Raport NIK w zakresie ochrony powietrza – wnioski i postulaty

Najwyższa Izba Kontroli, tworząc raport oceniający dotychczas wprowadzone rozwiązania w zakresie ochrony powietrza, starała się znaleźć odpowiedzi na to, czy:− działania samorządów w celu ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami przynoszą rezultaty,− działania ministerstwa środowiska są skuteczne,− działania Ministerstwa Energii dadzą pożądane efekty,− wymagania wobec kotłów są odpowiednie,− uchwały antysmogowe będą efektywnymi narzędziami w poprawianiu jakości powietrza.

Odpady w europie – ocena aktualnej sytuacji

Komisja Europejska opublikowała 24 września 2018 r.  przegląd stosowania zasad dotyczących odpadów UE w całej Europie, przedstawiając wyzwania na przyszłość. Pomimo stałego postępu w państwach członkowskich i ogólnie dobrych wyników na poziomie UE istnieją poważne problemy, które należy szybko rozwiązać, aby kraje europejskie mogły czerpać korzyści środowiskowe i gospodarcze z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ilość wytwarzanych odpadów rośnie, a ich charakter się zmienia, np. z powodu rozwoju rynku produktów high- -tech. Oznacza to, że odpady zawierają coraz bardziej złożoną mieszankę materiałów, w tym tworzyw sztucznych, metali szlachetnych i materiałów niebezpiecznych, które trudno zagospodarować. Polityka UE ma na celu ograniczanie wpływu odpadów na środowisko i zdrowie oraz poprawę efektywności wykorzystywania zasobów. Długookresowym celem jest unikanie marnotrawstwa i wykorzystywanie odpadów jako zasobów oraz osiągnięcie dużo wyższych poziomów recyklingu i zminimalizowanie wydobycia dodatkowych zasobów naturalnych.

Obowiązkowe usuwanie zanieczyszczeń historycznych przez właścicieli gruntów

Osoby nabywające nieruchomości np. pod przyszłe inwestycje przede wszystkim skupiają się na przeprowadzaniu analiz stanu prawnego i faktycznego nieruchomości. Rzadko kiedy robi się badania zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w szczególności badania gleby oraz wód gruntowych. Jeżeli jednak zanieczyszczenie powierzchni ziemi ma charakter historyczny, podmiotem odpowiedzialnym za oczyszczenie terenu jest osoba władająca danym gruntem. Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się zanieczyszczenie powierzchni ziemi, które zaistniało przed 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed 30 kwietnia 2007 r., a także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1789 z późn. zm.), która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat. Zakwalifikowanie gruntu do terenów o zanieczyszczonej powierzchni ziemi będzie miało istotne skutki dla władających powierzchnią ziemi.

Nowości

2022

Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.

Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.

Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS

Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?

2020

Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.

Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce

Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.

2019

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.