Poznaj drogę do idealnego planu naprawczego

Są branże, jak również stanowiska pracy, na których często mamy do czynienia z przekroczeniem dopuszczalnych norm (NDN) hałasu. W takim przypadku przepisy zobowiązują do sporządzenia i wprowadzenia w życie programu działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na hałas. Program działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na występujące przekroczenia dopuszczalnych norm hałas, czyli program naprawczy, należy opracować i wdrożyć na podstawie wymagań zawartych w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. Jak prawidłowo przygotować i przeprowadzić taki program naprawczy?

Obowiązki prowadzącego instalację lub eksploatującego urządzenie

Przedsiębiorcy prowadzący instalacje lub eksploatujący urządzenia powinni zweryfikować, czy ich użytkowanie nie będzie związane z koniecznością przestrzegania obowiązków wynikających z aktów prawnych w zakresie ochrony środowiska. Powinni oni zweryfikować, czy użytkowanie urządzenia lub instalacji powoduje emisję, czyli przyczynia się do wprowadzania bezpośrednio lub pośrednio do wody, powietrza, gleby lub ziemi substancji lub energii.W artykule znajdziesz:- sposoby prowadzenia pomiarów emisji do powietrza;- rodzaje pomiarów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej;- przykłady prezentacji wyników pomiarów;- inne obowiązki wynikające z eksploatacji instalacji.

Nowości

Nowości

Kiedy możesz uniknąć kontroli lub odroczyć karę

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jesteś narażony na kontrolę Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, o czym pisaliśmy szczegółowo w ostatnim numerze. Są jednak obszary i zagadnienia, których WIOŚ nie ma prawa w Twojej firmie kontrolować. Ponadto w niektórych przypadkach przysługuje Ci możliwość odroczenia wymierzonej kary. Więcej na te tematy przeczytasz w artykule.

136

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany

Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

135

Jak powinien wyglądać prawidłowo przygotowany operat przeciwpożarowy

Operat przeciwpożarowy został wprowadzony jako obligatoryjna część dokumentacji do wykonania przez podmioty wytwarzające, zbierające lub przetwarzające odpady. Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach do 5 marca 2020 r. firmy chcące uzyskać zezwolenie na wytwarzanie, przetwarzanie lub zbieranie odpadów palnych muszą złożyć operat przeciwpożarowy, który jest załącznikiem do wniosku. Dokument ten powinien zawierać warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części bądź innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. Jak prawidłowo go opracować?

Gospodarka odpadami od 2020 roku. Zapoznaj się z przepisami na podstawie przykładu transportującego i przetwarzającego ZSEiE

Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy o odpadach (dalej: uo) wynikają głównie z konieczności ich dostosowania do zasad funkcjonowania elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), a także do zapisów związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną danych osobowych. Wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w kraju i zapobieganie sytuacjom mającym niekorzystny wpływ na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi (np. pożarom składowisk, których liczba w ostatnim czasie znacząco wzrosła).

134

Kiedy możesz uniknąć kontroli lub odroczyć karę

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jesteś narażony na kontrolę Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, o czym pisaliśmy szczegółowo w ostatnim numerze. Są jednak obszary i zagadnienia, których WIOŚ nie ma prawa w Twojej firmie kontrolować. Ponadto w niektórych przypadkach przysługuje Ci możliwość odroczenia wymierzonej kary. Więcej na te tematy przeczytasz w artykule.

133

Kontrole w zakresie ochrony środowiska

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jest narażony na kontrolę organów ochrony środowiska oraz pokrewnych, zarówno w trakcie jej prowadzenia, jak również na etapie uzyskiwania stosownych zezwoleń. Z poniższego artykułu dowiesz się:- jakie są zadania poszczególnych organów kontroli w Polsce;- na podstawie jakich przepisów jest prowadzona kontrola środowiskowa;- który typ kontroli może zostać przeprowadzony w Twojej firmie;- jak wygląda procedura kontroli;- jakie uprawnienia przysługują inspektorom, a jakie przedsiębiorcom;- w jaki sposób przygotować się do takiej kontroli;- których przepisów musisz przestrzegać.

Co powinieneś wiedzieć o terenie biologicznie czynnym

Zagadnienia związane z terenem biologicznie czynnym odgrywają bardzo istotną rolę w procesie budowlanym. Decydują bowiem o tym, czy na danym gruncie możliwe jest posadowienie planowanego budynku. Wynika to z faktu, że w zapisach planów miejscowych lub w treści decyzji o warunkach zabudowy zawsze procentowo określona jest wielkość terenu biologicznie czynnego w stosunku do terenu, który może być zabudowany. Z artykułu dowiesz się, jakie kwestie związane z terenem biologicznie czynnym powinieneś uwzględnić w procesie budowlanym oraz jak duże znaczenie teren biologicznie czynny może odgrywać w różnych procesach inwestycyjnych.  

131

Najczęstsze uwagi dotyczące wniosków o wydanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów

Przedsiębiorcy składając wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów do starostwa lub innego organu ochrony środowiska, liczą się dodatkowym okresem przewidzianym na wezwanie do jego uzupełnień. Błędy w składanych wnioskach często powtarzają się i tym samym urzędnicy potrafią wskazać te nieprawidłowości, które są przez przedsiębiorców popełniane najczęściej. Jeżeli zależy Ci na oszczędności czasu i skróceniu drogi koniecznej do zdobycia stosownych pozwoleń, przeczytaj poniższy artykuł. Opisano w nim przykładowe uwagi do wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów dla bezobsługowej myjni samochodowej.

130

Uniknij błędów – poznaj tajniki opracowywania karty informacyjnej przedsięwzięcia

Karta informacyjna przedsięwzięcia (skr. KIP) jest dokumentem sporządzanym w ramach procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Dołączenie karty informacyjnej przedsięwzięcia do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.Z artykułu dowiesz się m.in.: co powinna zawierać KIP; jak wygląda schemat procedury przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; w jaki sposób prawidłowo przygotować KIP.

127

Krok po kroku – budowa łącza wodno-kanalizacyjnego

Koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego leżą po stronie inwestora. Poza tym konieczne jest spełnienie szeregu formalności, by móc wybudować takie łącze. Na każdym przyłączu wodociągowym powinien znajdować się wodomierz główny  i analogicznie na przyłączu kanalizacyjnym urządzenie pomiarowe. Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania instalacji i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie, chyba że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o łączu wodno-kanalizacyjnym? O tym w artykule.

Koszty uzyskania przychodu a opłata środowiskowa

Opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (m.in. środki transportu, ogrzewanie, technologie powodujące emisję do powietrza, jak np. spawanie, lakierowanie, klejenie) oraz składowanie odpadów.Ponoszone opłaty w związku z korzystaniem ze środowiska nie zawsze można zaliczyć do kosztów podatkowych. Zalicza się do nich tylko opłaty, które spółka musi ponosić w związku z samym faktem korzystania ze środowiska.Takie opłaty uznawane są za koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia tych opłat nie wynika z naruszenia prawa, lecz ciąży na każdym podmiocie, który korzysta ze środowiska na warunkach określonych w przepisach prawa.

126

Chcesz prowadzić działalność związaną z rolnictwem ekologicznym? Musisz to zgłosić!

Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje, przygotowuje, przechowuje lub przywozi z kraju trzeciego żywe lub nieprzetworzone produkty rolne, przetworzone produkty rolne przeznaczone do spożycia, pasze, wegetatywny materiał rozmnożeniowy i nasiona do celów uprawy, produkty pochodzące z akwakultury oraz drożdże przeznaczone do spożycia lub używane jako pasza, lub który takie produkty wprowadza na rynek, przed wprowadzeniem ich jako produktu ekologicznego lub wyprodukowanego w okresie konwersji na rolnictwo ekologiczne:a) zgłasza tę działalność właściwym jednostkom certyfikującym;b) przekazuje zgodę na objęcie jego działań systemem kontroli, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.

125

Jak wyliczyć poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia

Od 2017 roku obowiązują wzory do wyliczania poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia (zawarte w rozporządzeniu ministerstwa środowiska z 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych).Wyliczanie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło sprawia często trudności. W artykule znajdziesz m.in. wzory, które musisz zastosować do obliczeń, a także praktyczne przykłady obliczania poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia.

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

123

Jak sporządzić operat rybacki

Uprawniony do rybactwa w obwodzie rybackim jest zobowiązany prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Oceny wypełniania obowiązku prowadzenia takiej gospodarki dokonuje marszałek województwa na podstawie operatu rybackiego, dokumentacji gospodarki rybackiej oraz programu ochrony i odbudowy zasobów ryb co najmniej raz na 5 lat. Operat rybacki określa zasady prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim i sporządza go, raz na 10 lat w formie opisowej i graficznej, uprawniony do rybactwa. Co powinien zawierać taki operat i jak go sporządzić? O tym w artykule.