Prawo wodne – odszkodowanie za obniżenie wartości nieruchomości
Nowe Prawo wodne kształtuje zasady odpowiedzialności odszkodowawczej w przypadku obniżenia wartości nieruchomości. Z poniższego artykułu dowiesz się: w jaki sposób Prawo wodne reguluje zasady wypłaty odszkodowań, jaka forma odszkodowania Ci przysługuje, kiedy pieniądze Ci się należą, co musisz udowodnić, żeby przyznano Ci odszkodowanie, w jaki sposób i przez kogo zostanie określona wysokość odszkodowania.
Opłaty w Prawie wodnym – podsumowanie i praktyka
Finansowanie systemu gospodarki wodnej niejako na nowo określiły zasady wprowadzone 1 stycznia 2018 r. ustawą z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. W związku z tym opłaty za usługi wodne zostały wyłączone ze składanego do 31 marca wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat.W poniższym artykule przedstawiono kompendium wiedzy na temat opłat wynikających z przepisów ustawy Prawo wodne i od strony praktycznej omówiono statuowane tym aktem prawnym obowiązki finansowe.
Nowe wzory sprawozdań dla podmiotów korzystających ze środowiska
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie określające wzory wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, a także sposób przedstawiania tych informacji i danych. Jakie informacje powinny złożyć podmioty korzystające ze środowiska?
Listy do redakcji
Pytanie: Czy opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się tylko dla substancji określonych w decyzji? A jeżeli takie pozwolenie jest nieaktualne, to w jaki sposób wyliczyć opłatę? Ponadto co zrobić, gdy skład stosowanych preparatów ustalony na podstawie kart charakterystyki wskazuje na emisję innych substancji? Czy właściwe jest wnoszenie opłat za substancje określone w decyzji, czy te, które ustalono na bazie charakterystyki preparatów? Czy wtedy traktuje się je jako opłaty bez wymaganej decyzji?Odpowiedź: Podmiot korzystający za środowiska ma obowiązek ustalenia we własnym zakresie wysokości należnej opłaty za to korzystanie i wniesienia jej na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego, co wynika z art. 284 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska.
- « pierwsza
- «
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- »
- ostatnia »
2022
Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.
Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych
Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.
Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS
Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?
2020
Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
2019
Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska
Z tego artykułu dowiesz się:- jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;- gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;- jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;- o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;- jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;- teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;- jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;- jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.