Nowości

Nowości

Jak wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków i zbiornik na nieczystości ciekłe

Miejsce, w którym ma być zrealizowana planowana inwestycja, nie zawsze jest wyposażone w niezbędne sieci infrastruktury technicznej. Utrzymanie czystości i porządku w gminie wiąże się m.in. z obowiązkiem przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, jeżeli istnieje taka możliwość. Jeśli sieci kanalizacyjnej nie ma lub gdy jej budowa jest technicznie albo ekonomicznie nieuzasadniona, możesz zdecydować się na inny sposób odprowadzania ścieków. Z artykułu dowiesz się, co zrobić, jeśli działka, którą kupiłeś lub zamierzasz kupić, nie ma dostępu do sieci kanalizacyjnej i będziesz zmuszony do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków lub zbiornika na nieczystości ciekłe.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany

Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Uciążliwy hałas emitowany przez sąsiadów – jak sobie z nim radzić

Podczas występowania hałasu w domach jednorodzinnych jego pochodzenie i możliwe do podjęcia kroki mogą być bardzo różne. W przypadku gdy za emisję nadmiernego hałasu odpowiedzialni są sąsiedzi i jest ona na tyle uciążliwa, że negatywnie wpływa na zwierzęta domowe i mieszkańców, należy podjąć stosowne działania. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska z hałasem mamy do czynienia wtedy, kiedy emitowane są dźwięki o częstotliwości od 16 do 16 000 Hz. Przepisów ustawy nie stosuje się w zakresie hałasu powstającego w związku z powszechnym korzystaniem ze środowiska.

Przydomowa oczyszczalnia ścieków – gmina może się do niej dołożyć

Przydomowa biologiczna oczyszczalnia ścieków jest bardzo dobrą alternatywą szamba, w sytuacji gdy nieruchomość i obiekt na niej zlokalizowany nie może zostać podłączony do sieci kanalizacji sanitarnej lub gdy istniejące szambo jest w kiepskim stanie. Warto rozważyć instalację urządzeń oczyszczających ścieki, jeśli tylko pozwala na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz warunki gruntowo-wodne. Co prawda koszt takiej instalacji jest dość wysoki, ale samorządy wychodzą mieszkańcom naprzeciw, uruchamiając programy dofinansowań takich instalacji. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób gmina może Ci pomóc sfinansować tego rodzaju inwestycję.

Prawo wodne – zmiany w przepisach dotyczących opłat i pozwoleń

Ogłoszony 10 czerwca 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw został 9 lipca przyjęty przez Radę Ministrów. Najnowsza wersja projektu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wprowadza ważne zmiany dotyczące branży wodociągowo-kanalizacyjnej oraz rolniczej. Nowelizacja Prawa wodnego stanowi kontynuację przyjętego przez ministerstwo kierunku decentralizacji zarządzania gospodarką wodną. Jednym z istotnych rozwiązań proponowanych w projekcie jest utworzenie nowej jednostki organizacyjnej Wód Polskich w Nowym Sączu, czyli nowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Zarząd w Nowym Sączu ma obsługiwać część południowo-wschodnią województwa małopolskiego oraz zostać wyodrębniony z krakowskiego i rzeszowskiego RZGW. Więcej przeczytasz w poniższym artykule.

Prawo wodne a plany przedsiębiorców

Przedsiębiorstwa planujące zakup budynku z terenem, parkingiem oraz placem do magazynowania odpadów będą zobowiązane do realizowania obowiązków sprawozdawczych i uiszczania opłat wynikających z ustawy Prawo wodne. W zakresie obowiązków wynikających z ww. ustawy najważniejsze jest to, czy dany podmiot korzysta z wody (usług wodnych) oraz czy jest właścicielem jakiegoś urządzenia wodnego lub wody. Zakres obowiązków przedsiębiorcy zależy więc od tego, jaką działalność gospodarczą on prowadzi i jak w związku z tym prowadzi swoją gospodarkę wodną.Jeżeli przedsiębiorca korzysta (np. na podstawie umowy dzierżawy) z gruntów Skarbu Państwa pokrytych wodami (np. odprowadza wodę do rzeki albo jeziora), to wówczas ma obowiązek uiszczania z tego tytułu opłat rocznych. Dotyczy to chociażby szeroko rozumianej działalności usługowej, ale także infrastruktury przemysłowej czy transportowej. Podstawą do korzystania z gruntów i płacenia opłaty jest umowa użytkowania zawarta przez przedsiębiorcę ze Skarbem Państwa.

137

Postanowienia decyzji środowiskowych w praktyce

Przeprowadzenie procesu inwestycyjnego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko jest możliwe po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zawiera ona szczegółowe wskazania dotyczące postępowania zarówno na etapie jego realizacji, jak i eksploatacji czy użytkowania. Wszystko po to, aby jak najbardziej ograniczyć negatywny wpływ prowadzonej inwestycji na środowisko, tereny przyległe oraz cenne przyrodniczo.Jeżeli realizujesz przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i uzyskałeś w tym celu decyzję środowiskową, to warto zastanowić się, czy zastosowałeś się do wszystkich zaleceń w niej zawartych. Sprawdź, kto może zweryfikować zgodność postępowania z zapisami decyzji i nakładać kary.

Odwołanie od decyzji ustalającej opłatę stałą

Zgodnie z art. 271 ust. 6 Prawa wodnego podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne wnosi opłatę stałą na rachunek bankowy Wód Polskich w czterech równych ratach kwartalnych nie później niż do końca miesiąca następującego po upływie każdego kwartału. Natomiast w myśl art. 271 ust. 7 Prawa wodnego, jeżeli podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne zaniechał wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 6, właściwy organ Wód Polskich określa wysokość opłaty stałej w drodze decyzji. Czy od decyzji wydanej w tym trybie przysługuje odwołanie do organu II instancji, czy skarga do sądu administracyjnego? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

136

Nowości

Jak wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków i zbiornik na nieczystości ciekłe

Miejsce, w którym ma być zrealizowana planowana inwestycja, nie zawsze jest wyposażone w niezbędne sieci infrastruktury technicznej. Utrzymanie czystości i porządku w gminie wiąże się m.in. z obowiązkiem przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, jeżeli istnieje taka możliwość. Jeśli sieci kanalizacyjnej nie ma lub gdy jej budowa jest technicznie albo ekonomicznie nieuzasadniona, możesz zdecydować się na inny sposób odprowadzania ścieków. Z artykułu dowiesz się, co zrobić, jeśli działka, którą kupiłeś lub zamierzasz kupić, nie ma dostępu do sieci kanalizacyjnej i będziesz zmuszony do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków lub zbiornika na nieczystości ciekłe.

134

Obowiązki prowadzącego instalację lub eksploatującego urządzenie

Przedsiębiorcy prowadzący instalacje lub eksploatujący urządzenia powinni zweryfikować, czy ich użytkowanie nie będzie związane z koniecznością przestrzegania obowiązków wynikających z aktów prawnych w zakresie ochrony środowiska. Powinni oni zweryfikować, czy użytkowanie urządzenia lub instalacji powoduje emisję, czyli przyczynia się do wprowadzania bezpośrednio lub pośrednio do wody, powietrza, gleby lub ziemi substancji lub energii.W artykule znajdziesz:- sposoby prowadzenia pomiarów emisji do powietrza;- rodzaje pomiarów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej;- przykłady prezentacji wyników pomiarów;- inne obowiązki wynikające z eksploatacji instalacji.

Nowości

133

Nowości

Masz problem z wypełnieniem sprawozdania o opakowaniach? Przeczytaj ten artykuł!

Wiele firm ma problem z wypełnieniem rocznego sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi. Ostatni raz sprawozdania te były składane do 15 marca 2019 r. za rok 2018. Za rok 2019 mają być one składane za pośrednictwem rejestru BDO. Sprawozdawczość w zakresie gospodarki opakowaniami należało przedstawiać w tabelach zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru formularza sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za rok 2018 (Dz.U. z 2018 r. poz. 2526). W artykule znajdziesz praktyczne przykłady dotyczące składania sprawozdań o opakowaniach.

132

Obszary ograniczonego użytkowania – z jakimi obowiązkami się wiążą

Niektóre instalacje znajdujące się w obiektach budowlanych mogą powodować uciążliwości dla środowiska naturalnego, nawet jeśli zastosowane zostały odpowiednie środki ochronne. Może się okazać, że nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie negatywnego wpływu takiej instalacji na otoczenie. Przepisy przewidują dopuszczalność tworzenia tzw. obszarów ograniczonego użytkowania, których celem jest zapobieganie negatywnym konsekwencjom instalacji dla środowiska. Z artykułu dowiesz się m.in.:- czym są takie obszary, - kiedy są tworzone, - jakie obowiązki z istnienia obszarów ograniczonego użytkowania wynikają dla inwestorów budowlanych oraz jednostek samorządu terytorialnego.Zagadnienia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem obszarów ograniczonego użytkowania uregulowane są w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 799 ze zm.; dalej: upoś). Zgodnie z art. 135 ust. 1 upoś o potrzebie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania mogą rozstrzygać:

131

Opłaty za korzystanie z wód w celach energetycznych

Największe ilości wody są zużywane w celach chłodzenia urządzeń energetycznych, z zastosowaniem np. chłodni kominowych. W tym celu będzie możliwe  użycie wody do chłodzenia np. z rzeki, jeziora czy zbiornika wodnego, co związane jest bezpośrednio z poborem wód powierzchniowych. Usługi wodne, z których korzysta energetyka, objęte są nowym systemem opłat. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie opłaty ponoszone są za pobór wód do celów wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej i ile one wynoszą.

Nowości

Nowelizacja Prawa budowlanego a Prawo wodne

Do tej pory w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków terminy na wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej nie były przewidziane, a każda gmina mogła regulować tę kwestię w sposób dowolny.Projekt nowelizacji ustawy Prawo budowlane zakłada przyspieszenie podłączeń nowo wybudowanych obiektów do sieci kanalizacyjnej. Nowelizacja proponuje również inne modyfikacje w sferze związanej z budową obiektów wodnych. W poniższym artykule znajdziesz szczegóły projektowanych zmian.

130

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

Audyty Environmental Due-Diligence (EDD) są od lat powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej oraz w USA w celu wspierania procesów decyzyjnych w trakcie zakupów, fuzji i przejęć nieruchomości. Dzięki nim inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. Informacje te mogą mieć znaczny wpływ na szacowaną wartość przedmiotu transakcji. Jednocześnie celem wykonania audytu dla sprzedawcy mogą być działania prewencyjne mające na celu wykluczenie lub zminimalizowanie istniejącego ryzyka w celu podniesienia wartości przedmiotu transakcji oraz przyspieszenia realizacji transakcji. Poniższy artykuł stanowi uzupełnienie i rozszerzenie tematu poruszanego w ostatnim numerze.

129

Oświadczenie dotyczące opłat za usługi wodne – ważne informacje

Zgodnie z art. 552 ust. 2b ustawy Prawo wodne podmioty obowiązane do ponoszenia opłat za usługi wodne są zobowiązane składać oświadczenia za poszczególne kwartały. Wzory sprawozdań są dostępne na stronie internetowej PGWWP.

128

Organizacje ekologiczne a planowane inwestycje

Inwestorzy nie muszą się już obawiać blokowania przez organizacje pseudoekologiczne wydania decyzji środowiskowych. W praktyce inwestycyjnej był to do tej pory częsty problem. Dochodziło nawet do wyłudzeń na zasadzie szantażu. Jeżeli inwestor, np. deweloper, nie chciał mieć blokującego inwestycję niekończącego się sporu z organizacją, musiał za to zapłacić. Obecnie za sprawą zmiany w ustawie Prawo wodne z postępowania administracyjnego zostały wyeliminowane jako strona sporu podmioty, które nie mają tytułu własności do gruntu objętego oddziaływaniem planowanej inwestycji.

Nowości

127

Listy do redakcji

Pytanie: Posiadam pozwolenie wodnoprawne z 2009 roku na szczególne korzystanie z wód poprzez odprowadzanie do ziemi oczyszczonych w oczyszczalni ścieków bytowych z wykorzystaniem urządzenia wodnego – rów melioracyjny. Z uwagi na zbliżający się koniec okresu obowiązywania pozwolenia konieczna jest jego aktualizacja. Czy w obliczu ostatnich zmian przepisów Prawa wodnego zasadne będzie ponowne wnioskowanie o odprowadzanie ścieków do ziemi? Dodam, że odbiornik ścieków jest zakwalifikowany w Planie Gospodarowania Wodami jako JCWP.Jeżeli konieczna jest zmiana wnioskowania na odprowadzanie ścieków do wód, to na jakiej podstawie w operacie należy określić wielkość przepływu nienaruszalnego oraz wielkość średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ)? Rów stanowiący odbiornik ścieków jest niewielkim ciekiem wodnym o szerokości 1,2 m i głębokości wody około 20 cm i przepływy nigdy nie były w nim badane.                                                                                                                                                                 Odpowiedź: Wprowadzanie ścieków do wód i gleb jest jednym z kilku wymienionych w ustawie Prawo wodne szczególnym korzystaniem z wód wykraczającym poza korzystanie powszechne lub zwykłe, co oznacza, że wymagane jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego. Obowiązek uzyskania pozwolenia ciąży na odprowadzającym ścieki.                                                                                                                                                              Po zmianach w Prawie wodnym w 2017 roku ustawodawca nie wprowadził obowiązku uzyskiwania nowych pozwoleń wodnoprawnych w miejsce pozwoleń wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów. Pozwolenia wodnoprawne wydane na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów zachowały moc także po wejściu w życie nowego Prawa wodnego, z kilkoma jednak wyjątkami.

125

Prawo wodne – odszkodowanie za obniżenie wartości nieruchomości

Nowe Prawo wodne kształtuje zasady odpowiedzialności odszkodowawczej w przypadku obniżenia wartości nieruchomości. Z poniższego artykułu dowiesz się: w jaki sposób Prawo wodne reguluje zasady wypłaty odszkodowań, jaka forma odszkodowania Ci przysługuje, kiedy pieniądze Ci się należą, co musisz udowodnić, żeby przyznano Ci odszkodowanie, w jaki sposób i przez kogo zostanie określona wysokość odszkodowania.

124

Nowe wzory sprawozdań dla podmiotów korzystających ze środowiska

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie określające wzory wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, a także sposób przedstawiania tych informacji i danych. Jakie informacje powinny złożyć podmioty korzystające ze środowiska?

Listy do redakcji

Pytanie: Czy opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się tylko dla substancji określonych w decyzji? A jeżeli takie pozwolenie jest nieaktualne, to w jaki sposób wyliczyć opłatę? Ponadto co zrobić, gdy skład stosowanych preparatów ustalony na podstawie kart charakterystyki wskazuje na emisję innych substancji? Czy właściwe jest wnoszenie opłat za substancje określone w decyzji, czy te, które ustalono na bazie charakterystyki preparatów? Czy wtedy traktuje się je jako opłaty bez wymaganej decyzji?Odpowiedź: Podmiot korzystający za środowiska ma obowiązek ustalenia we własnym zakresie wysokości należnej opłaty za to korzystanie i wniesienia jej na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego, co wynika z art. 284 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska.