Równoległe kontrole różnych organów kontrolnych w oddziałach tej samej firmy- sprawdź czy to możliwe

Z artykułu dowiesz się czy: dopuszczalne jest prowadzenie kontroli przez dwa organy nadzoru, w tym samym czasie, u przedsiębiorcy; dopuszczalne jest prowadzenie kontroli  przez Państwową Inspekcję Pracy w biurze spółki na południu Polski i jednocześnie przez Państwową Inspekcję Sanitarną na północy Polski, w innym biurze firmy; w kontrolach mogą uczestniczyć dwie różne osoby (jedna z BHP a druga z zakresu HR), które nie wchodzą w swoje zakresy w dwóch różnych oddziałach firmy w Polsce i innej tematyki.

Projektowane zmiany w przepisach o odpadach – dowiedz się, co cię czeka

Kolejna nowelizacja ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2018 r. poz. 992, 1000, 1479, 1544, 1564 i 1592) wynika m.in. z konieczności doprecyzowania przepisów o Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). W konsekwencji zmianie mają ulec również przepisy w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej.Modyfikacje przepisów polegają m.in. na zastąpieniu papierowej wersji dokumentów - od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów i sprawozdawczości ma przebiegać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO. Do 31 grudnia 2019 r. do ewidencji odpadów stosuje się przepisy dotychczasowe. Zmiany w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1454 i 1629) zostały z kolei wprowadzone projektem ustawy z 2 stycznia 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Co musisz wiedzieć na temat tych zmian?

Procedura legalizacji urządzeń w Prawie wodnym

Posiadasz staw rybny, ale nie uzyskałeś na niego pozwolenia wodnoprawnego? Zbudowałeś pomost i nie zgłosiłeś tego faktu odpowiednim organom? Są to przykłady tzw. samowoli, która obarczona jest przykrymi konsekwencjami. Jeśli nie złożysz wniosku o legalizację urządzenia wodnego, jednostka Wód Polskich wyda decyzję o obowiązku likwidacji tego urządzenia. Ponadto samowola grozi karą aresztu, ograniczeniem wolności albo grzywną. Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak zalegalizować takie urządzenia na gruncie Prawa wodnego, z uwzględnieniem aspektów samowoli budowlanej, i ograniczyć potencjalne konsekwencje.

Oblicz wysokość opłaty za odprowadzanie wód do rzeki

Z artykułu dowiesz się: Ile wyniosą opłaty za odprowadzanie wód z powierzchni uszczelnionych; Jakie są zasady naliczania opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do rzeki?; Czy podstawą do obliczenia opłaty jest wielkość powierzchni zanieczyszczonej substancjami ropopochodnymi o trwałej nawierzchni?; Czy należy doliczyć powierzchnie dachów budynków usytuowanych na terenie zakładu, z których woda deszczowa jest odprowadzana rynnami na tereny zadrzewione do gruntu?; Czy warto założyć licznik na deszczówkę? 

Listy do redakcji

Pytanie: Posiadam pozwolenie wodnoprawne z 2009 roku na szczególne korzystanie z wód poprzez odprowadzanie do ziemi oczyszczonych w oczyszczalni ścieków bytowych z wykorzystaniem urządzenia wodnego – rów melioracyjny. Z uwagi na zbliżający się koniec okresu obowiązywania pozwolenia konieczna jest jego aktualizacja. Czy w obliczu ostatnich zmian przepisów Prawa wodnego zasadne będzie ponowne wnioskowanie o odprowadzanie ścieków do ziemi? Dodam, że odbiornik ścieków jest zakwalifikowany w Planie Gospodarowania Wodami jako JCWP.Jeżeli konieczna jest zmiana wnioskowania na odprowadzanie ścieków do wód, to na jakiej podstawie w operacie należy określić wielkość przepływu nienaruszalnego oraz wielkość średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ)? Rów stanowiący odbiornik ścieków jest niewielkim ciekiem wodnym o szerokości 1,2 m i głębokości wody około 20 cm i przepływy nigdy nie były w nim badane.                                                                                                                                                                 Odpowiedź: Wprowadzanie ścieków do wód i gleb jest jednym z kilku wymienionych w ustawie Prawo wodne szczególnym korzystaniem z wód wykraczającym poza korzystanie powszechne lub zwykłe, co oznacza, że wymagane jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego. Obowiązek uzyskania pozwolenia ciąży na odprowadzającym ścieki.                                                                                                                                                              Po zmianach w Prawie wodnym w 2017 roku ustawodawca nie wprowadził obowiązku uzyskiwania nowych pozwoleń wodnoprawnych w miejsce pozwoleń wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów. Pozwolenia wodnoprawne wydane na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów zachowały moc także po wejściu w życie nowego Prawa wodnego, z kilkoma jednak wyjątkami.

2022

Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.

Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.

Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS

Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?

2020

Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.

Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce

Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.

2019

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.