Zgoda wodnoprawna w nowym prawie wodnym

Dnia 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1566 ze zm.; dalej: pw). Nowe prawo wodne wprowadziło zmiany w obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarki wodnej. Kwestią istotną w zrealizowanych modyfikacjach jest pojęcie zgody wodnoprawnej, która jest jednym z instrumentów w systemie zarządzania gospodarką wodną.W artykule przeczytasz m.in. na temat: Organów właściwych w sprawie zgód wodnoprawnych, Opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych, Pozwolenia wodnoprawnego, Operatu wodnoprawnego, Zakresu inwestycji lub działań wymagających oceny wodnoprawnej.

Wytwarzasz energię z odnawialnych źródeł? Sprawdź, czy musisz uzyskać wpis do MIOZE

Na stronie Urzędu Regulacji Energetyki 6 czerwca 2018 roku zaktualizowano rejestr wytwórców energii w małej instalacji (tzw. rejestr MIOZE). Mała instalacja to instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 40 kW i nie większej niż 200 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 120 kW i nie większej niż 600 kW. Działalność gospodarcza polegająca na wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w małej instalacji  jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru. Więcej informacji znajdziesz w artykule.

Wpis do działalności regulowanej – zobacz jak załatwić sprawę

Żeby prowadzić działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przedsiębiorcy muszą uzyskać wpis do rejestru. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Rejestr ten nie ma nic wspólnego z rejestrem BDO, a jego funkcjonowanie sankcjonuje ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, a nie ustawa o odpadach.Dokumenty do tematu: Wzór wniosku o wpis do działalności regulowanej

Warunki w zakresie ochrony środowiska, które musi spełnić deweloper, zanim wybuduje osiedle mieszkaniowe

Powstawanie nowej inwestycji jest zazwyczaj procesem długotrwałym i złożonym. Harmonogram prac może być dla każdego typu inwestycji nieco inny, jednak w większości przypadków takie przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia kilku standardowych kroków. Zanim lokale zostaną oddane do użytku, a lokatorzy będą mogli się wprowadzić, deweloperzy muszą szczegółowo zaplanować harmonogram swoich działań. Bardzo istotne są kwestie związane z ochroną środowiska, ponieważ bez stosownych pozwoleń i odpowiednich warunków przyrodniczych może się okazać, że budowa zostanie wstrzymana, a zainwestowane pieniądze stracone.Z artykułu dowiesz się m.in.: jakie warunki musi spełnić deweloper, zanim przystąpi do wybudowania osiedla mieszkaniowego, jakie pozwolenia powinien uzyskać,  gdzie i jakie dokumenty musi złożyć,  na co zwrócić szczególną uwagę w całym procesie inwestycyjnym. Na stronie internetowej: Wzór wniosku o wydanie DUŚ, Wniosek o wydanie warunków zabudowy.

Punktu skupu złomu a pozwolenie wodnoprawne

Punkt skupu surowców zajmuje się skupem i zagospodarowaniem takich surowców jak: metale kolorowe, złom stalowy i żeliwny, makulatura, tworzywa sztuczne, szkło opakowaniowe bezbarwne i kolorowe, które następnie są wykorzystywane w przemyśle papierniczo-celulozowym, w hutach szkła, do produkcji tworzyw sztucznych czy też w przemyśle metalurgicznym. Do złomu zaliczane są np. metalowe odpady produkcyjne, wyroby metalowe nie nadające się do naprawy, odpady komunalne z metalu, wyeksploatowane samochody (pozbawione elementów niemetalicznych, tzn. tapicerki, uszczelek, płynów itd.), maszyny, urządzenia i ich części itp.Punkty skupu złomu są często wyposażone w otwarte kontenery, w których jest składowany odbierany surowiec. Ze względu na brak zadaszeń, gromadzi się w nich woda opadowa. Wody, które pochodzą z opadów atmosferycznych gromadzą się w otwartych kontenerach ze złomem. W związku z tym, że zawierają substancje wypłukane ze składowanych odpadów (np. drobne frakcje, pyły, zanieczyszczenia) mogą być szkodliwe dla ludzi i środowiska.Czy w związku z powyższym konieczne jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego? O tym w artykule.

Odprowadzenia wód opadowych – opłata stała czy zmienna

Zgodnie z nowym prawem wodnym ponosi się opłaty za odprowadzanie do wód – wód opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, oraz za odprowadzanie wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast.Zakład przemysłowy zlokalizowany w mieście odprowadza wody opadowe kolektorem, którego ujście do odbiornika (jezioro) znajduje się poza granicami miasta. Czy w takim wypadku będzie naliczona tylko opłata stała za odprowadzanie wód opadowych, czy też zmienna, chociaż nie ma miernika wód opadowych?

Nowości

2022

Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.

Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.

Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS

Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?

2020

Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.

Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce

Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.

2019

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.