Jakie są zalety zrównoważonych systemów odwadniających
Korzyści ze stosowania zrównoważonych systemów odwadniających to głównie symulacja działania systemów naturalnych oraz integracja instalacji z krajobrazem jako struktury atrakcyjnej wizualnie, co poza oczywistymi korzyściami środowiskowymi i społecznymi stwarza siedliska i promuje zasilanie wód gruntowych.Ograniczenia możliwości zastosowania zrównoważonych systemów drenażu wynikają z wymagań znacznych powierzchni, częstego serwisu oraz z potrzeby akceptacji społecznej dla naziemnych zbiorników. Pomimo tego zrównoważone metody zagospodarowania wód deszczowych mają wiele zalet w porównaniu z systemem konwencjonalnym (tj. zbiorczą siecią kanalizacyjną).
Fundusze w ramach programu „Energia Plus”
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Energia Plus”. Istnieje możliwość pozyskania do 85% kosztów kwalifikowanych. Z artykułu dowiesz się: do kiedy możesz składać wnioski, na co możesz pozyskać środki, kto może być beneficjentem.
Etykietowanie i transport odpadów niebezpiecznych
Przepisy dotyczące magazynowania odpadów zostały określone w rozporządzeniu ministra klimatu z 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów. W związku z tymi przepisami na opakowania po środkach niebezpiecznych (np. kod 15 01 10*) firmy powinny naklejać etykiety. W którym momencie? Czy oddając odpad niebezpieczny (oznaczony etykietami), trzeba mieć również naklejki ADR? Na te i inne pytania, odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Decyzje środowiskowe w procesach inwestycyjnych
Procedura wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezwykle czasochłonna, a czas jej trwania jest głównie uzależniony od szczegółowości karty informacyjnej przedsięwzięcia, bądź raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.W procedurze wydawania decyzji środowiskowej, która jest podstawą do uzyskania kolejnych decyzji, czy to budowlanych, czy związanych z gospodarką odpadami, biorą udział najczęściej trzy organy współdziałające: regionalny dyrektor ochrony środowiska odpowiedzialny głównie za ochronę przyrody, państwowy powiatowy inspektor sanitarny odpowiedzialny za zdrowie i życie ludzi, a także Wody Polskie, odpowiedzialne za stan i jakość wód, zarówno powierzchniowych jak i podziemnych.
Czym jest ogród deszczowy
W dużych miastach realnym zagrożeniem staje się deficyt wody. Niezbędne jest więc zapewnienie odpowiedniego poziomu jej retencjonowania, tak aby minimalizować straty zasobów wodnych.Popularny w ostatnim czasie stał się ogród deszczowy – to proste rozwiązanie pozwalające na ograniczenie spływu wód opadowych do kanalizacji. Czym dokładnie jest ogród deszczowy i czy jego utworzenie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? O tym przeczytasz w artykule.
Woda wykorzystywane do celów przeciwpożarowych
Aktualny trend w gospodarce światowej dotyczy racjonalnego wykorzystania naturalnych zasobów wody pitnej, które, jak wszyscy wiemy, są ograniczone i na wyczerpaniu. Jednak w sytuacji awaryjnej, jaką jest pożar, wykorzystywanie wody w ogromnych ilościach jest uzasadnione i stanowi wyższą konieczność.Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako główne medium do gaszenia pożarów. Jakie są podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do wspomnianych celów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?
Sprawozdania do GUS M-09 i G-6 dotyczące odpadów – co warto wiedzieć
Obowiązek składania sprawozdań i przekazywania danych do GUS wynika z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej. Podmioty gospodarki narodowej, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają obowiązek przekazania nieodpłatnie danych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej.Co powinieneś wiedzieć o sprawozdaniach do GUS M-09 o wywozie i przetwarzaniu odpadów komunalnych oraz G-06 o odpadach nadających się do recyklingu? O tym w artykule.
Poznaj obowiązki, które wynikają z gospodarowania azbestem
Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska azbest, podobnie jak PCB należy do substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska. Obowiązujące przepisy prawne nakazują jego sukcesywną eliminację. Azbest powinien być wykorzystywany, przemieszczany i eliminowany przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności.Wyroby zawierające azbest o gęstości objętościowej równej lub większej niż 1000 kg/m3 można wykorzystywać w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31 grudnia 2032 r. − po stwierdzeniu braku widocznych uszkodzeń mogących stworzyć warunki dla emisji azbestu dla środowiska. Z jakimi obowiązkami wiąże się gospodarowanie azbestem? O tym w artykule.
Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wod.-kan. a pojęcie siły wyższej
Budowa i utrzymanie sieci wodociągowej, jak też kanalizacyjnej to część zadania własnego gminy opisanego przez art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jako właśnie zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.W wykonywaniu tych zadań gmina, zwłaszcza w zakresie utrzymywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, może korzystać z pomocy utworzonego przez siebie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, które odpowiedzialne będzie m.in. za wyrządzone przez siebie szkody. Czy w każdym przypadku?
- « pierwsza
- «
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- »
- ostatnia »
AOC 166
Innowacyjne rozwiązania stosowane do odprowadzania wody zanieczyszczonej
Zazwyczaj popularniejsze rozwiązania w budownictwie koncentrują się głównie na ograniczaniu zużycia energii elektrycznej, pomijając rolę innych mediów, czyli wody.Woda jest drugim najbardziej kosztownym medium i stanowi znaczący koszt eksploatacyjny zarówno dla właścicieli, jak i najemców. Wdrożenie rozwiązań np. w zakresie recyklingu wody szarej lub zagospodarowania wód opadowych pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Taki patent to również wymierne korzyści dla środowiska oraz możliwość uzyskania punktów do certyfikacji budynków.Wyzwaniem jest więc zagospodarowanie zużytej, pochodzącej z pryszniców, umywalek i pralek wody, jej oczyszczenie, a także odzysk wody deszczowej (przewidziany w projekcie budynku).
Gospodarka odpadami komunalnymi w gminie a kwestia zamówień publicznych
Rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Usługi te są świadczone w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.Wójt, burmistrz lub prezydent miasta są obowiązani udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
AOC 165
Czy możesz realizować inwestycje na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią
Istnieją tereny, zlokalizowane w bliskiej odległości rzek i potoków, które są wyjątkowo narażone na klęskę żywiołową, jaką jest powódź. Na takich obszarach może z łatwością dojść do lokalnych podtopień i powodzi powodujących znaczne straty materialne.Z tego względu inwestycje planowane na terenach zagrożonych powodzią są objęte szczególną ochroną Prawa wodnego. Jakie są warunki realizacji inwestycji na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią?
Co warto wiedzieć na temat wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
Woda jest niezbędna do procesów życiowych każdego z nas, ale kwestia dostępu do niej i jej spożywania jest tak oczywista, że nie zawsze zastanawiamy się nad jej właściwościami. Dostępność wody bezpiecznej do spożycia to podstawowa potrzeba i na gruncie prawa europejskiego i krajowego musi być zagwarantowana.W artykule opisano ramy prawne bezpieczeństwa zdrowotnego wody, a także pozostałe kwestie związane z tą tematyką.
Co warto wiedzieć na temat decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu
Decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu, zgodnie z art. 115a Prawa ochrony środowiska (dalej p.o.ś.), jest wydawana w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm natężenia hałasu poza zakładem, określonych rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.Właściwym rozporządzeniem w tej sprawie jest rozporządzenie ministra środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r. poz. 112). Co warto wiedzieć o takiej decyzji? O tym w artykule.
AOC 164
Czym jest pomoc de minimis i jakie przynosi korzyści
Pomoc de minimis to forma wsparcia publicznego dla małych i średnich przedsiębiorców. Ogólna kwota przyznana podmiotowi gospodarczemu nie może przekroczyć 200 tys. euro brutto (około 867.000 zł) w dowolnie ustalonym okresie trzech lat budżetowych (100 tys. euro w sektorze transportu drogowego). Pułapy te stosuje się bez względu na formę i cel pomocy de minimis, a także bez względu na to, czy jest ona w całości lub w części finansowana ze środków unijnych.Z tekstu dowiesz się:– czym jest pomoc de minimis,– w jakich przypadkach można się o nią ubiegać,– jakich formalności musisz dopełnić,– dlaczego jest to opłacalne.
AOC 163
Kompendium wiedzy o odpadach komunalnych
Dynamiczny rozwój gospodarczy oraz konsumpcjonizm są głównymi czynnikami sprzyjającymi powstawaniu coraz większej ilości odpadów komunalnych. Stanowi to jeden z poważniejszych problemów, nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach świata. W poniższym artykule zostaną poruszone kwestie dotyczące funkcjonowania gospodarki odpadami komunalnymi w Polsce, w tym: zasady postępowania z tymi odpadami, dokumenty opracowywane w związku z ich gospodarowaniem, metody ich zagospodarowania, obsługę bazy BDO.
AOC 162
Emisja hałasu do środowiska – kompendium wiedzy
Hałas jest dźwiękiem generowanym w wyniku działalności człowieka, który jest uważany za szkodliwy czynnik fizyczny podlegający weryfikacji. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska (art. 3 pkt 5) hałas to dźwięki o częstotliwościach od 16 Hz do 16 000 Hz. W artykule przeczytasz m.in. o: źródłach hałasu, na czym polega ochrona przed hałasem, kto może prowadzić pomiary hałasu, czym jest i kiedy Ci grozi kara biegnąca.
AOC 161
Jakie są problemy z zapewnieniem wody do celów ppoż.
Polskie prawodawstwo na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030) precyzyjnie określa podstawowe parametry zapotrzebowania na wodę do celów ppoż., w szczególności do zewnętrznego gaszenia pożaru dla różnych rodzajów obiektów.Jednak trzeba mieć świadomość, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako głównego medium do gaszenia pożarów. W skali globalnej to olbrzymia, bezpowrotna strata. Jakie są zatem podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do gaszenia pożarów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?
AOC 160
Kiedy jesteś zwolniony z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego
Przepisy Prawa wodnego wymagają, aby podmiot korzystający z wody miał pozwolenie wodnoprawne. Ale nie jest to wcale regułą i istnieje cały katalog sytuacji, w których możemy korzystać z określonych wód, w określonych celach, bez jakichkolwiek pozwoleń.Aby zrozumieć, na jakie korzystanie z wód nie trzeba mieć pozwolenia wodnoprawnego, najpierw należy dowiedzieć się, jakie rodzaje korzystania z wód wyróżnia w ogóle Prawo wodne i czym jest pozwolenie wodnoprawne. O tym m.in. przeczytasz w artykule.
Jak rozwiązać problemy z zagospodarowaniem odpadów medycznych i niebezpiecznych
W związku z panującą pandemią COVID-19 w ciągu ostatniego półtora roku obserwowaliśmy zintensyfikowane działania medyczne, które skutkowały również zwiększeniem ilości wytwarzanych odpadów medycznych oraz niebezpiecznych. Te dwa rodzaje odpadów są zdecydowanie trudniejsze do zagospodarowania niż odpady komunalne. Z jakimi problemami w tym zakresie boryka się branża? W jaki sposób można je rozwiązać? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w artykule.
AOC 159
Europejski Zielony Ład a energetyczne wykorzystanie odpadów
Istotny wpływ na kształtowanie krajowej strategii energetycznej ma polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej, w tym długoterminowa wizja dążenia do neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz mechanizmy regulacyjne stymulujące osiąganie efektów w najbliższych dziesięcioleciach. Europejski Zielony Ład to plan działania na rzecz zrównoważonej gospodarki UE. Jego osiągnięcie jest możliwe dzięki przekształceniu wyzwań związanych z klimatem i środowiskiem w realne działania.
AOC 157
Decyzje środowiskowe w procesach inwestycyjnych
Procedura wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezwykle czasochłonna, a czas jej trwania jest głównie uzależniony od szczegółowości karty informacyjnej przedsięwzięcia, bądź raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.W procedurze wydawania decyzji środowiskowej, która jest podstawą do uzyskania kolejnych decyzji, czy to budowlanych, czy związanych z gospodarką odpadami, biorą udział najczęściej trzy organy współdziałające: regionalny dyrektor ochrony środowiska odpowiedzialny głównie za ochronę przyrody, państwowy powiatowy inspektor sanitarny odpowiedzialny za zdrowie i życie ludzi, a także Wody Polskie, odpowiedzialne za stan i jakość wód, zarówno powierzchniowych jak i podziemnych.
Czym jest ogród deszczowy
W dużych miastach realnym zagrożeniem staje się deficyt wody. Niezbędne jest więc zapewnienie odpowiedniego poziomu jej retencjonowania, tak aby minimalizować straty zasobów wodnych.Popularny w ostatnim czasie stał się ogród deszczowy – to proste rozwiązanie pozwalające na ograniczenie spływu wód opadowych do kanalizacji. Czym dokładnie jest ogród deszczowy i czy jego utworzenie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? O tym przeczytasz w artykule.
AOC 156
Katalog kar w ochronie środowiska – niezbędnik każdego specjalisty
Aktualnie obowiązujące akty prawne z zakresu ochrony środowiska tworzą obszerny zbiór przepisów, nakazów i zakazów, a także sankcji, które grożą za niedopełnienie obowiązków.Prowadzisz działalność gospodarczą, eksploatujesz instalację czy w jakikolwiek inny sposób korzystasz ze środowiska? Sprawdź, jakie kary mogą Cię czekać za niedopełnienie obowiązków środowiskowych.