule.

Przenieś koszty mediów na najemcę

Bardzo wielu przedsiębiorców wynajmuje nieruchomości klientom, którzy zajmują się różnego rodzaju działalnością związaną z ochroną środowiska, np. gospodarowaniem odpadami. Umowy najmu sporządzane są w formie pisemnej. Określane są w nich m.in. koszty, które najemca przejmuje w związku z najmem danej nieruchomości, np. za media (gaz, ciepła i zimna woda, odbiór ścieków czy koszty wywozu śmieci). Są one płacone na podstawie refaktur, powiększonych o VAT. Warto zagłębić się w ten temat i poznać tajniki prawidłowego refakturowania kosztów mediów na najemcę. Szczegóły w artykule.

Od nowego roku zmieniły się stawki opłat w gospodarce wodnościekowej

Od początku 2023 roku zmianie uległy niektóre stawki opłat w zależności od przedmiotu.

182

Monitoring miejsc magazynowania odpadów – wymagania

Pytanie: Pytanie: Za pomocą jakich urządzeń powinien być prowadzonymonitoring miejsc magazynowania odpadów?

Odprowadzanie odcieków z destruktu asfaltowego

Podobnie, jak w przypadku odcieków ze składowisk odpadów, tak odcieki z procesu magazynowania destruktu asfaltowego stanowią specyficzny ściek przemysłowy. Wielu przedsiębiorców ma problem z ich prawidłową gospodarką. Odcieki z miejsc magazynowania odpadów mogą zawierać określone substancje (drobne frakcje odpadów, pyły, zanieczyszczenia), które następnie trafiają do środowiska, dlatego konieczne jest szczególne podejście do tego typu wód. Warto więc zgłębić tematykę ich odprowadzania do środowiska.

Cztery metody oczyszczania odcieków ze składowisk

Odcieki ze składowisk stanowią specyficzne ścieki przemysłowe, które należy poddać odpowiedniej metodzie oczyszczania, zanim zostaną odprowadzone do środowiska. Stosowane mogą być m.in. flokulacja/strącanie, adsorpcja na węglu aktywnym, zaawansowane metody utleniania, procesy membranowe obejmujące np. odwróconą osmozę, nanofiltrację. Do oczyszczania odcieków pochodzących ze składowisk odpadów komunalnych eksploatowanych do 5 lat polecane są metody biologiczne, z których odcieki charakteryzują się wysokim BZT5, do odcieków ze składowisk eksploatowanych powyżej 10 lat – metody fizyko-chemiczne. Którą metodę wybrać? Czym one się charakteryzują? Szczegóły w artykule.