Wyliczanie opłat za różne usługi wodne
Firma posiadająca pozwolenie wodnoprawne, które obejmuje m.in. pobór wód podziemnych, ustanowienie strefy ochronnej bezpośredniej, odprowadzanie wód popłucznych, odprowadzanie ścieków przemysłowych i socjalno-bytowych oraz odprowadzanie wód opadowych i roztopowych powinna zacząć uiszczać opłaty stałe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Od kiedy musisz uiszczać opłaty stałe? W jaki sposób wyliczyć wysokość takiej opłaty? Na jakie konto musisz wpłacić pieniądze i w jakim terminie? Czy opłaty zmienne będą uiszczane jak dotychczas, na podstawie sprawozdania rocznego do urzędu marszałkowskiego?
Wszystko, co musisz wiedzieć o pomiarach emisji w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia
Pomiary środowiska najczęściej dotyczą emisji do powietrza, poboru wód podziemnych i powierzchniowych oraz pomiaru natężenia hałasu. Nie każdy musi je wykonywać. Czasem są do nich zobowiązane tylko te podmioty, na które została nałożona stosowna decyzja organu ochrony środowiska. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia mogą być zobowiązani do dwóch rodzajów pomiarów: okresowych, ciągłych. Więcej szczegółów na temat pomiarów emisji w związku z eksploatacją instalacji lub urządzeń znajdziesz w poniższym artykule.
W jaki sposób poinformować urząd o planowanych zmianach w instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym
Jeżeli prowadzisz instalację, która jest objęta pozwoleniem zintegrowanym, masz obowiązek informowania właściwego organu ochrony środowiska o planowanych zmianach lub złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego. Dotyczy to przypadku, w którym zmianie ulega sposób funkcjonowania instalacji lub jest rozbudowywana, co może mieć wpływ na środowisko. W przypadku gdy planowana zmiana w instalacji ma charakter istotny, czyli zwiększana skala działalności wynikająca z tej zmiany, sama w sobie, kwalifikowałaby ją jako rodzaj instalacji mogącej powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości), to najlepiej od razu złożyć wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego.W przeciwnym wypadku warto złożyć wniosek informujący. Wtedy organ stwierdzi, czy stosowne pozwolenie wymaga zmiany, czy też nie. W tekście znajdziesz niezbędne informacje do opracowania tego wniosku.
Procedura przeniesienia decyzji środowiskowej krok po kroku
Dokumenty: przykładowy wniosek o przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgoda strony, na rzecz której decyzja została wydana, na przeniesienie tej decyzji, oświadczenie podmiotu, na rzecz którego decyzja ma zostać przeniesiona, o tym, że przejmuje warunki zawarte w decyzji podlegającej przeniesieniu.
Plan naprawczy przy narażeniu na hałas
Istnieją branże, jak również stanowiska pracy, gdzie często dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych norm (NDN) hałasu. W takim przypadku obowiązujące przepisy nakazują sporządzenie i wprowadzenie w życie programu działań organizacyjno-technicznych, zmierzającego do ograniczenia narażenia na hałas. Program działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na występujące przekroczenia dopuszczalnych norm hałas, czyli program naprawczy, należy opracować i wdrożyć na podstawie wymagań zawartych w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. W jaki sposób prawidłowo przygotować i przeprowadzić taki program naprawczy?
Wytwórco odpadów – poznaj pięć błędów, których musisz unikać!
Ustawa o odpadach definiuje wytwórcę odpadów jako każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów) oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów.Podstawowym obowiązkiem posiadacza odpadów jest prowadzenie na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów. Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy m. in. wytwórców odpadów komunalnych.Administracyjne kary pieniężne za nieprawidłowości w zakresie gospodarowania odpadami wynoszą od 1 tys. do nawet 1 mln zł. Może Ci grozić również areszt albo wstrzymanie działalności Twojego zakładu. Jeżeli chcesz uchronić swoją działalność przed potencjalnymi karami, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.
Twoja firma zanieczyszcza rzekę? Dowiedz się, co Ci grozi w razie kontroli
Przedsiębiorca, który dopuszcza się tego typu działań i dokonuje zrzutu ścieków do wód, powinien liczyć się z możliwością obarczenia wysokimi karami. Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 5 Prawa wodnego wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi stanowi usługę wodną, w związku z czym podmiot zobowiązany jest do wystąpienia o pozwolenie wodnoprawne wydawane w trybie art. 389 pkt 1 Prawa wodnego. Funkcjonowanie firmy bez aktualnego pozwolenia wodnoprawnego wiąże się z naliczeniem opłaty podwyższonej o 500% za zanieczyszczenia emitowane do środowiska wraz ze ściekami. Ponadto zgodnie z art. 351 Prawa ochrony środowiska za eksploatację instalacji bez wymaganego pozwolenia grozi kara aresztu albo ograniczenia wolności lub grzywna. W artykule znajdziesz więcej szczegółów.
- « pierwsza
- «
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- »
- ostatnia »
2022
Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.
Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych
Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.
Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS
Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?
2020
Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
2019
Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska
Z tego artykułu dowiesz się:- jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;- gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;- jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;- o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;- jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;- teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;- jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;- jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.