Kilka podmiotów jedna decyzja wodnoprawna

Jeżeli o pozwolenie wodnoprawne ubiega się wspólnie kilka podmiotów (np. dwa zakłady), wówczas wszystkie mogą być adresatami takiego pozwolenia (np. gdy budują wspólnie studnię i chcą z niej czerpać wodę).

Gmina może zlecić utrzymanie kanalizacji deszczowej

Gmina może sama realizować swoje zadania z zakresu utrzymywania kanalizacji deszczowej, ale równie dobrze może zlecić te zadania podmiotowi zewnętrznemu. Gospodarka komunalna, w tym utrzymywanie kanalizacji deszczowej, może być prowadzona także z wykorzystaniem samorządowego zakładu budżetowego czy spółek prawa handlowego należących do gmin.

Czy koperty kurierskie dołączone do towaru stanowią opakowanie

Pytanie: Pytanie: Czy jeżeli do towaru, który jest zapakowany na palecie, dołączam przylgi lub koperty kurierskie, w których jest faktura, to te koperty są opakowaniem wprowadzonym na rynek? Chodzi o liczbę opakowań wprowadzonych do rozliczenia.

Umowa na korzystanie z prywatnej kanalizacji

Pytanie: Pytanie:  Czy spółka, która nie jest organem samorządowym ani Wodami Polskimi, natomiast to właściciel kanalizacji deszczowej, do której wprowadzane są wody opadowe z terenu odrębnego podmiotu gospodarczego oraz zajmuje się produkcją, przesyłem oraz dystrybucją ciepła i energii elektrycznej, produkuje również oraz dystrybuuje wodę pitną i przemysłową, oczyszcza ścieki, unieszkodliwia odpady, prowadzi obrót produktami naftowymi oraz uprawia rośliny energetyczne, może na podstawie art. 9 ust. 3 oraz art. 35 ust. 1 i ust. 3 pkt 7 Prawa wodnego zawrzeć przedmiotową umowę i obciążyć drugą stronę kosztami odbioru i zagospodarowaniem tych wód proporcjonalnie do wielkości zlewni?

Przygotuj się do kontroli WIOŚ wcześniej!

Nie zawsze WIOŚ zawiadamia o zamiarze rozpoczęcia kontroli. Często kontrolerzy pojawiają się w firmie bez uprzedzenia, najczęściej w wyniku złożonej przez kogoś skargi na przedsiębiorcę. Dlatego też, aby uniknąć przykrych konsekwencji, warto być przygotowanym do kontroli zawsze, zrobić przegląd wszystkich sprawdzanych podczas kontroli dokumentów i uzupełnić braki, zanim znajdzie je inspektor.

Przejęcie zezwolenia przez inny podmiot

Pytanie: Pytanie: Kiedy zezwolenie na zbieranie odpadów przechodzi na drugą firmę?

Odwołanie od decyzji administracyjnej

W przypadku decyzji wydanych w zakresie gospodarowania odpadami przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta można złożyć odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego (SKO). Z kolei w przypadku wydania decyzji przez WIOŚ podmiotowi przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji, tzn. GIOŚ.

KPO z 2021 potwierdzone w 2022 roku – do którego sprawozdania je zaliczyć

Pytanie: Pytanie: W 2021 roku wystawiliśmy KPO, jednak zostało ono przyjęte przez podmiot odbierający odpady dopiero w 2022. Jak to powinniśmy teraz ująć w BDO? Do której ewidencji przyjąć odpady, za 2021 rok czy za 2022 rok? Posiadacz odpadów jest zobowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji.

Kiedy można się zrzec pozwolenia wodnoprawnego

Pytanie: Pytanie: Przed zakończeniem obowiązywania dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego złożono wniosek na podstawie art. 407 ustawy Prawo wodne o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie wnioskowano o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie art. 414 ust. 2 Prawa wodnego z uwagi na nieaktualne operaty. Czy wnioskodawca powinien wcześniej wystąpić o zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego? Czy można określić datę, od której będzie obowiązywać zrzeczenie?

2023

W KOBIZE sprawdzisz klasyfikację substancji

Od 30 sierpnia 2021 roku na stronie Krajowej bazy emisji gazów cieplarnianych uruchomiona została wyszukiwarka mająca na celu pomóc użytkownikom systemu KOBIZE w identyfikacji substancji, z których rozliczają się oni raz w roku w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska oraz raportów KOBIZE.

Sprawdź jak zaklasyfikować NMLZO do opłat!

Wielkimi krokami zbliża się okres rozliczeniowy za korzystanie ze środowiska w 2022 roku. Do 30 marca 2023 roku nalezy przedłożyć sprawozdanie do właściwego miejscowo marszałka województwa m.in. o emisji zanieczyszczeń do powietrza z procesów produkcyjnych. Aby tego dokonać, w pierwszej kolejności należały właściwie zaklasyfikować substancje, które sa emitowane, pod kątem stawek opłat. Wszystko omówimy na konkretnym przykładzie.

Przydomowe oczyszczalnie, a obowiązki gmmin

Od 9 sierpania 2022 roku rozszerzona została definicja nieczystości ciekłych, zgodnie z którą wliczono do nich także ścieki gromadzone w osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków. Co to oznacza dla gmin I zwykłych obywateli?

2022

Dla ilu dni wylicza się opłatę stałą za odprowadzanie wód opadowych

Czy opłata stała za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do wód powinna być ustalona w oparciu o faktyczną liczbę korzystania z usługi, czyli liczby dni z opadami atmosferycznymi? Czy może jednak należy brać pod uwagę cały rok kalendarzowy, tzn. 365 dni, mimo że opady atmosferyczne nie występują nieprzerwanie przez cały ten okres?

3 grudnia 2023 r. mija czas na dostosowanie do konkluzji BAT

Instalacje do termicznego przekształcania odpadów innych niż niebezpieczne o wydajności przekraczającej 3 Mg na godzinę lub instalacje do termicznego przekształcania odpadów niebezpiecznych o wydajności przekraczającej 10 Mg dziennie mają termin do 3 grudnia 2023 r. na dostosowanie swoich pozwoleń do konkluzji BAT.

W SENT masy odpadów podaje się brutto

Pytanie: Pytanie: Czy tworząc zgłoszenie w SENT, wpisujemy wagę towaru brutto? Zrobiłam zgłoszenie na 10 Mg odpadów, tyle samo zapisano w międzynarodowym liście przewozowym CMR, a faktura obejmuje 9 Mg. Czy w SENT, na CMR oraz w BDO powinna widnieć taka sama masa odpadów, jeśli tak − brutto czy netto?

2021

Weź pod uwagę koszty wniosków taryfowych

W bieżącym roku mija pełny okres obowiązywania taryf wodno-ściekowych zatwierdzanych w 2018 roku przez nowego regulatora. Zarówno organy regulacyjne, jak i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne spotkały się z nową rzeczywistością zatwierdzania taryf.Wiele wniosków taryfowych nie odpowiadało wymogom formalnym ani nie spełniało warunków określonych w ustawie. Aby szybko i bezproblemowo zatwierdzić taryfy, należy przede wszystkim policzyć wszelkie koszty. Jak to prawidłowo zrobić?

Poradnik prowadzenia ewidencji odpadów w BDO przez ich wytwórcę

Posiadacze odpadów powinni na bieżąco prowadzić ilościową i jakościową ewidencję odpadów. Wiele podmiotów musi też składać roczne sprawozdania dotyczące gospodarki odpadami.W 2020 roku obowiązywały przepisy przejściowe dotyczące ewidencji i sprawozdań. Od 2021 roku natomiast wszystkie te obowiązki muszą być realizowane za pośrednictwem elektronicznego systemu - BDO.Z tego artykułu dowiesz się m.in.: jakie są obowiązki wytwórców odpadów, w jaki sposób powinni oni prowadzić ewidencję odpadów w BDO, kiedy i w jaki sposób muszą przygotować sprawozdania odpadowe.

2020

Czy hydrofor wymaga pozwolenia wodnoprawnego

Hydrofor to urządzenie w formie zbiornika wodno-powietrznego, którego zadaniem jest stabilizacja ciśnienia w instalacji wodnej. W praktyce często stosowane są zestawy hydroforowe, w których skład wchodzi pompa ssąca, zbiornik ciśnieniowy, presostat i zawory bezpieczeństwa. Zestawy takie służą do pobierania wody z własnego ujęcia, np. studni, stawu czy jeziora, a także z wodociągu.Hydrofor jako zbiornik do gromadzenia wody nie stanowi urządzenia wodnego, ponieważ nie kształtuje zasobów wodnych i nie służy bezpośrednio do korzystania z nich. Natomiast hydrofor zintegrowany z pompą w zestawie hydroforowym może być stosowany jako uzbrojenie czy osprzęt studni stanowiącej ujęcie wody podziemnej, które kwalifikuje się literalnie jako urządzenie wodne, wg art. 16 pkt 65d ustawy Prawo wodne. Kiedy wymaga zatem uzyskania pozwolenia wodnoprawnego?

Co warto wiedzieć o stanowisku specjalisty ds. ochrony środowiska

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą często potrzebują osoby, która będzie odpowiedzialna za weryfikację zgodności działań firmy z przepisami ochrony środowiska. W takiej sytuacji rzetelna ocena skutków działalności i opracowanie strategii to zadania specjalistów ds. ochrony środowiska, którzy znajdują zatrudnienie zarówno w sektorze rządowym, samorządowym, jak i prywatnym. W poniższym artykule omówiono następujące zagadnienia związane z tym zawodem: kim jest specjalista ds. ochrony środowiska i jakie są jego zadania, jak specjalista ds. ochrony środowiska może zdobywać wiedzę i na jakiej podstawie powinien podejmować decyzje, jaką odpowiedzialność ponosi, które dylematy pojawiają się najczęściej w pracy specjalisty ds. ochrony środowiska, w jaki sposób rozwijać się na tym stanowisku.

2018

Odprowadzenia wód opadowych – opłata stała czy zmienna

Zgodnie z nowym prawem wodnym ponosi się opłaty za odprowadzanie do wód – wód opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, oraz za odprowadzanie wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast.Zakład przemysłowy zlokalizowany w mieście odprowadza wody opadowe kolektorem, którego ujście do odbiornika (jezioro) znajduje się poza granicami miasta. Czy w takim wypadku będzie naliczona tylko opłata stała za odprowadzanie wód opadowych, czy też zmienna, chociaż nie ma miernika wód opadowych?

Nowości

Nowości

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.