Nowości

Jak wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków i zbiornik na nieczystości ciekłe

Miejsce, w którym ma być zrealizowana planowana inwestycja, nie zawsze jest wyposażone w niezbędne sieci infrastruktury technicznej. Utrzymanie czystości i porządku w gminie wiąże się m.in. z obowiązkiem przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, jeżeli istnieje taka możliwość. Jeśli sieci kanalizacyjnej nie ma lub gdy jej budowa jest technicznie albo ekonomicznie nieuzasadniona, możesz zdecydować się na inny sposób odprowadzania ścieków. Z artykułu dowiesz się, co zrobić, jeśli działka, którą kupiłeś lub zamierzasz kupić, nie ma dostępu do sieci kanalizacyjnej i będziesz zmuszony do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków lub zbiornika na nieczystości ciekłe.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany

Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Uciążliwy hałas emitowany przez sąsiadów – jak sobie z nim radzić

Podczas występowania hałasu w domach jednorodzinnych jego pochodzenie i możliwe do podjęcia kroki mogą być bardzo różne. W przypadku gdy za emisję nadmiernego hałasu odpowiedzialni są sąsiedzi i jest ona na tyle uciążliwa, że negatywnie wpływa na zwierzęta domowe i mieszkańców, należy podjąć stosowne działania. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska z hałasem mamy do czynienia wtedy, kiedy emitowane są dźwięki o częstotliwości od 16 do 16 000 Hz. Przepisów ustawy nie stosuje się w zakresie hałasu powstającego w związku z powszechnym korzystaniem ze środowiska.

Przydomowa oczyszczalnia ścieków – gmina może się do niej dołożyć

Przydomowa biologiczna oczyszczalnia ścieków jest bardzo dobrą alternatywą szamba, w sytuacji gdy nieruchomość i obiekt na niej zlokalizowany nie może zostać podłączony do sieci kanalizacji sanitarnej lub gdy istniejące szambo jest w kiepskim stanie. Warto rozważyć instalację urządzeń oczyszczających ścieki, jeśli tylko pozwala na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz warunki gruntowo-wodne. Co prawda koszt takiej instalacji jest dość wysoki, ale samorządy wychodzą mieszkańcom naprzeciw, uruchamiając programy dofinansowań takich instalacji. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób gmina może Ci pomóc sfinansować tego rodzaju inwestycję.

Prawo wodne – zmiany w przepisach dotyczących opłat i pozwoleń

Ogłoszony 10 czerwca 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw został 9 lipca przyjęty przez Radę Ministrów. Najnowsza wersja projektu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wprowadza ważne zmiany dotyczące branży wodociągowo-kanalizacyjnej oraz rolniczej. Nowelizacja Prawa wodnego stanowi kontynuację przyjętego przez ministerstwo kierunku decentralizacji zarządzania gospodarką wodną. Jednym z istotnych rozwiązań proponowanych w projekcie jest utworzenie nowej jednostki organizacyjnej Wód Polskich w Nowym Sączu, czyli nowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Zarząd w Nowym Sączu ma obsługiwać część południowo-wschodnią województwa małopolskiego oraz zostać wyodrębniony z krakowskiego i rzeszowskiego RZGW. Więcej przeczytasz w poniższym artykule.

Prawo wodne a plany przedsiębiorców

Przedsiębiorstwa planujące zakup budynku z terenem, parkingiem oraz placem do magazynowania odpadów będą zobowiązane do realizowania obowiązków sprawozdawczych i uiszczania opłat wynikających z ustawy Prawo wodne. W zakresie obowiązków wynikających z ww. ustawy najważniejsze jest to, czy dany podmiot korzysta z wody (usług wodnych) oraz czy jest właścicielem jakiegoś urządzenia wodnego lub wody. Zakres obowiązków przedsiębiorcy zależy więc od tego, jaką działalność gospodarczą on prowadzi i jak w związku z tym prowadzi swoją gospodarkę wodną.Jeżeli przedsiębiorca korzysta (np. na podstawie umowy dzierżawy) z gruntów Skarbu Państwa pokrytych wodami (np. odprowadza wodę do rzeki albo jeziora), to wówczas ma obowiązek uiszczania z tego tytułu opłat rocznych. Dotyczy to chociażby szeroko rozumianej działalności usługowej, ale także infrastruktury przemysłowej czy transportowej. Podstawą do korzystania z gruntów i płacenia opłaty jest umowa użytkowania zawarta przez przedsiębiorcę ze Skarbem Państwa.

Poznaj drogę do idealnego planu naprawczego

Są branże, jak również stanowiska pracy, na których często mamy do czynienia z przekroczeniem dopuszczalnych norm (NDN) hałasu. W takim przypadku przepisy zobowiązują do sporządzenia i wprowadzenia w życie programu działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na hałas. Program działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na występujące przekroczenia dopuszczalnych norm hałas, czyli program naprawczy, należy opracować i wdrożyć na podstawie wymagań zawartych w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. Jak prawidłowo przygotować i przeprowadzić taki program naprawczy?

2022

W jaki sposób zbierający odpady komunalne powinien przygotować sprawozdanie za rok 2021

Zgodnie z art. 9 nb ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot zbierający odpady komunalne na bazie zezwolenia na zbieranie odpadów jest zobowiązany do składania rocznego sprawozdania.Temu obowiązkowi nie podlegają podmioty przyjmujące odpady komunalne od innego zbierającego takie odpady. W sprawozdaniu nie należy również wykazywać odpadów zebranych przez PSZOK, gdyż podmioty prowadzące PSZOK składają odrębne sprawozdanie w myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Są już dostępne stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2022

Podmioty korzystające ze środowiska przedkładają marszałkowi województwa wykazy zawierające informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat z tytułu korzystania ze środowiska za poprzedni rok kalendarzowy w terminie do 31 marca następnego roku. Co roku zmieniają się stawki, na podstawie których opłaty te są obliczane.

2020

Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.

Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce

Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.

2019

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.