Wylicz bezbłędnie opłatę rejestracyjną – pozwolenie zintegrowane
Pozwolenie zintegrowane (IPPC) dotyczy emisji zanieczyszczeń i korzystania ze środowiska, i kompleksowo uwzględnia wszystkie aspekty eksploatacji instalacji w odniesieniu do jej oddziaływania na środowisko. Dzięki temu możesz działać w oparciu na jedną decyzję administracyjną, zamiast kompletować odrębne pozwolenia sektorowe. Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien spełniać wymagania określone w art. 181 ust. 1 pkt 2–4 ustawy Prawo ochrony środowiska, a także zawierać informacje określone w art. 208 ust. 2. Zgodnie natomiast z art. 208 ust. 6 pkt 1 tej ustawy do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
Sprawdź, czy musisz płacić za pobór zwrotny wód
Pobór zwrotny wód polega na poborze określonej, mierzalnej ilości wody, a następnie jej zwrocie bez zanieczyszczenia, którego stopień przekształcałby ją w ścieki w rozumieniu art. 16 pkt 61 ustawy Prawo wodne (dalej PW) oraz bez jej definitywnego zużycia (utraty substratu), które skutkowałoby odprowadzeniem wody w ilości mniejszej, niż pobrano. Pobór zwrotny wód sprowadza się w istocie do przepływu wody przez urządzenie wodne. W związku z tym tego rodzaju pobór nie jest klasyfikowany jako usługa wodna, a tym samym nie powinien podlegać opłacie. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
Odpowiedzialność prawna a ochrona środowiska – czyli jakie zapisy warto zawrzeć w umowie najmu
Z poniższego artykułu dowiesz się:- kto jest korzystającym ze środowiska;- jakie kwestie środowiskowe należy uwzględnić w zakresie obowiązków najemcy i wynajmującego;- czemu służy ustalenie obowiązków środowiskowych pomiędzy stronami w umowie najmu.Istotną kwestią w odpowiedzialności względem obowiązków, wynikających z przepisów ochrony środowiska jest ustalenie podmiotu korzystającego, czyli powodującego emisję, w tym np. wytwarzanie odpadów, ścieków czy lotnych zanieczyszczeń.
Obowiązujące zasady audytu środowiskowego
Audyty Environmental Due-Diligence (EDD) są od lat powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej oraz w USA w celu wspierania procesów decyzyjnych w trakcie zakupów, fuzji i przejęć nieruchomości. Dzięki nim inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. Informacje te mogą mieć znaczny wpływ na szacowaną wartość przedmiotu transakcji. Jednocześnie celem wykonania audytu dla sprzedawcy mogą być działania prewencyjne mające na celu wykluczenie lub zminimalizowanie istniejącego ryzyka w celu podniesienia wartości przedmiotu transakcji oraz przyspieszenia realizacji transakcji. Poniższy artykuł stanowi uzupełnienie i rozszerzenie tematu poruszanego w ostatnim numerze.
Uniknij błędów – poznaj tajniki opracowywania karty informacyjnej przedsięwzięcia
Karta informacyjna przedsięwzięcia (skr. KIP) jest dokumentem sporządzanym w ramach procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Dołączenie karty informacyjnej przedsięwzięcia do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.Z artykułu dowiesz się m.in.: co powinna zawierać KIP; jak wygląda schemat procedury przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; w jaki sposób prawidłowo przygotować KIP.
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »
136
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i ocena oddziaływania na środowisko – poznaj najważniejsze zmiany
Od 24 września obowiązuje ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1712). Celem zmian jest skrócenie czasu prowadzenia postępowań dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia wpływające na środowisko.Ustawa ta wprowadziła modyfikacje w kilku obszarach, z czego do najważniejszych należą zmiany w zakresie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko, transgranicznych ocen oddziaływania na środowisko oraz w zakresie procedury wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
135
Jak powinien wyglądać prawidłowo przygotowany operat przeciwpożarowy
Operat przeciwpożarowy został wprowadzony jako obligatoryjna część dokumentacji do wykonania przez podmioty wytwarzające, zbierające lub przetwarzające odpady. Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach do 5 marca 2020 r. firmy chcące uzyskać zezwolenie na wytwarzanie, przetwarzanie lub zbieranie odpadów palnych muszą złożyć operat przeciwpożarowy, który jest załącznikiem do wniosku. Dokument ten powinien zawierać warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części bądź innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. Jak prawidłowo go opracować?
Gospodarka odpadami od 2020 roku. Zapoznaj się z przepisami na podstawie przykładu transportującego i przetwarzającego ZSEiE
Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy o odpadach (dalej: uo) wynikają głównie z konieczności ich dostosowania do zasad funkcjonowania elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), a także do zapisów związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną danych osobowych. Wprowadzane rozwiązania mają na celu uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w kraju i zapobieganie sytuacjom mającym niekorzystny wpływ na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi (np. pożarom składowisk, których liczba w ostatnim czasie znacząco wzrosła).
134
Kiedy możesz uniknąć kontroli lub odroczyć karę
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, która w jakikolwiek sposób oddziałuje lub może oddziaływać na środowisko, jesteś narażony na kontrolę Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, o czym pisaliśmy szczegółowo w ostatnim numerze. Są jednak obszary i zagadnienia, których WIOŚ nie ma prawa w Twojej firmie kontrolować. Ponadto w niektórych przypadkach przysługuje Ci możliwość odroczenia wymierzonej kary. Więcej na te tematy przeczytasz w artykule.
133
Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych
Pod koniec marca 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dyrektywa ta jest elementem polityki ograniczania produkcji i użytkowania tworzyw sztucznych, które są niekorzystne dla środowiska ze względu na ich bardzo długi proces rozkładu.Tworzywa sztuczne stanowią podstawowy materiał stosowany do wyrobu opakowań i trudno będzie znaleźć ich alternatywny zamiennik. Czym jest bioplastik i czy ma szansę na zastąpienie tworzyw sztucznych na rynku opakowań? O tym w artykule.
130
Uniknij błędów – poznaj tajniki opracowywania karty informacyjnej przedsięwzięcia
Karta informacyjna przedsięwzięcia (skr. KIP) jest dokumentem sporządzanym w ramach procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Dołączenie karty informacyjnej przedsięwzięcia do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędne w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia te zostały wyszczególnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.Z artykułu dowiesz się m.in.: co powinna zawierać KIP; jak wygląda schemat procedury przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; w jaki sposób prawidłowo przygotować KIP.
127
Krok po kroku – budowa łącza wodno-kanalizacyjnego
Koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego leżą po stronie inwestora. Poza tym konieczne jest spełnienie szeregu formalności, by móc wybudować takie łącze. Na każdym przyłączu wodociągowym powinien znajdować się wodomierz główny i analogicznie na przyłączu kanalizacyjnym urządzenie pomiarowe. Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania instalacji i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie, chyba że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o łączu wodno-kanalizacyjnym? O tym w artykule.
Koszty uzyskania przychodu a opłata środowiskowa
Opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (m.in. środki transportu, ogrzewanie, technologie powodujące emisję do powietrza, jak np. spawanie, lakierowanie, klejenie) oraz składowanie odpadów.Ponoszone opłaty w związku z korzystaniem ze środowiska nie zawsze można zaliczyć do kosztów podatkowych. Zalicza się do nich tylko opłaty, które spółka musi ponosić w związku z samym faktem korzystania ze środowiska.Takie opłaty uznawane są za koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia tych opłat nie wynika z naruszenia prawa, lecz ciąży na każdym podmiocie, który korzysta ze środowiska na warunkach określonych w przepisach prawa.
126
Chcesz prowadzić działalność związaną z rolnictwem ekologicznym? Musisz to zgłosić!
Każdy podmiot gospodarczy, który produkuje, przygotowuje, przechowuje lub przywozi z kraju trzeciego żywe lub nieprzetworzone produkty rolne, przetworzone produkty rolne przeznaczone do spożycia, pasze, wegetatywny materiał rozmnożeniowy i nasiona do celów uprawy, produkty pochodzące z akwakultury oraz drożdże przeznaczone do spożycia lub używane jako pasza, lub który takie produkty wprowadza na rynek, przed wprowadzeniem ich jako produktu ekologicznego lub wyprodukowanego w okresie konwersji na rolnictwo ekologiczne:a) zgłasza tę działalność właściwym jednostkom certyfikującym;b) przekazuje zgodę na objęcie jego działań systemem kontroli, o którym mowa w art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.
125
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
123
Jak sporządzić operat rybacki
Uprawniony do rybactwa w obwodzie rybackim jest zobowiązany prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką. Oceny wypełniania obowiązku prowadzenia takiej gospodarki dokonuje marszałek województwa na podstawie operatu rybackiego, dokumentacji gospodarki rybackiej oraz programu ochrony i odbudowy zasobów ryb co najmniej raz na 5 lat. Operat rybacki określa zasady prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim i sporządza go, raz na 10 lat w formie opisowej i graficznej, uprawniony do rybactwa. Co powinien zawierać taki operat i jak go sporządzić? O tym w artykule.