Poradnik prowadzenia ewidencji odpadów w BDO przez ich wytwórcę

Posiadacze odpadów powinni na bieżąco prowadzić ilościową i jakościową ewidencję odpadów. Wiele podmiotów musi też składać roczne sprawozdania dotyczące gospodarki odpadami.W 2020 roku obowiązywały przepisy przejściowe dotyczące ewidencji i sprawozdań. Od 2021 roku natomiast wszystkie te obowiązki muszą być realizowane za pośrednictwem elektronicznego systemu - BDO.Z tego artykułu dowiesz się m.in.: jakie są obowiązki wytwórców odpadów, w jaki sposób powinni oni prowadzić ewidencję odpadów w BDO, kiedy i w jaki sposób muszą przygotować sprawozdania odpadowe.

Nowości

Nowe wytyczne obliczania poziomu odzysku recyklingu – jak mają przygotować się gminy

Dotychczasowe przepisy zobowiązywały gminy do osiągania poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia czterech frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, a sposób jego obliczania był określony w rozporządzeniu z 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, które zostało uchylone 31 grudnia 2020 r. Gminy muszą się przygotować do nowych wytycznych dotyczących obliczania poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia uwzględniającego całą masę odpadów komunalnych, które wejdą w życie po raz pierwszy za 2021 rok. O tym, jak to zrobić i jakie kary grożą za niespełnienie tych przepisów, przeczytasz w artykule.

Konsekwencje braku wdrożenia konkluzji BAT dla instalacji przetwarzania odpadów

Decyzją Wykonawczą 2018/1147 z 10 sierpnia 2018 r. Komisja UE ustanowiła konkluzje BAT dotyczące najlepszych dostępnych technik w odniesieniu do przetwarzania odpadów. Dokument ten określa szeroki zakres technologii przetwarzania odpadów będących odniesieniem podczas ustalania warunków pozwoleń zintegrowanych. Co muszą zrobić zakłady przetwarzania do 17 sierpnia 2022 r. i co grozi za niespełnienie tych wymogów?

Jakie są problemy z zapewnieniem wody do celów ppoż.

Polskie prawodawstwo na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030) precyzyjnie określa podstawowe parametry zapotrzebowania na wodę do celów ppoż., w szczególności do zewnętrznego gaszenia pożaru dla różnych rodzajów obiektów.Jednak trzeba mieć świadomość, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako głównego medium do gaszenia pożarów. W skali globalnej to olbrzymia, bezpowrotna strata. Jakie są zatem podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do gaszenia pożarów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?

Zmiany dotyczące wydawania decyzji środowiskowych utrudnią życie inwestorom

Nowa ustawa o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa środowiskowa) wprowadzi ważne zmiany m.in. w procedurze wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pomimo ogólnego celu mającego wpłynąć pozytywnie na środowisko nowe przepisy nie są korzystne dla inwestorów. Przede wszystkim ułatwią one działania osobom, które będą chciały zablokować dany proces inwestycyjny. Ponadto nowelizacja wzmocni pozycję organizacji ekologicznych, które będą mogły skuteczniej niż do tej pory wstrzymywać realizację przedsięwzięć.

Proces modernizacji elektrociepłowni w kontekście wykorzystania biomasy

Modernizacja polskich elektrociepłowni, zgodnie z oceną ekspertów, nie jest procesem o intensywnej dynamice ze względu na sytuację ekonomiczną w tym sektorze, który nie ma dużych środków własnych do inwestycji i został obciążony wzrastającymi kosztami bilansowania emisji CO2. Z artykułu dowiesz się m.in.: w jakim stopniu elektrociepłownie w Polsce są zainteresowane wykorzystaniem biomasy; czy osady ściekowe z naszej oczyszczalni mogą stać się niedługo cennym źródłem energii.

AOC 166

Innowacyjne rozwiązania stosowane do odprowadzania wody zanieczyszczonej

Zazwyczaj popularniejsze rozwiązania w budownictwie koncentrują się głównie na ograniczaniu zużycia energii elektrycznej, pomijając rolę innych mediów, czyli wody.Woda jest drugim najbardziej kosztownym medium i stanowi znaczący koszt eksploatacyjny zarówno dla właścicieli, jak i najemców. Wdrożenie rozwiązań np. w zakresie recyklingu wody szarej lub zagospodarowania wód opadowych pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Taki patent to również wymierne korzyści dla środowiska oraz możliwość uzyskania punktów do certyfikacji budynków.Wyzwaniem jest więc zagospodarowanie zużytej, pochodzącej z pryszniców, umywalek i pralek wody, jej oczyszczenie, a także odzysk wody deszczowej (przewidziany w projekcie budynku).

Gospodarka odpadami komunalnymi w gminie a kwestia zamówień publicznych

Rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Usługi te są świadczone w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.Wójt, burmistrz lub prezydent miasta są obowiązani udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

AOC 165

Czy możesz realizować inwestycje na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią

Istnieją tereny, zlokalizowane w bliskiej odległości rzek i potoków, które są wyjątkowo narażone na klęskę żywiołową, jaką jest powódź. Na takich obszarach może z łatwością dojść do lokalnych podtopień i powodzi powodujących znaczne straty materialne.Z tego względu inwestycje planowane na terenach zagrożonych powodzią są objęte szczególną ochroną Prawa wodnego. Jakie są warunki realizacji inwestycji na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią?

Co warto wiedzieć na temat wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi

Woda jest niezbędna do procesów życiowych każdego z nas, ale kwestia dostępu do niej i jej spożywania jest tak oczywista, że nie zawsze zastanawiamy się nad jej właściwościami. Dostępność wody bezpiecznej do spożycia to podstawowa potrzeba i na gruncie prawa europejskiego i krajowego musi być zagwarantowana.W artykule opisano ramy prawne bezpieczeństwa zdrowotnego wody, a także pozostałe kwestie związane z tą tematyką.

Co warto wiedzieć na temat decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu

Decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu, zgodnie z art. 115a Prawa ochrony środowiska (dalej p.o.ś.), jest wydawana w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm natężenia hałasu poza zakładem, określonych rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.Właściwym rozporządzeniem w tej sprawie jest rozporządzenie ministra środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r. poz. 112). Co warto wiedzieć o takiej decyzji? O tym w artykule.

AOC 164

Czym jest pomoc de minimis i jakie przynosi korzyści

Pomoc de minimis to forma wsparcia publicznego dla małych i średnich przedsiębiorców. Ogólna kwota przyznana podmiotowi gospodarczemu nie może przekroczyć 200 tys. euro brutto (około 867.000 zł) w dowolnie ustalonym okresie trzech lat budżetowych (100 tys. euro w sektorze transportu drogowego). Pułapy te stosuje się bez względu na formę i cel pomocy de minimis, a także bez względu na to, czy jest ona w całości lub w części finansowana ze środków unijnych.Z tekstu dowiesz się:– czym jest pomoc de minimis,– w jakich przypadkach można się o nią ubiegać,– jakich formalności musisz dopełnić,– dlaczego jest to opłacalne.

AOC 163

Kompendium wiedzy o odpadach komunalnych

Dynamiczny rozwój gospodarczy oraz konsumpcjonizm są głównymi czynnikami sprzyjającymi powstawaniu coraz większej ilości odpadów komunalnych. Stanowi to jeden z poważniejszych problemów, nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach świata. W poniższym artykule zostaną poruszone kwestie dotyczące funkcjonowania gospodarki odpadami komunalnymi w Polsce, w tym: zasady postępowania z tymi odpadami, dokumenty opracowywane w związku z ich gospodarowaniem, metody ich zagospodarowania, obsługę bazy BDO.

AOC 162

Emisja hałasu do środowiska – kompendium wiedzy

Hałas jest dźwiękiem generowanym w wyniku działalności człowieka, który jest uważany za szkodliwy czynnik fizyczny podlegający weryfikacji. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska (art. 3 pkt 5) hałas to dźwięki o częstotliwościach od 16 Hz do 16 000 Hz. W artykule przeczytasz m.in. o: źródłach hałasu, na czym polega ochrona przed hałasem, kto może prowadzić pomiary hałasu, czym jest i kiedy Ci grozi kara biegnąca.

AOC 161

Jakie są problemy z zapewnieniem wody do celów ppoż.

Polskie prawodawstwo na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030) precyzyjnie określa podstawowe parametry zapotrzebowania na wodę do celów ppoż., w szczególności do zewnętrznego gaszenia pożaru dla różnych rodzajów obiektów.Jednak trzeba mieć świadomość, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako głównego medium do gaszenia pożarów. W skali globalnej to olbrzymia, bezpowrotna strata. Jakie są zatem podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do gaszenia pożarów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?

AOC 160

Kiedy jesteś zwolniony z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego

Przepisy Prawa wodnego wymagają, aby podmiot korzystający z wody miał pozwolenie wodnoprawne. Ale nie jest to wcale regułą i istnieje cały katalog sytuacji, w których możemy korzystać z określonych wód, w określonych celach, bez jakichkolwiek pozwoleń.Aby zrozumieć, na jakie korzystanie z wód nie trzeba mieć pozwolenia wodnoprawnego, najpierw należy dowiedzieć się, jakie rodzaje korzystania z wód wyróżnia w ogóle Prawo wodne i czym jest pozwolenie wodnoprawne. O tym m.in. przeczytasz w artykule.

Jak rozwiązać problemy z zagospodarowaniem odpadów medycznych i niebezpiecznych

W związku z panującą pandemią COVID-19 w ciągu ostatniego półtora roku obserwowaliśmy zintensyfikowane działania medyczne, które skutkowały również zwiększeniem ilości wytwarzanych odpadów medycznych oraz niebezpiecznych. Te dwa rodzaje odpadów są zdecydowanie trudniejsze do zagospodarowania niż odpady komunalne. Z jakimi problemami w tym zakresie boryka się branża? W jaki sposób można je rozwiązać? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w artykule.

AOC 159

Europejski Zielony Ład a energetyczne wykorzystanie odpadów

Istotny wpływ na kształtowanie krajowej strategii energetycznej ma polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej, w tym długoterminowa wizja dążenia do neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz mechanizmy regulacyjne stymulujące osiąganie efektów w najbliższych dziesięcioleciach. Europejski Zielony Ład to plan działania na rzecz zrównoważonej gospodarki UE. Jego osiągnięcie jest możliwe dzięki przekształceniu wyzwań związanych z klimatem i środowiskiem w realne działania.

AOC 157

Decyzje środowiskowe w procesach inwestycyjnych

Procedura wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezwykle czasochłonna, a czas jej trwania jest głównie uzależniony od szczegółowości karty informacyjnej przedsięwzięcia, bądź raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.W procedurze wydawania decyzji środowiskowej, która jest podstawą do uzyskania kolejnych decyzji, czy to budowlanych, czy związanych z gospodarką odpadami, biorą udział najczęściej trzy organy współdziałające: regionalny dyrektor ochrony środowiska odpowiedzialny głównie za ochronę przyrody, państwowy powiatowy inspektor sanitarny odpowiedzialny za zdrowie i życie ludzi, a także Wody Polskie, odpowiedzialne za stan i jakość wód, zarówno powierzchniowych jak i podziemnych.

Czym jest ogród deszczowy

W dużych miastach realnym zagrożeniem staje się deficyt wody. Niezbędne jest więc zapewnienie odpowiedniego poziomu jej retencjonowania, tak aby minimalizować straty zasobów wodnych.Popularny w ostatnim czasie stał się ogród deszczowy – to proste rozwiązanie pozwalające na ograniczenie spływu wód opadowych do kanalizacji. Czym dokładnie jest ogród deszczowy i czy jego utworzenie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? O tym przeczytasz w artykule.

AOC 156

Nowości

Katalog kar w ochronie środowiska – niezbędnik każdego specjalisty

Aktualnie obowiązujące akty prawne z zakresu ochrony środowiska tworzą obszerny zbiór przepisów, nakazów i zakazów, a także sankcji, które grożą za niedopełnienie obowiązków.Prowadzisz działalność gospodarczą, eksploatujesz instalację czy w jakikolwiek inny sposób korzystasz ze środowiska? Sprawdź, jakie kary mogą Cię czekać za niedopełnienie obowiązków środowiskowych.