Kontakty z urzędem

Decyzje w sprawach rekultywacji i zagospodarowania – dowiedz się, jak postępować, żeby uniknąć karyRekultywacja gruntów to nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych, odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg.W przypadku powstania zanieczyszczenia środowiska gruntowego istnieje obowiązek podjęcia działań naprawczych mających na celu przywrócenie stanu środowiska sprzed powstania zanieczyszczenia. Za rekultywację terenu odpowiedzialny jest jego właściciel, o ile nie wykaże, że gleba lub ziemia zanieczyszczona została z powodów niezależnych od niego. Gdy prowadzenie działalności zobliguje cię do przeprowadzenia rekultywacji, jeśli chcesz uniknąć kary, musisz postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Konieczne będzie m.in. złożenie wniosku o wydanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania do starosty właściwego ze względu na miejsce prowadzonej działalności. Dokumenty do tematu: wniosek o wydanie decyzji określającej kierunek rekultywacji gruntów, wniosek o wydanie decyzji uznającej rekultywację gruntów za zakończoną.

Karta informacyjna dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Karta informacyjna przedsięwzięcia jest dokumentem, w którym zostaje scharakteryzowane planowane przedsięwzięcie. Na jej podstawie urząd wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub stwierdza konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu.Jest to dokument, który m.in. przedsiębiorca planujący inwestycję mogącą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zobowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie gminy przed uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym do realizacji usługi jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Lista przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko dostępna jest w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71 ze zm.).

Inwestycje w pobliżu lasu - jakie obowiązują zasady

Planowanie inwestycji w pobliżu lasu przysparzało inwestorom wielu problemów. Największą trudnością była często niejednoznaczność samej definicji lasu, co utrudniało określenie punktu, od którego powinno się dokonywać pomiaru odległości od budynku.Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadziła znaczące ułatwienia i precyzyjne reguły w tym zakresie.Z poniższego artykułu dowiesz się: W jaki sposób prawidłowo definiować las, Jakie zasady dotyczące wznoszenia budynków przy lesie obowiązują od 1 stycznia 2018 r., W jakiś sposób określić najmniejszą odległość usytuowania budynku od lasu, Czy ustawodawca przewidział jakieś wyjątki.

Wszystko, co musisz wiedzieć o pozwoleniu wodnoprawnym po zmianie przepisów

Pozwolenie wodnoprawne to rodzaj zezwolenia udzielanego w drodze decyzji przez organy administracji państwowej. Nowe prawo wodne nie wprowadziło znaczących modyfikacji w zakresie samej procedury pozyskiwania pozwoleń wodnoprawnych, ale zmieniło zakres działań, w których takie pozwolenie jest wymagane. Większość zmian miała na celu poprawę spójności i przejrzystości przepisów.Z artykułu dowiesz się: co się zmieniło w przepisach prawa wodnego, kiedy musisz starać się o pozwolenie wodnoprawne, co musisz dołączyć do wniosku o wydanie pozwolenia, w jaki sposób przebiega procedura uzyskiwania pozwolenia wodnoprawnego, czy możesz odwołać się od negatywnej decyzji.

W jaki sposób polski rząd chce uniknąć kary 300 tys. euro? Przeczytaj o planowanych zmianach w gospodarowaniu odpadami

Polska musi do 2020 roku osiągnąć odzysk odpadów na poziomie 50%, w przeciwnym wypadku może zostać obarczona karą wynoszącą do 300 tys. euro. W związku z zaostrzeniem wymogów rząd planuje wprowadzić zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.W roku 2015 poziom odzysku w Polsce wynosił 26%, ale wymagania UE na kolejne lata stale wzrastają, i tak w: 2020 r – ma to być 50% 2025 r. – 60% 2030 r. – 70%. Wobec faktu, że wzrost poziomu odzysku w Polsce jest niski (zaledwie 0,7% w skali roku) sytuacja wydaje się dość trudna. Odzysk na poziomie wyznaczonym przez UE nie będzie możliwy bez zmian w systemie segregacji i zbiórki odpadów. W artykule przeczytasz jakie zmiany są planowane i jak to może wpłynąć na sytuację gmin, gospodarstw domowych i firm odbierających odpady.

Dowiedz się, jak prawidłowo postępować z opakowaniami wielomateriałowymi

Opakowania wielomateriałowe to opakowania, które są wykonane z co najmniej dwóch różnych materiałów, których rozdzielenie przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych jest niemożliwe. Przykładem tego rodzaju opakowań są pudła tekturowe wraz z laminowaną folią z tworzywa sztucznego lub kartoniki do pakowania żywności typu tetra-pak.Przedsiębiorcy mają często problemy z prawidłową klasyfikacją i postępowaniem z opakowaniami wielomateriałowymi. Zdarza się, że odpady klasyfikowane pod kodem 15 01 05 − Opakowania wielomateriałowe, są tak naprawdę zmieszanymi odpadami opakowaniowymi (składają się wyłącznie z opakowań wytworzonych z jednego materiału − np. pudełka z tektury lub każde inne opakowanie wykonane z jednolitego materiału). Lektura poniższego artykułu pomoże Ci uniknąć ewentualnych błędów, a także kar finansowych, które za nie grożą.

Co zrobić, gdy powstało więcej odpadów, niż wykazano w pozwoleniu?

Przedsiębiorstwo musi uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, jeżeli w wyniku eksploatacji instalacji wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5 tys. Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie. W wydanej decyzji znajdują się m.in. informacje dotyczące rodzaju wytwarzanych odpadów, ilości wytwarzanych odpadów (w Mg/rok), a także miejsca i sposobu magazynowania oraz postępowania z tymi odpadami. Po wysłaniu zbiorczego zestawienia o odpadach za dany rok do Urzędu Marszałkowskiego, może się okazać, że ilość odpadów na którą mieliśmy wydane pozwolenie, została przekroczona. Co zrobić w takim przypadku?

Trzy kroki do wykonania obliczeń niezbędnych do przygotowania operatu ochrony powietrza

Operat ochrony powietrza jest dokumentem, który należy sporządzić podczas ubiegania się o pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów z instalacji do powietrza. Obowiązek uzyskania takiego pozwolenia ujęty został w art. 220 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.Dokument tego typu to specjalistyczne opracowanie mające na celu charakterystykę danej instalacji pod względem technicznym i technologicznym. Zawarte są w nim niezbędne obliczenia na podstawie uzyskanych, przeanalizowanych i umieszczonych w operacie danych dotyczących emisji gazów lub pyłów do powietrza. Z artykułu dowiesz się, jakie dane są niezbędne do obliczeń zawartych w operacie ochrony powietrza i w jaki sposób możesz je uzyskać.  

2022

Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.

Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.

Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS

Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?

2020

Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.

Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce

Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.

2019

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.