RODO a gospodarka odpadami – dowiedz się, co się zmieniło
Dnia 24 maja 2016 r. weszło w życie Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które zastąpiło przepisy dotychczasowej polskiej ustawy o ochronie danych osobowych. Od 25 maja 2018 r. w Polsce obowiązują przepisy tego europejskiego rozporządzenia.Zapisy RODO muszą być stosowane przez wszystkich przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe na terytorium UE. Nowe przepisy obowiązują również firmy zajmujące się gospodarką odpadami. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zmiany wprowadziło RODO, W jaki sposób wpłynie to na przedsiębiorstwa komunalne, Co zmieniło się w sprawach kadrowych.
Produkt uboczny czy odpad?
Od 29 sierpnia 2018 r. obowiązuje nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, która wprowadziła zmiany w zakresie uznawania przedmiotu za produkt uboczny.Zgodnie z wcześniej obowiązującą ustawą o odpadach uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny następowało, jeżeli marszałek województwa w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zgłoszenia uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny nie wyraził sprzeciwu, w drodze decyzji. W nowych przepisach zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące uznania przedmiotu za produkt uboczny oraz możliwości nakładania przez organ na prowadzących instalację obowiązków pomiarowych w szerszym zakresie niż było to dotychczas. Jak teraz wygląda cała procedura? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Poznaj obowiązki hodowcy drobiu!
Zakłady przemysłowe zajmujące się na dużą skalę hodowlą drobiu negatywnie oddziałują na środowisko. Przedsiębiorca, który planuje budowę zakładu zajmującego się tego typu hodowlą jest zobowiązany do uzyskania decyzji, pozwoleń, zezwoleń bądź zgłoszeń w zależności od wielkości przedsięwzięcia (tzn. od maksymalnej liczby drobiu) już na etapie planowania i budowy zakładu. Z artykułu dowiesz się: czy musisz opracować raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, które dokumenty są niezbędne, by rozpocząć tego typu inwestycję, jakie warunki musisz spełnić by wybudować fermę drobiu, czy Twoja hodowla jest duża.
Poznaj najważniejsze nowelizacje przepisów w zakresie ochrony środowiska
W okresie od czerwca do września 2018 r. wprowadzono i zaprojektowano wiele nowych przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska. Są one zawarte w uchwalonych przez sejm i podpisanych przez Prezydenta ustawach. W sejmie znajdują się również projekty jeszcze nie uchwalonych aktów prawnych, których treść może mieć wpływ zarówno na społeczny jaki i gospodarczy wymiar zasad przyszłego funkcjonowania przedsiębiorców i administracji publicznej oraz wszystkich obywateli. W poniższym artykule znajdziesz przepisy dotyczące m.in.: biokomponentów i biopaliw ciekłych, odnawialnych źródeł energii, prawa łowieckiego, odpadów, inspekcji ochrony środowiska.
Pomiary emisji na stanowisku pracy – czy można je wykorzystać we wniosku o pozwolenie na emisję?
Część firm na rynku dysponuje pomiarami środowiska pracy w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza wykonanymi przez Sanepid, dotyczącymi dopuszczalnych wielkości emisji określonych w rozporządzeniu ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 1286).Wielkość emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska naturalnego za pomocą źródeł zorganizowanych, tj. kominów, otworów wentylacyjnych, kanałów, wyznaczana jest z kolei zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2010 r. nr 16, poz. 87).Czy pomiary emisji na stanowisku pracy mogą być wykorzystywane do obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, które są niezbędne do wniosku o wydanie pozwolenia na emisję gazów i pyłów?
- « pierwsza
- «
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- »
- ostatnia »
2022
Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.
Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych
Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.
Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS
Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?
2020
Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
2019
Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska
Z tego artykułu dowiesz się:- jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;- gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;- jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;- o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;- jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;- teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;- jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;- jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.