Co powinieneś wiedzieć o terenie biologicznie czynnym
Zagadnienia związane z terenem biologicznie czynnym odgrywają bardzo istotną rolę w procesie budowlanym. Decydują bowiem o tym, czy na danym gruncie możliwe jest posadowienie planowanego budynku. Wynika to z faktu, że w zapisach planów miejscowych lub w treści decyzji o warunkach zabudowy zawsze procentowo określona jest wielkość terenu biologicznie czynnego w stosunku do terenu, który może być zabudowany. Z artykułu dowiesz się, jakie kwestie związane z terenem biologicznie czynnym powinieneś uwzględnić w procesie budowlanym oraz jak duże znaczenie teren biologicznie czynny może odgrywać w różnych procesach inwestycyjnych.
Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych
Pod koniec marca 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dyrektywa ta jest elementem polityki ograniczania produkcji i użytkowania tworzyw sztucznych, które są niekorzystne dla środowiska ze względu na ich bardzo długi proces rozkładu.Tworzywa sztuczne stanowią podstawowy materiał stosowany do wyrobu opakowań i trudno będzie znaleźć ich alternatywny zamiennik. Czym jest bioplastik i czy ma szansę na zastąpienie tworzyw sztucznych na rynku opakowań? O tym w artykule.
Wycinanie drzew i krzewów w pigułce
Upłynęło już trochę czasu od zmian w prawie ochrony przyrody, które wywołały burzliwą dyskusję na temat możliwości wycinania drzew i krzewów. Zostały one przeprowadzone w szybki sposób, a ustabilizowanie sytuacji prawnej było dość burzliwe. Z uwagi na to, że wycinanie drzew i krzewów może wymagać uzyskania zezwolenia albo nie, warto wiedzieć, kiedy jest ono potrzebne. W artykule znajdziesz usystematyzowane informacje na temat zasad aktualnie obowiązujących podczas wycinania drzew i krzewów.
Szykuje się kolejna rewolucja w gminnej gospodarce odpadami
Nadal trwają prace legislacyjne procedowanego od sierpnia 2018 roku projektu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. W artykule odniesiono się do najważniejszych zmian, które wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja).Z artykułu dowiesz się m.in.:- czego dotyczą najnowsze zmiany? - czy gmina otrzyma nowe narzędzia do regulacji systemu gospodarowania odpadami?- jakie odpady będzie odbierał PSZOK? - skąd będzie można pozyskiwać środki na naprawę i odzysk produktów?
Stacja benzynowa a zagrożenia dla bezpieczeństwa pracowników
Zakres obowiązków pracowników stacji benzynowych bywa bardzo szeroki. Na stacjach benzynowych dostępne są nie tylko dystrybutory z paliwem, ale często również sklepy czy bary serwujące posiłki. Identyfikacja zagrożeń środowiskowych występujących na stacjach benzynowych może przysporzyć trudności. Należy szeroko spojrzeć na zadania pracowników stacji benzynowych. Z artykułu dowiesz się, jakie są najczęściej występujące zagrożenia na stanowisku pracy pracownika stacji benzynowej oraz zagrożenia środowiskowe występujące w tych miejscach.
Obszary ograniczonego użytkowania – z jakimi obowiązkami się wiążą
Niektóre instalacje znajdujące się w obiektach budowlanych mogą powodować uciążliwości dla środowiska naturalnego, nawet jeśli zastosowane zostały odpowiednie środki ochronne. Może się okazać, że nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie negatywnego wpływu takiej instalacji na otoczenie. Przepisy przewidują dopuszczalność tworzenia tzw. obszarów ograniczonego użytkowania, których celem jest zapobieganie negatywnym konsekwencjom instalacji dla środowiska. Z artykułu dowiesz się m.in.:- czym są takie obszary, - kiedy są tworzone, - jakie obowiązki z istnienia obszarów ograniczonego użytkowania wynikają dla inwestorów budowlanych oraz jednostek samorządu terytorialnego.Zagadnienia związane z tworzeniem i funkcjonowaniem obszarów ograniczonego użytkowania uregulowane są w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 799 ze zm.; dalej: upoś). Zgodnie z art. 135 ust. 1 upoś o potrzebie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania mogą rozstrzygać:
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »
136
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany
Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
135
Jak powinien wyglądać prawidłowo przygotowany operat przeciwpożarowy
Operat przeciwpożarowy został wprowadzony jako obligatoryjna część dokumentacji do wykonania przez podmioty wytwarzające, zbierające lub przetwarzające odpady. Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach do 5 marca 2020 r. firmy chcące uzyskać zezwolenie na wytwarzanie, przetwarzanie lub zbieranie odpadów palnych muszą złożyć operat przeciwpożarowy, który jest załącznikiem do wniosku. Dokument ten powinien zawierać warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części bądź innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. Jak prawidłowo go opracować?
Gospodarka odpadami od 2020 roku. Zapoznaj się z przepisami na podstawie przykładu transportującego i przetwarzającego ZSEiE
Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy o odpadach (dalej: uo) wynikają głównie z konieczności ich dostosowania do zasad funkcjonowania elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), a także do zapisów związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną danych osobowych. Wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w kraju i zapobieganie sytuacjom mającym niekorzystny wpływ na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi (np. pożarom składowisk, których liczba w ostatnim czasie znacząco wzrosła).
134
Kiedy możesz uniknąć kontroli lub odroczyć karę
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jesteś narażony na kontrolę Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, o czym pisaliśmy szczegółowo w ostatnim numerze. Są jednak obszary i zagadnienia, których WIOŚ nie ma prawa w Twojej firmie kontrolować. Ponadto w niektórych przypadkach przysługuje Ci możliwość odroczenia wymierzonej kary. Więcej na te tematy przeczytasz w artykule.
133
Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych
Pod koniec marca 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dyrektywa ta jest elementem polityki ograniczania produkcji i użytkowania tworzyw sztucznych, które są niekorzystne dla środowiska ze względu na ich bardzo długi proces rozkładu.Tworzywa sztuczne stanowią podstawowy materiał stosowany do wyrobu opakowań i trudno będzie znaleźć ich alternatywny zamiennik. Czym jest bioplastik i czy ma szansę na zastąpienie tworzyw sztucznych na rynku opakowań? O tym w artykule.
130
Uniknij błędów – poznaj tajniki opracowywania karty informacyjnej przedsięwzięcia
Karta informacyjna przedsięwzięcia (skr. KIP) jest dokumentem sporządzanym w ramach procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Dołączenie karty informacyjnej przedsięwzięcia do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.Z artykułu dowiesz się m.in.: co powinna zawierać KIP; jak wygląda schemat procedury przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; w jaki sposób prawidłowo przygotować KIP.
127
Krok po kroku – budowa łącza wodno-kanalizacyjnego
Koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego leżą po stronie inwestora. Poza tym konieczne jest spełnienie szeregu formalności, by móc wybudować takie łącze. Na każdym przyłączu wodociągowym powinien znajdować się wodomierz główny i analogicznie na przyłączu kanalizacyjnym urządzenie pomiarowe. Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania instalacji i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie, chyba że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o łączu wodno-kanalizacyjnym? O tym w artykule.
Koszty uzyskania przychodu a opłata środowiskowa
Opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (m.in. środki transportu, ogrzewanie, technologie powodujące emisję do powietrza, jak np. spawanie, lakierowanie, klejenie) oraz składowanie odpadów.Ponoszone opłaty w związku z korzystaniem ze środowiska nie zawsze można zaliczyć do kosztów podatkowych. Zalicza się do nich tylko opłaty, które spółka musi ponosić w związku z samym faktem korzystania ze środowiska.Takie opłaty uznawane są za koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia tych opłat nie wynika z naruszenia prawa, lecz ciąży na każdym podmiocie, który korzysta ze środowiska na warunkach określonych w przepisach prawa.
126
Chcesz prowadzić działalność związaną z rolnictwem ekologicznym? Musisz to zgłosić!
Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje, przygotowuje, przechowuje lub przywozi z kraju trzeciego żywe lub nieprzetworzone produkty rolne, przetworzone produkty rolne przeznaczone do spożycia, pasze, wegetatywny materiał rozmnożeniowy i nasiona do celów uprawy, produkty pochodzące z akwakultury oraz drożdże przeznaczone do spożycia lub używane jako pasza, lub który takie produkty wprowadza na rynek, przed wprowadzeniem ich jako produktu ekologicznego lub wyprodukowanego w okresie konwersji na rolnictwo ekologiczne:a) zgłasza tę działalność właściwym jednostkom certyfikującym;b) przekazuje zgodę na objęcie jego działań systemem kontroli, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.
125
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
123
Jak sporządzić operat rybacki
Uprawniony do rybactwa w obwodzie rybackim jest zobowiązany prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Oceny wypełniania obowiązku prowadzenia takiej gospodarki dokonuje marszałek województwa na podstawie operatu rybackiego, dokumentacji gospodarki rybackiej oraz programu ochrony i odbudowy zasobów ryb co najmniej raz na 5 lat. Operat rybacki określa zasady prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim i sporządza go, raz na 10 lat w formie opisowej i graficznej, uprawniony do rybactwa. Co powinien zawierać taki operat i jak go sporządzić? O tym w artykule.