Zmiana przepisów dotyczących raportu ooś

Dnia 23 kwietnia 2022 roku weszło w życie rozporządzenie w sprawie format dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz format raportu o oddziaływaniu na środowisko. Ma ono wpływ na podmioty, które zajmują się opracowywaniem tzw. raportów ooś. Co wprowadzono?

WIOŚ będzie dawał nowe mandaty!

Dnia 21 lutego 2022 roku na stronie Rządowego Centrum legislacji pojawił się projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania inspektorom Inspekcji Ochrony Środowiska uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Co zakłada?

Urządzenia wodne - kompendium wiedzy

W niniejszym artykule poruszamy tematykę szeroko rozumianych urządzeń wodnych. Dowiesz się czym są, co trzeba zrobić, aby zalegalizować takie urządzenia, jak wygląda likwidacja zgodna z prawem oraz wiele innych. Zachęcam do lektury.

Stacje demontażu − obowiązki przedsiębiorców

Jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach prowadzących stację demontażu pojazdów? Jak przebiega proces inwestycyjny oraz jakie rodzaje decyzji musi uzyskać przedsiębiorca?

Konsekwencje niewdrożenia dyrektywy ściekowej – co dalej

W dyrektywie nr 91/271/EWG Komisja Europejska (KE) zobowiązała wszystkie państwa członkowskie do zapewnienia, aby aglomeracje miejskie odpowiednio odbierały i oczyszczały ścieki, eliminując lub ograniczając w ten sposób wszystkie niepożądane skutki, jakie się z nimi wiążą przy ich uwalnianiu do jednolitych części wód. Polska do dzisiaj nie zapewniła właściwych rozwiązań. Jakie działania zostały podjęte w celu wdrożenia dyrektywy ściekowej?

Dopiero oczyszczona masa odpadów wlicza się do poziomów recyklingu

Czy wiesz, że odkąd 1 stycznia 2022 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zaliczania masy odpadów opakowaniowych do poddanych recyklingowi, dopiero masa odpadów pozbawiona wszelkich zanieczyszczeń może zostać wliczona do poziomu recyklingu? Poniżej szczegóły.

Oświadczenia do opłaty zmiennej za wody opadowe i ścieki

Przedstawiamy przykład wyliczeń do opłaty zmiennej za jednoczesne odprowadzanie wód opadowych i roztopowych oraz ścieków przemysłowych.

Czym są opłaty wodne za usługi wodne?

Zgodnie z definicją zawartą w Prawie wodnym, usługi wodne oznaczają zaspokajanie potrzeb gospodarstw domowych, podmiotów publicznych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wykraczającym poza powszechne, zwykłe oraz szczególnego korzystanie z wód. Usługi wodne stanowią m.in.: pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych; wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi. Te rodzaje usług wiążą się z koniecznością ponoszenia kwartalnych opłat. Poniżej szczegóły.

Aktualizujesz zezwolenie? Pamiętaj o operacie ppoż!

Pytanie: Pytanie: Czy składając wniosek o aktualizację posiadanego zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, muszę przedłożyć również operat ppoż.?

Wniosek o pozwolenie na wytwarzanie odpadów w pigułce

Jak poprawnie przygotować wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów? Niniejszy artykuł to kompendium wiedzy na ten temat. Pomożemy Ci sporządzić bezbłędny wniosek i uniknąć niepotrzebnych stresów.

2023

Do końca I kwartał 2023 roku szansa na dofinansowanie!

Przedsiębiorcy mogą w I kwartale 2023 roku wystąpić o wsparcie na przeprowadzenie nowych, prośrodowiskowych inwestycji. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOSiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Innowacje dla Środowiska”. Pomoc finansowa obejmuje zasadniczo uzyskanie pożyczki, choć zasady programu dopuszczają również możliwość częściowego jej umorzenia, jak też przyznania premii innowacyjnej.

Czy musimy się rejestrować w LUCID?

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy producentem artykułów metalowych (mocowania do grzejników i instalacji). Sprzedajemy nasze wyroby do niemieckich pośredników, którzy to dalej sprzedają je do klientów indywidualnych i hurtowych. Czy musimy rejestrować naszą firmę w LUCID? Czy przepisy obowiązujące w Niemczech od 1 lipca 2022 r. dotyczą naszej działalności?

W który recykling odpadów warto zainwestować?

Na rynku obrotu odpadami mamy do czynienia z wieloma formami ich odzysku. Wśród rodzajów odzysku najpopularniejszymi są m.in. sortowanie, termiczne przekształcanie, ługowanie. W zależności od wybranej formy odzysku jego koszty też są różne. W niniejszym artykule opiszemy przykładowe metody i sprawdzimy, która metoda jest najbardziej opłacalna finansowo.

2022

Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat instalacji PEM

W niniejszym artykule omówiona zostanie tematyka instalacji PEM. Dowiesz się, jak powinno wyglądać zgłoszenie tego typu przedsięwzięcia, na czym polega jego istotna zmiana, jak formalnie powinno wyglądać przejęcie instalacji, aktualizacja informacji oraz jak realizować obowiązek wykonywania pomiarów.

Złap dotację na selektywną zbiórkę odpadów

Do30 grudnia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udziela dotacji na selektywne zbieranie i zapobieganie powstawaniu odpadów w ramach programu „Racjonalna gospodarka odpadami”. Poniżej szczegóły.

2021

Konsekwencje braku wdrożenia konkluzji BAT dla instalacji przetwarzania odpadów

Decyzją Wykonawczą 2018/1147 z 10 sierpnia 2018 r. Komisja UE ustanowiła konkluzje BAT dotyczące najlepszych dostępnych technik w odniesieniu do przetwarzania odpadów. Dokument ten określa szeroki zakres technologii przetwarzania odpadów będących odniesieniem podczas ustalania warunków pozwoleń zintegrowanych. Co muszą zrobić zakłady przetwarzania do 17 sierpnia 2022 r. i co grozi za niespełnienie tych wymogów?

Jakie są problemy z zapewnieniem wody do celów ppoż.

Polskie prawodawstwo na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030) precyzyjnie określa podstawowe parametry zapotrzebowania na wodę do celów ppoż., w szczególności do zewnętrznego gaszenia pożaru dla różnych rodzajów obiektów.Jednak trzeba mieć świadomość, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako głównego medium do gaszenia pożarów. W skali globalnej to olbrzymia, bezpowrotna strata. Jakie są zatem podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do gaszenia pożarów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?

2020

Budowa i obliczanie zdolności chłonnej studni chłonnej

Zgodnie z art. 16 pkt 65 f ustawy Prawo wodne studnie chłonne to urządzenia wodne służące do kształtowania zasobów wodnych lub korzystania z tych zasobów. Studnia chłonna jest urządzeniem wodnym służącym do oczyszczania odprowadzanych wód. Tego typu rozwiązania są często wykorzystywane przy wprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do ziemi, jeżeli nie ma naturalnych odbiorników wody i nie została wybudowana kanalizacja.O tym, jak jest skonstruowana studia chłonna i jak obliczyć jej wydajność, przeczytasz w poniższym artykule.

2019

Opłaty za korzystanie z wód w celach energetycznych

Największe ilości wody są zużywane w celach chłodzenia urządzeń energetycznych, z zastosowaniem np. chłodni kominowych. W tym celu będzie możliwe  użycie wody do chłodzenia np. z rzeki, jeziora czy zbiornika wodnego, co związane jest bezpośrednio z poborem wód powierzchniowych. Usługi wodne, z których korzysta energetyka, objęte są nowym systemem opłat. Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie opłaty ponoszone są za pobór wód do celów wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej i ile one wynoszą.

Nowości

Nowelizacja Prawa budowlanego a Prawo wodne

Do tej pory w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków terminy na wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej nie były przewidziane, a każda gmina mogła regulować tę kwestię w sposób dowolny.Projekt nowelizacji ustawy Prawo budowlane zakłada przyspieszenie podłączeń nowo wybudowanych obiektów do sieci kanalizacyjnej. Nowelizacja proponuje również inne modyfikacje w sferze związanej z budową obiektów wodnych. W poniższym artykule znajdziesz szczegóły projektowanych zmian.

2018

Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej

Zgodnie z art. 269 ustawy Prawo wodne został wprowadzony obowiązek dokonywania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej i nałożony obowiązek uiszczenia opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Za ustalanie wysokości tej opłaty odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent miasta.Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest powierzchnia biologicznie czynna, Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, Od czego zależy wysokość tej opłaty, Kto i kiedy musi ją wnosić.

Chcesz prowadzić stację demontażu pojazdów? Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić!

Utworzenie stacji demontażu pojazdów wymaga wyboru optymalnej lokalizacji oraz wiąże się z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, do których należą np. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie na budowę czy pozwolenie na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów.Każda stacja demontażu musi zapewnić również właściwe warunki do przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji od ich właścicieli, a także do magazynowania przyjętych pojazdów oraz usuniętych z nich materiałów, części i zespołów, w tym części i zespołów przeznaczonych do ponownego użytku jako części zamienne.W celu bezpiecznej dla środowiska i legalnej pracy stacji demontażu  powinna ona spełniać wymagania określone w rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji znajdziesz w artykule.

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.