Instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców w dobie pandemii
Pandemia COVID-19 wywołała jeden z największych szoków gospodarczych i społecznych XXI wieku. Wiązało się to z zatrzymaniem globalnej produkcji, uderzeniem w łańcuchy dostaw na całym świecie, gwałtownym spadkiem konsumpcji wraz z załamaniem zaufania i nagłym zatrzymaniem większości sektora usług będącym konsekwencją narzuconego dystansu społecznego. W odpowiedzi na kryzys gospodarczy spowodowany epidemią COVID-19 Komisja Europejska (KE) przyjęła nowe zasady udzielania pomocy dla przedsiębiorstw na podstawie Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19. Na jakie wsparcie możesz liczyć?
Dowiedz się, czym jest audyt środowiskowy EDD
Audyty Environmental Due-Diligence (EDD) są od lat powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej oraz w USA w celu wspierania procesów decyzyjnych w trakcie zakupów, fuzji i przejęć nieruchomości. Dzięki nim inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. Informacje te mogą mieć znaczny wpływ na szacowaną wartość przedmiotu transakcji. Jednocześnie celem wykonania audytu dla sprzedawcy mogą być działania prewencyjne mające służące wykluczeniu lub zminimalizowaniu istniejącego ryzyka, by podnieść wartość przedmiotu transakcji oraz przyspieszyć realizację transakcji.
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »
AOC 152
Ewidencja jednorazowych toreb na zakupy
Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane jednorazówki, musi pobrać opłatę recyklingową oraz prowadzić ewidencję tych toreb.Pobrana opłata recyklingowa powinna być wnoszona regularnie na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana, czyli: I kwartał 2020 roku – do 15 kwietnia 2020 r., II kwartał 2020 roku – do 15 lipca 2020 r., III kwartał 2020 roku – do 15 października 2020 r., IV kwartał 2020 roku – do 15 stycznia 2021 r. Co warto jeszcze wiedzieć w tym temacie? O tym w artykule.
Czy opróżnianie zbiornika retencyjnego wymaga pozwolenia
Zbiornik retencyjny mający przeznaczenie przeciwpożarowe w zasadzie cały czas jest zapełniony, przynajmniej w jakiejś części.Co zrobić w przypadku, gdy zachodzi potrzeba jego opróżnienia, na przykład w celu przeprowadzenia remontu czy wyczyszczenia? Czy takie działania wymagają uzyskania pozwolenia? Tego dowiesz się z lektury poniższego artykułu.
AOC 150
Kiedy musisz uzgadniać dokumenty planistyczne z Wodami Polskimi
Do zadań Wód Polskich należy m.in. sporządzanie, aktualizowanie i uzgadnianie wielu projektów dokumentów planistycznych. Artykuł 166 ww. ustawy zawiera dokumenty, których projekty wymagają uzgodnień z Wodami Polskimi w zakresie zagospodarowania i zabudowy terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.Jakie to dokumenty i jak wygląda procedura ich uzgadniania z Wodami Polskimi? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Jakie są zasady przywozu odpadów plastikowych do Polski
Każdego roku do Polski trafia kilkaset tysięcy ton odpadów z zagranicy, a jednocześnie pojawia się problem z odpadami wytwarzanymi w Polsce, które nie są zbierane selektywnie, a wartość surowców możliwych do odzyskania z nich jest bezpowrotnie tracona.Przewożenie odpadów przez granicę ma ścisły związek z różnicą w cenach przetwarzania, różnymi obostrzeniami prawnymi lub zróżnicowanymi poziomami kontroli przez instytucje publiczne. Podczas transgranicznego przemieszczania odpadów zyskuje zarówno podmiot wysyłający odpady do Polski, unikający w ten sposób większych opłat w swoim kraju, jak i podmiot przyjmujący odpady. Jakie są zasady transgranicznego przywozu odpadów tworzyw sztucznych? O tym przeczytasz w artykule.
AOC 148
Jakie obowiązki wynikają z ustawy o zużytym sprzęcie? Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik
Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym określa prawa i obowiązki wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Ustawa ta stanowi transpozycję do polskiego prawa przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Przepisy ustawy weszły w życie 1 stycznia 2018 r. po dwuletnim vacatio legis. Wówczas też zaczęła obowiązywać m.in. nowa definicja „sprzętu elektrycznego” i „sprzętu elektronicznego”, nowe poziomy zbierania, odzysku i recyklingu, a także nowy podział na grupy sprzętu. Ponadto w 2018 roku dane przedsiębiorców zostały przeniesione z rejestru GIOŚ do BDO. Przedsiębiorcy wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny zostali zobowiązani do dostosowania swoich działalności do nowych przepisów. W poradniku znajdziesz kompleksowe omówienie tych obowiązków.
Poznaj 12 zasad panujących na kąpieliskach
W tym roku, z uwagi na epidemię SARS-CoV-2, sezon kąpielowy wymaga szczególnej organizacji, aby zminimalizować ryzyko zakażenia wśród korzystających z kąpielisk. Dowiedz się, jakie są oficjalne wytyczne dla organizatorów kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli.
AOC 147
Co warto wiedzieć o stanowisku specjalisty ds. ochrony środowiska
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą często potrzebują osoby, która będzie odpowiedzialna za weryfikację zgodności działań firmy z przepisami ochrony środowiska. W takiej sytuacji rzetelna ocena skutków działalności i opracowanie strategii to zadania specjalistów ds. ochrony środowiska, którzy znajdują zatrudnienie zarówno w sektorze rządowym, samorządowym, jak i prywatnym. W poniższym artykule omówiono następujące zagadnienia związane z tym zawodem: kim jest specjalista ds. ochrony środowiska i jakie są jego zadania, jak specjalista ds. ochrony środowiska może zdobywać wiedzę i na jakiej podstawie powinien podejmować decyzje, jaką odpowiedzialność ponosi, które dylematy pojawiają się najczęściej w pracy specjalisty ds. ochrony środowiska, w jaki sposób rozwijać się na tym stanowisku.
AOC 146
Budowa i obliczanie zdolności chłonnej studni chłonnej
Zgodnie z art. 16 pkt 65 f ustawy Prawo wodne studnie chłonne to urządzenia wodne służące do kształtowania zasobów wodnych lub korzystania z tych zasobów. Studnia chłonna jest urządzeniem wodnym służącym do oczyszczania odprowadzanych wód. Tego typu rozwiązania są często wykorzystywane przy wprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do ziemi, jeżeli nie ma naturalnych odbiorników wody i nie została wybudowana kanalizacja.O tym, jak jest skonstruowana studia chłonna i jak obliczyć jej wydajność, przeczytasz w poniższym artykule.
Audyt o ZSEiE oraz opakowaniowy – co warto o nich wiedzieć
Ustawa z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 875) przesunęła terminy przeprowadzenia audytów zewnętrznych za 2019 rok dla przetwarzających i eksportujących odpady opakowaniowe oraz dla zakładów przetwarzania i organizacji odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Co warto wiedzieć o tych audytach i jak rzetelnie się do nich przygotować? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
AOC 145
Instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców w dobie pandemii
Pandemia COVID-19 wywołała jeden z największych szoków gospodarczych i społecznych XXI wieku. Wiązało się to z zatrzymaniem globalnej produkcji, uderzeniem w łańcuchy dostaw na całym świecie, gwałtownym spadkiem konsumpcji wraz z załamaniem zaufania i nagłym zatrzymaniem większości sektora usług będącym konsekwencją narzuconego dystansu społecznego. W odpowiedzi na kryzys gospodarczy spowodowany epidemią COVID-19 Komisja Europejska (KE) przyjęła nowe zasady udzielania pomocy dla przedsiębiorstw na podstawie Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19. Na jakie wsparcie możesz liczyć?
Dowiedz się, czym jest audyt środowiskowy EDD
Audyty Environmental Due-Diligence (EDD) są od lat powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej oraz w USA w celu wspierania procesów decyzyjnych w trakcie zakupów, fuzji i przejęć nieruchomości. Dzięki nim inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. Informacje te mogą mieć znaczny wpływ na szacowaną wartość przedmiotu transakcji. Jednocześnie celem wykonania audytu dla sprzedawcy mogą być działania prewencyjne mające służące wykluczeniu lub zminimalizowaniu istniejącego ryzyka, by podnieść wartość przedmiotu transakcji oraz przyspieszyć realizację transakcji.
AOC 144
Jak ograniczyć negatywny wpływ inwestycji budowlanej na środowisko naturalne
Pozytywna ocena wpływu inwestycji na środowisko może być kluczowa podczas starania się o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (duś), bez której żaden proces inwestycyjny nie jest możliwy. Dodatkowo stale zaostrzające się przepisy prawa w zakresie ochrony środowiska mogą piętrzyć kolejne trudności w procesie inwestycyjnym, stawiając coraz wyższe wymogi w kwestii proekologicznych rozwiązań. Warto zapoznać się z poniższym kompendium, które pomoże znaleźć odpowiedzi m.in. na poniższe pytania: w jaki sposób budynek i jego poszczególne elementy mogą wpływać na środowisko? na co należy zwrócić uwagę, planując inwestycję budowlaną przyjazną środowisku? jak sformułować kryteria zamówienia w procesie wyboru firmy w postępowaniu przetargowym?
AOC 143
Czy opaska chłonna stanowi urządzenie do retencjonowania wody
Retencja wody to okresowe wyłączenie znacznych ilości wody z cyklu hydrologicznego na skutek ich zatrzymania w zbiornikach wodnych (naturalnych i sztucznych), ciekach, lodowcach i pokrywie śnieżnej lub w gruncie. Zadaniem retencji jest w pierwszej kolejności regulacja obiegu wody w środowisku.W związku z powyższym, ustalając wysokość opłaty retencyjnej, organ powinien wyraźnie wskazać, dlaczego opaska chłonna takiej funkcji nie pełni. Sam fakt, że opaska chłonna nie jest zbiornikiem, nie jest wystarczający do stwierdzenia, że nie jest ona urządzeniem wodnym służącym retencjonowaniu wody. W artykule przeczytasz na temat konkretnego przypadku dotyczącego skargi na nieprawidłowo wyliczoną opłatę za usługi wodne.
AOC 142
Kto odpowiada za czystą wodę w kranie
Coraz częstsze akcje promujące picie wody z kranu zamiast butelkowanej rodzą pytania o czystość popularnej „kranówki”. Należy zwrócić uwagę na źródło pochodzenia wody z kranu, są to bowiem zazwyczaj wody powierzchniowe lub podziemne.Z artykułu dowiesz się m.in.:· kto odpowiada za czystość wody w kranie,· jakie są obowiązki powiadamiania mieszkańców o czystości wody,· co wpływa na jakość wody kranowej,· czy czystość takiej wody jest nadzorowana.
Czym jest system rozszerzonej odpowiedzialności producentów
Rozszerzona odpowiedzialność producenta zdefiniowana jest w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów, jako strategia ochrony środowiska, w ramach której odpowiedzialność producenta za produkt zostaje przedłużona do końca cyklu życia produktu. Jednym z kluczowych elementów system rozszerzonej odpowiedzialności producentów (ROP) jest zapewnienie udziału producentów we współfinansowaniu zagospodarowania odpadów opakowaniowych, które znajdują się w strumieniu odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców w ramach systemów gminnych.Jak będzie wyglądał system rozszerzonej odpowiedzialności producentów? Jakie obowiązki obciążą uczestniczących w nim przedsiębiorców? Tego dowiesz się z artykułu.
AOC 141
Czy nowa ustawa przywróci zieleń w miastach
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju prowadzi prace nad przepisami, które w centrach miast mają zminimalizować liczbę zabudowań betonowych, a zwiększyć powierzchnię terenów zielonych. W projektowanych zmianach w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym miastom ma zostać ułatwione zarządzanie przestrzenią tak, by miejsca na miejską zieleń były rezerwowane dla gminy. Ustalenie przeznaczenia terenu oraz zasad zagospodarowania przestrzeni nastąpi najpierw w planie ogólnym, sporządzanym obowiązkowo dla całego obszaru gminy. Co jeszcze ma się zmienić? O tym przeczytasz w artykule.
AOC 140
Audyt środowiskowy pod kątem gospodarki odpadami
Ostatnia część serii audytów środowiskowych zawiera audyt przeprowadzony pod kątem zgodności z przepisami związanymi z gospodarką odpadami.Poniższy przykładowy audyt środowiskowy nie zawiera wyczerpującego katalogu przepisów, a jedynie te podstawowe. Zawsze może się okazać, że dana instalacja wymaga podejścia bardziej szczegółowego. Analizy zawsze warto dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.Na terenie zakładu ABC wytwarzane są różne rodzaje odpadów, i to zarówno odpady niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne. Substancje chemiczne magazynowane są razem z odpadami, bez zabezpieczenia przed dostępem osób nieupoważnionych. Na terenie zakładu wytwarzane są tak odpady niebezpieczne, jak inne niż niebezpieczne.
AOC 138
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.