Opłaty w Prawie wodnym – podsumowanie i praktyka

Finansowanie systemu gospodarki wodnej niejako na nowo określiły zasady wprowadzone 1 stycznia 2018 r. ustawą z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. W związku z tym opłaty za usługi wodne zostały wyłączone ze składanego do 31 marca wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat.W poniższym artykule przedstawiono kompendium wiedzy na temat opłat wynikających z przepisów ustawy Prawo wodne i od strony praktycznej omówiono statuowane tym aktem prawnym obowiązki finansowe.

Nowe wzory sprawozdań dla podmiotów korzystających ze środowiska

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie określające wzory wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, a także sposób przedstawiania tych informacji i danych. Jakie informacje powinny złożyć podmioty korzystające ze środowiska?

Listy do redakcji

Pytanie: Czy opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się tylko dla substancji określonych w decyzji? A jeżeli takie pozwolenie jest nieaktualne, to w jaki sposób wyliczyć opłatę? Ponadto co zrobić, gdy skład stosowanych preparatów ustalony na podstawie kart charakterystyki wskazuje na emisję innych substancji? Czy właściwe jest wnoszenie opłat za substancje określone w decyzji, czy te, które ustalono na bazie charakterystyki preparatów? Czy wtedy traktuje się je jako opłaty bez wymaganej decyzji?Odpowiedź: Podmiot korzystający za środowiska ma obowiązek ustalenia we własnym zakresie wysokości należnej opłaty za to korzystanie i wniesienia jej na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego, co wynika z art. 284 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska.

Jak wyliczyć poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia

Od 2017 roku obowiązują wzory do wyliczania poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia (zawarte w rozporządzeniu ministerstwa środowiska z 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych).Wyliczanie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło sprawia często trudności. W artykule znajdziesz m.in. wzory, które musisz zastosować do obliczeń, a także praktyczne przykłady obliczania poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia.

136

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany

Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

135

Jak powinien wyglądać prawidłowo przygotowany operat przeciwpożarowy

Operat przeciwpożarowy został wprowadzony jako obligatoryjna część dokumentacji do wykonania przez podmioty wytwarzające, zbierające lub przetwarzające odpady. Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach do 5 marca 2020 r. firmy chcące uzyskać zezwolenie na wytwarzanie, przetwarzanie lub zbieranie odpadów palnych muszą złożyć operat przeciwpożarowy, który jest załącznikiem do wniosku. Dokument ten powinien zawierać warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części bądź innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. Jak prawidłowo go opracować?

Gospodarka odpadami od 2020 roku. Zapoznaj się z przepisami na podstawie przykładu transportującego i przetwarzającego ZSEiE

Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy o odpadach (dalej: uo) wynikają głównie z konieczności ich dostosowania do zasad funkcjonowania elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), a także do zapisów związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną danych osobowych. Wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w kraju i zapobieganie sytuacjom mającym niekorzystny wpływ na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi (np. pożarom składowisk, których liczba w ostatnim czasie znacząco wzrosła).

134

Kiedy możesz uniknąć kontroli lub odroczyć karę

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jesteś narażony na kontrolę Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, o czym pisaliśmy szczegółowo w ostatnim numerze. Są jednak obszary i zagadnienia, których WIOŚ nie ma prawa w Twojej firmie kontrolować. Ponadto w niektórych przypadkach przysługuje Ci możliwość odroczenia wymierzonej kary. Więcej na te tematy przeczytasz w artykule.

133

Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych

Pod koniec marca 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dyrektywa ta jest elementem polityki ograniczania produkcji i użytkowania tworzyw sztucznych, które są niekorzystne dla środowiska ze względu na ich bardzo długi proces rozkładu.Tworzywa sztuczne stanowią podstawowy materiał stosowany do wyrobu opakowań i trudno będzie znaleźć ich alternatywny zamiennik. Czym jest bioplastik i czy ma szansę na zastąpienie tworzyw sztucznych na rynku opakowań? O tym w artykule.

130

Uniknij błędów – poznaj tajniki opracowywania karty informacyjnej przedsięwzięcia

Karta informacyjna przedsięwzięcia (skr. KIP) jest dokumentem sporządzanym w ramach procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Dołączenie karty informacyjnej przedsięwzięcia do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.Z artykułu dowiesz się m.in.: co powinna zawierać KIP; jak wygląda schemat procedury przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; w jaki sposób prawidłowo przygotować KIP.

127

Krok po kroku – budowa łącza wodno-kanalizacyjnego

Koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego leżą po stronie inwestora. Poza tym konieczne jest spełnienie szeregu formalności, by móc wybudować takie łącze. Na każdym przyłączu wodociągowym powinien znajdować się wodomierz główny  i analogicznie na przyłączu kanalizacyjnym urządzenie pomiarowe. Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania instalacji i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie, chyba że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o łączu wodno-kanalizacyjnym? O tym w artykule.

Koszty uzyskania przychodu a opłata środowiskowa

Opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (m.in. środki transportu, ogrzewanie, technologie powodujące emisję do powietrza, jak np. spawanie, lakierowanie, klejenie) oraz składowanie odpadów.Ponoszone opłaty w związku z korzystaniem ze środowiska nie zawsze można zaliczyć do kosztów podatkowych. Zalicza się do nich tylko opłaty, które spółka musi ponosić w związku z samym faktem korzystania ze środowiska.Takie opłaty uznawane są za koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia tych opłat nie wynika z naruszenia prawa, lecz ciąży na każdym podmiocie, który korzysta ze środowiska na warunkach określonych w przepisach prawa.

126

Chcesz prowadzić działalność związaną z rolnictwem ekologicznym? Musisz to zgłosić!

Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje, przygotowuje, przechowuje lub przywozi z kraju trzeciego żywe lub nieprzetworzone produkty rolne, przetworzone produkty rolne przeznaczone do spożycia, pasze, wegetatywny materiał rozmnożeniowy i nasiona do celów uprawy, produkty pochodzące z akwakultury oraz drożdże przeznaczone do spożycia lub używane jako pasza, lub który takie produkty wprowadza na rynek, przed wprowadzeniem ich jako produktu ekologicznego lub wyprodukowanego w okresie konwersji na rolnictwo ekologiczne:a) zgłasza tę działalność właściwym jednostkom certyfikującym;b) przekazuje zgodę na objęcie jego działań systemem kontroli, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.

125

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

123

Jak sporządzić operat rybacki

Uprawniony do rybactwa w obwodzie rybackim jest zobowiązany prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Oceny wypełniania obowiązku prowadzenia takiej gospodarki dokonuje marszałek województwa na podstawie operatu rybackiego, dokumentacji gospodarki rybackiej oraz programu ochrony i odbudowy zasobów ryb co najmniej raz na 5 lat. Operat rybacki określa zasady prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim i sporządza go, raz na 10 lat w formie opisowej i graficznej, uprawniony do rybactwa. Co powinien zawierać taki operat i jak go sporządzić? O tym w artykule.