Nowości

Chcesz usunąć drzewo z terenu wpisanego do rejestru zabytków? Poznaj procedurę krok po kroku

Ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o ochronie przyrody ma na celu uporządkowanie regulacji dotyczących usuwania drzew i krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków. Ustawa weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Wcześniej funkcjonowały dwa reżimy administracyjne dotyczące usuwania drzew lub krzewów z nieruchomości. Pierwszy oparty był na przepisach ustawy o ochronie przyrody, regulującej usuwanie drzew bądź krzewów z terenu nieruchomości lub jej części niewpisanej do rejestru zabytków. Drugi określony w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, normujący zasady usuwania drzew czy krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.Nowa ustawa połączyła oba systemy w ten sposób, aby usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości bądź jej części wpisanej do rejestru zabytków również podlegało przepisom ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Dzięki artykułowi zapoznasz się z aktualnym stanem prawnym, dowiesz, jakie drzewa można wycinać, kiedy jest potrzebne zezwolenie i jakie kary obowiązują za wycinkę niezgodną z prawem.

Zasady prowadzenia ewidencji opakowań transportowych

Ewidencja opakowań transportowych wiąże się z koniecznością posiadania stosownych dokumentów. Jakie to dokumenty i czy do ich opracowania konieczne jest ważenie opakowań?

Niebezpieczne substancje chemiczne – skąd czerpać informacje na ich temat?

Niezbędne informacje na temat preparatów niebezpiecznych i ich właściwości zawarte są w kartach charakterystyki substancji niebezpiecznych. Znajdziesz w nich zapisy dotyczące potencjalnych zagrożeń, procedur postępowania na wypadek awarii, wycieku i pożaru, jak również wskazówki w zakresie magazynowania danej substancji. Wiedza ta jest niezwykle pomocna w przestrzeganiu wymagań ochrony środowiska.

Nie wiesz, jak wyliczyć opłatę na publiczne kampanie edukacyjne? Przeczytaj poniższy artykuł!

Wprowadzając na rynek opakowania lub produkty w opakowaniach, przedsiębiorcy zobowiązani są do uiszczania opłaty na publiczne kampanie edukacyjne. W jaki sposób ją wyliczyć? 

Koniecznie poznaj reguły składania sprawozdań opakowaniowych za 2017 rok!

Z dniem 15 marca 2017 r. mija termin składania sprawozdań opakowaniowych. Z poniższego artykułu dowiesz się, w jaki sposób prawidłowo przygotować te sprawozdania i uniknąć potencjalnej kary.

Dowiedz się, w jaki sposób wyliczyć opłatę podwyższoną za składowanie odpadów

Firmy zajmujące się składowaniem odpadów są zobowiązane do naliczania opłat za korzystanie ze środowiska. Jeżeli podmiot zarządzający składowiskiem nie posiada stosownego zezwolenia, może być obarczony tzw. opłatą podwyższoną. W jaki sposób wyliczyć wysokość takiej opłaty?

2022

Nowe stawki w zakresie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują również nowe stawki opłat za wydanie zgód wodnoprawnych i opłat legalizacyjnych, które znajdziesz w poniższej tabeli.

Kontrola sprawozdań z odbioru nieczystości ciekłych

Zgodnie z art. 9o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przedsiębiorca, który prowadzi działalność polegającą na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych, musi składać kwartalne sprawozdania z prowadzonej działalności.

Koniecznie sprawdź, czy i kiedy musisz złożyć sprawozdanie do GUS

Obowiązek sprawozdawczy do Głównego Urzędu Statystycznego wynika z art. 30 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej i dotyczy przekazywania w sposób jednorazowy, systematyczny lub okresowo, nieodpłatnie informacji dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników w odpowiednim formacie i terminie oraz według zasad określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz w rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej.Za niewywiązanie się z tego obowiązku grozi nawet kara pozbawienia wolności. Kto musi składać takie sprawozdania?

2020

Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.

Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce

Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.

2019

Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska

Z tego artykułu dowiesz się:-  jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;-  gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;-  jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;-  o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;-  jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;-  teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;-  jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;-  jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.

Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.