Prowadzisz myjnię samochodową? Sprawdź, które pozwolenia środowiskowe musisz pozyskać

Myjnia samochodowa to jedno z tych przedsięwzięć, które wpływają na nasze środowisko naturalne. To powoduje, że zamierzając prowadzić takie przedsiębiorstwo, musimy dopełnić licznych formalności. Część z nich dotyczy właśnie tego, w jaki sposób myjnia korzysta ze środowiska.Nie jest to tylko pozwolenie wodnoprawne, lecz sporo innych dokumentów administracyjnych. Rzeczoznawca, wyceniając myjnię, powinien także brać pod uwagę stan prawny takiej inwestycji, w tym to, czy inwestor dochował niezbędnych formalności.

Panele fotowoltaiczne to nie wszystko – efektywne OZE potrzebują lokalnych magazynów energii

Na koniec maja 2021 r. moc zainstalowana fotowoltaiki w Polsce wynosiła blisko 5 GW i wartość ta stale wzrasta w bardzo szybkim tempie. W celu zapewnienia stabilnej podaży energii pochodzącej ze słońca czy wiatru, należy postawić na decentralizację sieci i budowę lokalnych magazynów energii.W pierwszej kolejności powinny one znaleźć zastosowanie w przemyśle, gdzie niezbędne jest zapewnienie ciągłości działania procesów przy jednoczesnym obniżeniu stopnia emisji CO2 z tzw. brudnych źródeł energii – co z kolei pozostaje jednym z wymogów Europejskiego Zielonego Ładu.

Musisz zaktualizować zezwolenie? Poznaj wytyczne dotyczące operatu ppoż.

Operat przeciwpożarowy (ppoż.) to dokument zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu bądź jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, który należy dołączyć do wniosku o wydanie m.in. zezwolenia na zbieranie odpadów. Zlecając realizację takiej usługi uprawnionemu podmiotowi warto, aby przedsiębiorcy mieli świadomość, w jaki sposób skontrolować usługobiorcę i sprawdzić jakość opracowanego dokumentu.

Kontrola Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie zanieczyszczenia wód azotanami

W kwestii ochrony jakości wód duże znaczenie mają m.in. zanieczyszczenia azotanami pochodzącymi z gospodarstw rolnych. Stosowanie nawozów, szczególnie azotowych mineralnych, jak i naturalnych w postaci stałej i płynnej (obornik, gnojówka, gnojowica), jest konieczne w celu uzyskania właściwych plonów. Ich niewłaściwe stosowanie przyczynia się jednak do zanieczyszczenia środowiska.Które przepisy regulują kwestie obowiązków związanych z ochroną wód przed azotanami? Co w tym zakresie mogą skontrolować inspektorzy ochrony środowiska?

Jakie kompetencje ma dyrektor RZGW Wód Polskich

Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej jest organem właściwym w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawie zdecydowanej większości pozwoleń wodnoprawnych i ocen wodnoprawnych.Jakie jeszcze są jego kompetencje i jakie rodzaje decyzji mieszczą się w ramach jego właściwości? Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj poniższy artykuł.

Innowacyjne rozwiązania stosowane do odprowadzania wody zanieczyszczonej

Zazwyczaj popularniejsze rozwiązania w budownictwie koncentrują się głównie na ograniczaniu zużycia energii elektrycznej, pomijając rolę innych mediów, czyli wody.Woda jest drugim najbardziej kosztownym medium i stanowi znaczący koszt eksploatacyjny zarówno dla właścicieli, jak i najemców. Wdrożenie rozwiązań np. w zakresie recyklingu wody szarej lub zagospodarowania wód opadowych pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Taki patent to również wymierne korzyści dla środowiska oraz możliwość uzyskania punktów do certyfikacji budynków.Wyzwaniem jest więc zagospodarowanie zużytej, pochodzącej z pryszniców, umywalek i pralek wody, jej oczyszczenie, a także odzysk wody deszczowej (przewidziany w projekcie budynku).

AOC 166

Prowadzisz myjnię samochodową? Sprawdź, które pozwolenia środowiskowe musisz pozyskać

Myjnia samochodowa to jedno z tych przedsięwzięć, które wpływają na nasze środowisko naturalne. To powoduje, że zamierzając prowadzić takie przedsiębiorstwo, musimy dopełnić licznych formalności. Część z nich dotyczy właśnie tego, w jaki sposób myjnia korzysta ze środowiska.Nie jest to tylko pozwolenie wodnoprawne, lecz sporo innych dokumentów administracyjnych. Rzeczoznawca, wyceniając myjnię, powinien także brać pod uwagę stan prawny takiej inwestycji, w tym to, czy inwestor dochował niezbędnych formalności.

Panele fotowoltaiczne to nie wszystko – efektywne OZE potrzebują lokalnych magazynów energii

Na koniec maja 2021 r. moc zainstalowana fotowoltaiki w Polsce wynosiła blisko 5 GW i wartość ta stale wzrasta w bardzo szybkim tempie. W celu zapewnienia stabilnej podaży energii pochodzącej ze słońca czy wiatru, należy postawić na decentralizację sieci i budowę lokalnych magazynów energii.W pierwszej kolejności powinny one znaleźć zastosowanie w przemyśle, gdzie niezbędne jest zapewnienie ciągłości działania procesów przy jednoczesnym obniżeniu stopnia emisji CO2 z tzw. brudnych źródeł energii – co z kolei pozostaje jednym z wymogów Europejskiego Zielonego Ładu.

AOC 165

W jakich przypadkach gmina ma prawo unieważnić przetarg na odbiór odpadów

Ustawa Prawo zamówień publicznych (Pzp) daje wiele możliwości unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Należy jednak pamiętać, że każde postępowanie ma swój własny opis przedmiotu zamówienia oraz indywidualny przebieg postępowania.Generalną wskazówką dla prowadzących procedurę udzielenia zamówienia jest, aby w każdym przypadku dokonywać interpretacji przepisów, jeśli jest to możliwe, w taki sposób, aby doprowadzić postępowanie do końca. W tym kontekście bardzo ważna jest właściwa interpretacja stanu faktycznego zaistniałego w postępowaniu, aby wykazać możliwość unieważnienia postępowania na podstawie konkretnej podstawy prawnej.  

AOC 164

Pozwolenia i zezwolenia w ochronie środowiska, czyli jak bezbłędnie przygotować dokumenty środowiskowe

Nowo powstałe lub przebudowywane obiekty budowlane, zespoły obiektów oraz instalacje mogą wymagać uzyskania decyzji, które określą zakres i warunki korzystania ze środowiska.Za brak wymaganych dokumentów grozi Ci kara aresztu, ograniczenia wolności lub kara grzywny. Ponadto za emisję zanieczyszczeń do środowiska może być naliczana opłata podwyższona.W artykule znajdziesz opis procedur i wymaganych dokumentów, które pomogą Ci bezproblemowo przebrnąć przez skomplikowane formalności administracyjne.

AOC 163

Uwaga! Pozyskaj pieniądze na działalność odpadową

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) udziela m.in. przedsiębiorcom, jednostkom samorządu terytorialnego oraz publicznym zakładom opieki zdrowotnej pomocy finansowej przeznaczonej na różne obszary działalności związanej z gospodarowaniem odpadami w ramach programu Racjonalna Gospodarka Odpadami. Dofinansowanie można otrzymać w formie dotacji i pożyczki, które możesz przeznaczyć m.in. na: selektywne zbieranie i zapobieganie powstawaniu odpadów, modernizację i rozbudowę instalacji do przetwarzania odpadów, odzysk odpadów wydobywczych.

Podwyżki opłat za wodę i ścieki – z czego wynikają

Ze względu na kondycję finansową przedsiębiorstw wod.-kan. wzrost opłat za wodę i ścieki w wielu przypadkach jest nieunikniony.Ustalone ceny za wodę i ścieki są również wynikiem oceny konkretnego przedsiębiorstwa oraz jego warunków finansowo-ekonomicznych. Oceny tej może dokonać regulator w ramach analizy wniosku taryfowego prowadzonej w postępowaniu administracyjnym. Skąd się biorą podwyżki za wodę i ścieki?

AOC 162

Wyzwanie dla oczyszczalni ścieków - farmaceutyki oraz mikroplastik

Wymagania prawne wobec wody nadającej się do spożycia, także ścieków, które mogą być ponownie wykorzystane, się zwiększają. Dlatego z czasem konieczne będzie powszechne zastosowanie metod oczyszczania ze związków, które są dużym zagrożeniem dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi, jakimi są pozostałości leków i mikroplastiki.Wciąż zwiększające się wymagania dotyczące jakości wody to przede wszystkim wyzwanie dla oczyszczalni ścieków. I temu niezwykle istotnemu tematowi poświęcony jest poniższy artykuł.

W jaki sposób wykryć przeciek sieci wodno-kanalizacyjnej

Wycieki wody do gruntu są nieodłączną częścią eksploatacji sieci wodociągowej. Konsekwencją występujących w ramach sieci awarii i wycieków mogą być straty środowiskowe (straty wody i energii) oraz finansowe.Opisane w artykule metody i urządzenia dają obecnie dobrą gwarancję wykrycia i szybkiego usunięcia tego typu awarii. Poznaj szczegóły.

Pytania i wątpliwości dotyczące magazynowania odpadów

Poniżej znajdziesz pięć pytań i odpowiedzi dotyczących wątpliwości w zakresie interpretacji przepisów rozporządzenia ministra klimatu z 11 września 2020 roku w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów (dalej: rozporządzenie).Pomimo obowiązywania tego przepisu prawie od roku, nadal budzi on wiele wątpliwości i problemów wśród podmiotów gospodarujących odpadami. W artykule problemy te przedstawiono w formie konkretnych pytań i odpowiedzi, co pozwoli na bardziej dogłębne zrozumienie tych zagadnień.

AOC 161

Zasady dokumentowania transportu w BDO

Ministerstwo Klimatu oraz sąd uważają, że w trakcie transportu odpadów wystarczy posiadanie przez kierowcę potwierdzenia na ekranie laptopa lub telefonu. Organy administracji twierdzą natomiast, że to za mało, i konieczna jest także wersja papierowa.Czy w przypadku kontroli wystarczy postać elektroniczna potwierdzenia transportu odpadów, czy też konieczny jest wydruk dokumentu? O tym przeczytasz poniżej.

Weź pod uwagę koszty wniosków taryfowych

W bieżącym roku mija pełny okres obowiązywania taryf wodno-ściekowych zatwierdzanych w 2018 roku przez nowego regulatora. Zarówno organy regulacyjne, jak i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne spotkały się z nową rzeczywistością zatwierdzania taryf.Wiele wniosków taryfowych nie odpowiadało wymogom formalnym ani nie spełniało warunków określonych w ustawie. Aby szybko i bezproblemowo zatwierdzić taryfy, należy przede wszystkim policzyć wszelkie koszty. Jak to prawidłowo zrobić?

AOC 160

Zmiany dotyczące wydawania decyzji środowiskowych utrudnią życie inwestorom

Nowa ustawa o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa środowiskowa) wprowadzi ważne zmiany m.in. w procedurze wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pomimo ogólnego celu mającego wpłynąć pozytywnie na środowisko nowe przepisy nie są korzystne dla inwestorów. Przede wszystkim ułatwią one działania osobom, które będą chciały zablokować dany proces inwestycyjny. Ponadto nowelizacja wzmocni pozycję organizacji ekologicznych, które będą mogły skuteczniej niż do tej pory wstrzymywać realizację przedsięwzięć.

Proces modernizacji elektrociepłowni w kontekście wykorzystania biomasy

Modernizacja polskich elektrociepłowni, zgodnie z oceną ekspertów, nie jest procesem o intensywnej dynamice ze względu na sytuację ekonomiczną w tym sektorze, który nie ma dużych środków własnych do inwestycji i został obciążony wzrastającymi kosztami bilansowania emisji CO2. Z artykułu dowiesz się m.in.: w jakim stopniu elektrociepłownie w Polsce są zainteresowane wykorzystaniem biomasy; czy osady ściekowe z naszej oczyszczalni mogą stać się niedługo cennym źródłem energii.

AOC 159

Zasady udostępniania informacji o środowisku

Prawo międzynarodowe, europejskie oraz polskie przewiduje zasadę jawności informacji publicznej, w tym informacji o środowisku i jego ochronie. Podstawową regulacją prawną w Polsce odnoszącą się do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie jest Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, a dokładniej art. 74 ust. 3 i 4 konstytucji, którego analogiczny zapis został ujęty w art. 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie).    

Zasady monitoringu wód podziemnych

Wody podziemne z uwagi na powszechność występowania oraz wysoką jakość są bardzo ważnym źródłem zaopatrzenia ludności w wodę pitną. Ochrona tych wód realizowana jest, między innymi, przy wykorzystaniu sieci punktów monitorujących zarówno stan jakościowy, jak i ilościowy wód podziemnych.Z artykułu dowiesz się: na czym polega monitoring wód podziemnych, jaki jest cel monitoringu lokalnego, kto odpowiada za ten proces.

AOC 158

Zgłoszenie awaryjnego pogorszenia jakości wód – jak postępować

Zasady postępowania w przypadku zgłoszenia zdarzeń awaryjnych, w tym poważnych awarii dotyczących zanieczyszczenia śródlądowych wód powierzchniowych lub zanieczyszczenia poziomów wodonośnych wód podziemnych są ściśle określone.Z artykułu dowiesz się: jakie informacje należy pozyskać od osoby zgłaszającej, jak wygląda wizja lokalna, w jaki sposób przekazać informacje do GIOŚ.

Zasady pozyskiwania energii z wody i wiatru

Energia pozyskiwana z wody wymaga konkretnych uwarunkowań lokalizacyjnych. Warunkiem koniecznym, aby elektrownie wodne wykorzystywały spadek wody, jest zlokalizowanie nad „wodą płynącą” o wartkim nurcie, np. rzeki górskie, potoki, wodospady.

AOC 157

Zasady udostępniania informacji o środowisku

Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie reguluje ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Na jej podstawie masz m.in. prawo do wnioskowania do urzędu marszałkowskiego o udostępnienie informacji o rodzaju i ilości odpadów wytworzonych/zebranych/przetworzonych przez konkretne firmy. W jaki sposób pozyskać takie informacje?

Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat gospodarki ściekowej

Każdy podmiot, którego działalność związana jest z odprowadzaniem ścieków do wód lub do ziemi, powinien mieć świadomość ciążących na nim obowiązków. Są to zarówno obowiązki związane z pomiarem ścieków, jak i z różnymi opłatami.Zagadnienia związane z gospodarką ściekową oraz kształtowaniem i ochroną zasobów wodnych regulowane są poprzez zapisy ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. To od analizy tych przepisów należy rozpocząć, aby mieć pewność, że nie narazimy się na żadne sankcje ze strony organów kontrolnych.  

AOC 156

Woda wykorzystywane do celów przeciwpożarowych

Aktualny trend w gospodarce światowej dotyczy racjonalnego wykorzystania naturalnych zasobów wody pitnej, które, jak wszyscy wiemy, są ograniczone i na wyczerpaniu. Jednak w sytuacji awaryjnej, jaką jest pożar, wykorzystywanie wody w ogromnych ilościach jest uzasadnione i stanowi wyższą konieczność.Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako główne medium do gaszenia pożarów. Jakie są podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do wspomnianych celów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?

Sprawozdania do GUS M-09 i G-6 dotyczące odpadów – co warto wiedzieć

Obowiązek składania sprawozdań i przekazywania danych do GUS wynika z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej. Podmioty gospodarki narodowej, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają obowiązek przekazania nieodpłatnie danych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej.Co powinieneś wiedzieć o sprawozdaniach do GUS M-09 o wywozie i przetwarzaniu odpadów komunalnych oraz G-06 o odpadach nadających się do recyklingu? O tym w artykule.

AOC 155

Wymagania techniczne i prawne dotyczące recyklingu wody szarej

Recykling wody szarej to obok zagospodarowania deszczówki kolejny proekologiczny sposób, by minimalizować zużycie wody, której niedostatek coraz częściej odczuwamy. Warto jednak pamiętać, że budynek mieszkalny już na etapie projektowania należy wyposażyć w podwójną instalację wodno-kanalizacyjną, tzw. dualną.Czym jest woda szara i jakie wymagania należy spełnić, aby móc ją zagospodarować? Co jeszcze warto wiedzieć na temat uwarunkowań technicznych dotyczących jej recyklingu? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Tajniki prawidłowej klasyfikacji odpadów – praktyczny poradnik

Odpady klasyfikuje się w pierwszej kolejności z uwagi na źródło ich powstania. Następnie należy wziąć pod uwagę ich właściwości oraz skład. Kolejność ta jest bardzo ważna, ponieważ od niej zależy dalszy sposób postępowania z odpadami.W poniższym poradniku opiszemy krok po kroku tajniki klasyfikacji odpadów z przedstawieniem konkretnych przykładów.

AOC 154

W jaki sposób wyliczyć opłatę produktową

Na podstawie przepisów ustawy o gospodarce odpadami opakowaniowymi wprowadzający produkty w opakowaniach są zobowiązani do składania sprawozdań, a także uiszczania tzw. opłaty produktowej.Z poniższego artykułu dowiesz się: które informacje powinieneś przedstawić, co zawiera sprawozdanie dotyczące opakowań, jakie kroki musisz podjąć, aby obliczyć opłatę produktową, poznasz przykład jej wyliczania.

Sprzęt w urządzeniu – czy podlega przepisom ustawy o ZSEiE

Wiele podmiotów działających na rynku kupuje sprzęt za granicą, a w Polsce wmontowuje go do urządzeń czy pojazdów (np. autobusów, monitorów, głośników).Czy takie działania podlegają ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym? Czy w związku z tym podmioty te mają obowiązki środowiskowe? 

AOC 153

Wszystko, co warto wiedzieć o osadach ściekowych

Dynamiczny rozwój budowy i rozbudowy sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych powoduje, że wytwarzane są coraz większe ilości komunalnych osadów ściekowych.Osad ściekowy jest pozostałością po procesie oczyszczenia ścieków. Komunalne osady ściekowe zawierają wiele wartościowych substancji odżywczych (m.in. związki azotu i fosforu jak w nawozach), mają wysoką kaloryczność (można z nich produkować energię elektryczną i ciepło w procesach np. termicznego przekształcania) oraz zawierają związki organiczne umożliwiające ich fermentację w celu produkcji biogazu, a następnie energii elektrycznej i ciepła. Poniższe opracowanie przybliża zagadnienie wykorzystania osadów, w tym: ramy prawne określające możliwości postępowania z osadami, sposoby i możliwości ich zagospodarowania, wskazówki biznesowe.

Składanie sprawozdań za 2020 rok przez podmioty prowadzące PSZOK i odbierające odpady komunalne

Prowadzący PSZOK (z wyłączeniem gminy) oraz odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości są zobowiązani są sporządzania rocznych sprawozdań. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy − za rok 2020 złożymy je do 31 stycznia 2021 r.