Projektowane zmiany w przepisach o odpadach – dowiedz się, co cię czeka
Kolejna nowelizacja ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2018 r. poz. 992, 1000, 1479, 1544, 1564 i 1592) wynika m.in. z konieczności doprecyzowania przepisów o Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). W konsekwencji zmianie mają ulec również przepisy w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej.Modyfikacje przepisów polegają m.in. na zastąpieniu papierowej wersji dokumentów - od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów i sprawozdawczości ma przebiegać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO. Do 31 grudnia 2019 r. do ewidencji odpadów stosuje się przepisy dotychczasowe. Zmiany w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1454 i 1629) zostały z kolei wprowadzone projektem ustawy z 2 stycznia 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Co musisz wiedzieć na temat tych zmian?
Procedura legalizacji urządzeń w Prawie wodnym
Posiadasz staw rybny, ale nie uzyskałeś na niego pozwolenia wodnoprawnego? Zbudowałeś pomost i nie zgłosiłeś tego faktu odpowiednim organom? Są to przykłady tzw. samowoli, która obarczona jest przykrymi konsekwencjami. Jeśli nie złożysz wniosku o legalizację urządzenia wodnego, jednostka Wód Polskich wyda decyzję o obowiązku likwidacji tego urządzenia. Ponadto samowola grozi karą aresztu, ograniczeniem wolności albo grzywną. Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak zalegalizować takie urządzenia na gruncie Prawa wodnego, z uwzględnieniem aspektów samowoli budowlanej, i ograniczyć potencjalne konsekwencje.
Oblicz wysokość opłaty za odprowadzanie wód do rzeki
Z artykułu dowiesz się: Ile wyniosą opłaty za odprowadzanie wód z powierzchni uszczelnionych; Jakie są zasady naliczania opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do rzeki?; Czy podstawą do obliczenia opłaty jest wielkość powierzchni zanieczyszczonej substancjami ropopochodnymi o trwałej nawierzchni?; Czy należy doliczyć powierzchnie dachów budynków usytuowanych na terenie zakładu, z których woda deszczowa jest odprowadzana rynnami na tereny zadrzewione do gruntu?; Czy warto założyć licznik na deszczówkę?
Listy do redakcji
Pytanie: Posiadam pozwolenie wodnoprawne z 2009 roku na szczególne korzystanie z wód poprzez odprowadzanie do ziemi oczyszczonych w oczyszczalni ścieków bytowych z wykorzystaniem urządzenia wodnego – rów melioracyjny. Z uwagi na zbliżający się koniec okresu obowiązywania pozwolenia konieczna jest jego aktualizacja. Czy w obliczu ostatnich zmian przepisów Prawa wodnego zasadne będzie ponowne wnioskowanie o odprowadzanie ścieków do ziemi? Dodam, że odbiornik ścieków jest zakwalifikowany w Planie Gospodarowania Wodami jako JCWP.Jeżeli konieczna jest zmiana wnioskowania na odprowadzanie ścieków do wód, to na jakiej podstawie w operacie należy określić wielkość przepływu nienaruszalnego oraz wielkość średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ)? Rów stanowiący odbiornik ścieków jest niewielkim ciekiem wodnym o szerokości 1,2 m i głębokości wody około 20 cm i przepływy nigdy nie były w nim badane. Odpowiedź: Wprowadzanie ścieków do wód i gleb jest jednym z kilku wymienionych w ustawie Prawo wodne szczególnym korzystaniem z wód wykraczającym poza korzystanie powszechne lub zwykłe, co oznacza, że wymagane jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego. Obowiązek uzyskania pozwolenia ciąży na odprowadzającym ścieki. Po zmianach w Prawie wodnym w 2017 roku ustawodawca nie wprowadził obowiązku uzyskiwania nowych pozwoleń wodnoprawnych w miejsce pozwoleń wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów. Pozwolenia wodnoprawne wydane na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów zachowały moc także po wejściu w życie nowego Prawa wodnego, z kilkoma jednak wyjątkami.
- « pierwsza
- «
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- »
- ostatnia »
136
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany
Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
135
Jak powinien wyglądać prawidłowo przygotowany operat przeciwpożarowy
Operat przeciwpożarowy został wprowadzony jako obligatoryjna część dokumentacji do wykonania przez podmioty wytwarzające, zbierające lub przetwarzające odpady. Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach do 5 marca 2020 r. firmy chcące uzyskać zezwolenie na wytwarzanie, przetwarzanie lub zbieranie odpadów palnych muszą złożyć operat przeciwpożarowy, który jest załącznikiem do wniosku. Dokument ten powinien zawierać warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części bądź innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. Jak prawidłowo go opracować?
Gospodarka odpadami od 2020 roku. Zapoznaj się z przepisami na podstawie przykładu transportującego i przetwarzającego ZSEiE
Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy o odpadach (dalej: uo) wynikają głównie z konieczności ich dostosowania do zasad funkcjonowania elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), a także do zapisów związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną danych osobowych. Wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w kraju i zapobieganie sytuacjom mającym niekorzystny wpływ na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi (np. pożarom składowisk, których liczba w ostatnim czasie znacząco wzrosła).
134
Kiedy możesz uniknąć kontroli lub odroczyć karę
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jesteś narażony na kontrolę Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, o czym pisaliśmy szczegółowo w ostatnim numerze. Są jednak obszary i zagadnienia, których WIOŚ nie ma prawa w Twojej firmie kontrolować. Ponadto w niektórych przypadkach przysługuje Ci możliwość odroczenia wymierzonej kary. Więcej na te tematy przeczytasz w artykule.
133
Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych
Pod koniec marca 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dyrektywa ta jest elementem polityki ograniczania produkcji i użytkowania tworzyw sztucznych, które są niekorzystne dla środowiska ze względu na ich bardzo długi proces rozkładu.Tworzywa sztuczne stanowią podstawowy materiał stosowany do wyrobu opakowań i trudno będzie znaleźć ich alternatywny zamiennik. Czym jest bioplastik i czy ma szansę na zastąpienie tworzyw sztucznych na rynku opakowań? O tym w artykule.
130
Uniknij błędów – poznaj tajniki opracowywania karty informacyjnej przedsięwzięcia
Karta informacyjna przedsięwzięcia (skr. KIP) jest dokumentem sporządzanym w ramach procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Dołączenie karty informacyjnej przedsięwzięcia do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.Z artykułu dowiesz się m.in.: co powinna zawierać KIP; jak wygląda schemat procedury przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; w jaki sposób prawidłowo przygotować KIP.
127
Krok po kroku – budowa łącza wodno-kanalizacyjnego
Koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego leżą po stronie inwestora. Poza tym konieczne jest spełnienie szeregu formalności, by móc wybudować takie łącze. Na każdym przyłączu wodociągowym powinien znajdować się wodomierz główny i analogicznie na przyłączu kanalizacyjnym urządzenie pomiarowe. Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania instalacji i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie, chyba że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o łączu wodno-kanalizacyjnym? O tym w artykule.
Koszty uzyskania przychodu a opłata środowiskowa
Opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (m.in. środki transportu, ogrzewanie, technologie powodujące emisję do powietrza, jak np. spawanie, lakierowanie, klejenie) oraz składowanie odpadów.Ponoszone opłaty w związku z korzystaniem ze środowiska nie zawsze można zaliczyć do kosztów podatkowych. Zalicza się do nich tylko opłaty, które spółka musi ponosić w związku z samym faktem korzystania ze środowiska.Takie opłaty uznawane są za koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia tych opłat nie wynika z naruszenia prawa, lecz ciąży na każdym podmiocie, który korzysta ze środowiska na warunkach określonych w przepisach prawa.
126
Chcesz prowadzić działalność związaną z rolnictwem ekologicznym? Musisz to zgłosić!
Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje, przygotowuje, przechowuje lub przywozi z kraju trzeciego żywe lub nieprzetworzone produkty rolne, przetworzone produkty rolne przeznaczone do spożycia, pasze, wegetatywny materiał rozmnożeniowy i nasiona do celów uprawy, produkty pochodzące z akwakultury oraz drożdże przeznaczone do spożycia lub używane jako pasza, lub który takie produkty wprowadza na rynek, przed wprowadzeniem ich jako produktu ekologicznego lub wyprodukowanego w okresie konwersji na rolnictwo ekologiczne:a) zgłasza tę działalność właściwym jednostkom certyfikującym;b) przekazuje zgodę na objęcie jego działań systemem kontroli, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.
125
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
123
Jak sporządzić operat rybacki
Uprawniony do rybactwa w obwodzie rybackim jest zobowiązany prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Oceny wypełniania obowiązku prowadzenia takiej gospodarki dokonuje marszałek województwa na podstawie operatu rybackiego, dokumentacji gospodarki rybackiej oraz programu ochrony i odbudowy zasobów ryb co najmniej raz na 5 lat. Operat rybacki określa zasady prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim i sporządza go, raz na 10 lat w formie opisowej i graficznej, uprawniony do rybactwa. Co powinien zawierać taki operat i jak go sporządzić? O tym w artykule.