Gospodarka odpadami komunalnymi w gminie a kwestia zamówień publicznych

Rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Usługi te są świadczone w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.Wójt, burmistrz lub prezydent miasta są obowiązani udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

W jakich przypadkach gmina ma prawo unieważnić przetarg na odbiór odpadów

Ustawa Prawo zamówień publicznych (Pzp) daje wiele możliwości unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Należy jednak pamiętać, że każde postępowanie ma swój własny opis przedmiotu zamówienia oraz indywidualny przebieg postępowania.Generalną wskazówką dla prowadzących procedurę udzielenia zamówienia jest, aby w każdym przypadku dokonywać interpretacji przepisów, jeśli jest to możliwe, w taki sposób, aby doprowadzić postępowanie do końca. W tym kontekście bardzo ważna jest właściwa interpretacja stanu faktycznego zaistniałego w postępowaniu, aby wykazać możliwość unieważnienia postępowania na podstawie konkretnej podstawy prawnej.  

Nowości

Kiedy na pojeździe musisz umieścić tablicę z napisem „ODPADY”

Przewoźnik ma obowiązek oznaczenia tablicą z napisem „ODPADY” pojazdu, który przewozi tego rodzaju ładunek, tylko w ściśle określonych przypadkach.Pojazdy, którymi przewożone są odpady, należy oznaczać tablicą z napisem „ODPADY”. Nie trzeba tego robić tylko wtedy, gdy: nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, środkiem transportu transportuje się odpady inne niż niebezpieczne, w ilości nieprzekraczającej 100 kg.

Czy możesz realizować inwestycje na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią

Istnieją tereny, zlokalizowane w bliskiej odległości rzek i potoków, które są wyjątkowo narażone na klęskę żywiołową, jaką jest powódź. Na takich obszarach może z łatwością dojść do lokalnych podtopień i powodzi powodujących znaczne straty materialne.Z tego względu inwestycje planowane na terenach zagrożonych powodzią są objęte szczególną ochroną Prawa wodnego. Jakie są warunki realizacji inwestycji na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią?

Co warto wiedzieć na temat wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi

Woda jest niezbędna do procesów życiowych każdego z nas, ale kwestia dostępu do niej i jej spożywania jest tak oczywista, że nie zawsze zastanawiamy się nad jej właściwościami. Dostępność wody bezpiecznej do spożycia to podstawowa potrzeba i na gruncie prawa europejskiego i krajowego musi być zagwarantowana.W artykule opisano ramy prawne bezpieczeństwa zdrowotnego wody, a także pozostałe kwestie związane z tą tematyką.

Co warto wiedzieć na temat decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu

Decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu, zgodnie z art. 115a Prawa ochrony środowiska (dalej p.o.ś.), jest wydawana w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm natężenia hałasu poza zakładem, określonych rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.Właściwym rozporządzeniem w tej sprawie jest rozporządzenie ministra środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r. poz. 112). Co warto wiedzieć o takiej decyzji? O tym w artykule.

AOC 166

Musisz zaktualizować zezwolenie? Poznaj wytyczne dotyczące operatu ppoż.

Operat przeciwpożarowy (ppoż.) to dokument zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu bądź jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, który należy dołączyć do wniosku o wydanie m.in. zezwolenia na zbieranie odpadów. Zlecając realizację takiej usługi uprawnionemu podmiotowi warto, aby przedsiębiorcy mieli świadomość, w jaki sposób skontrolować usługobiorcę i sprawdzić jakość opracowanego dokumentu.

AOC 165

Nowości

Kiedy na pojeździe musisz umieścić tablicę z napisem „ODPADY”

Przewoźnik ma obowiązek oznaczenia tablicą z napisem „ODPADY” pojazdu, który przewozi tego rodzaju ładunek, tylko w ściśle określonych przypadkach.Pojazdy, którymi przewożone są odpady, należy oznaczać tablicą z napisem „ODPADY”. Nie trzeba tego robić tylko wtedy, gdy: nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, środkiem transportu transportuje się odpady inne niż niebezpieczne, w ilości nieprzekraczającej 100 kg.

AOC 164

Nowości

Nowe technologie uzdatniania wody dzięki funduszom NFOŚiGW

Inwestycje wodociągowo-kanalizacyjne, w tym mające na celu unowocześnienie technologii uzdatniania wody, mogą skorzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).Na ww. przedsięwzięcia przewidziano pożyczki w ramach programu priorytetowego „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczanie skutków zagrożeń środowiska”. Z artykułu dowiesz się m.in.: jakie są warunki pozyskania funduszy, jak wygląda procedura wnioskowania, w jaki sposób przebiega ocena wniosków i zawarcie umowy.

Masz gospodarstwo rolne? Dowiedz się, jak radzić sobie z odpadami niebezpiecznymi

W gospodarstwach rolnych mogą powstawać różnorodne odpady. Niektóre z nich mogą być niebezpieczne, dlatego szczególnie ważna jest ich prawidłowa klasyfikacja i właściwe gospodarowanie nimi.Do rodzajów odpadów niebezpiecznych powstających w gospodarstwach rolnych należą przykładowo padłe zwierzęta, opakowania po środkach ochrony roślin czy baterie i akumulatory ołowiowe. W artykule omówiono postępowanie z poszczególnymi rodzajami takich odpadów.

AOC 162

Nowości

W poniższej tabeli znajdziesz informacje dotyczące najnowszych wprowadzonych lub planowanych zmian prawnych dotyczących przepisów o odpadach.Rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2021 r. poz. 906)Od 1 lipca obowiązują przepisy nowego rozporządzenia dotyczącego selektywnego zbierania odpadów, które jedynie w niewielkim stopniu różni się od wcześniej obowiązującego rozporządzenia ministra środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2028).

AOC 161

Poradnik prowadzenia ewidencji odpadów w BDO przez ich wytwórcę

Posiadacze odpadów powinni na bieżąco prowadzić ilościową i jakościową ewidencję odpadów. Wiele podmiotów musi też składać roczne sprawozdania dotyczące gospodarki odpadami.W 2020 roku obowiązywały przepisy przejściowe dotyczące ewidencji i sprawozdań. Od 2021 roku natomiast wszystkie te obowiązki muszą być realizowane za pośrednictwem elektronicznego systemu - BDO.Z tego artykułu dowiesz się m.in.: jakie są obowiązki wytwórców odpadów, w jaki sposób powinni oni prowadzić ewidencję odpadów w BDO, kiedy i w jaki sposób muszą przygotować sprawozdania odpadowe.

Nowości

AOC 160

Kompendium wiedzy o emisjach przemysłowych

Dużym zagrożeniem dla środowiska oraz zdrowia ludzkiego są emisje zanieczyszczeń do powietrza i gruntu oraz zanieczyszczenia wód, które są wynikiem działalności przemysłowej. Tematyka ta stanowi od wielu lat przedmiot prac legislacyjnych zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.Jednym z najważniejszych dokonań prawnych w tym zakresie jest dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych (IED), związane z nią konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) oraz rozwijająca się strategia unijna Europejski Zielony Ład. W polskim porządku prawnym obowiązuje ustawa Prawo ochrony środowiska i wymagania dotyczące pozyskania pozwoleń zintegrowanych.

AOC 159

Korzyści ekonomiczne wynikające z wykorzystania OZE

Z realizacją przedsięwzięć z zastosowaniem OZE, w tym instalacji fotowoltaicznych w obiektach przemysłowych, obiektach użyteczności publicznej czy u osób fizycznych, wiążą się duże korzyści ekonomiczne.Z artykułu dowiesz się: jakie są atuty zamontowania instalacji fotowoltaicznej, jaki jest czas zwrotu kosztów realizacji takiej instalacji, na jakie dofinansowanie możesz liczyć, planując inwestycję w fotowoltaikę.

AOC 158

Prowadzisz instalację komunalną? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o pozwoleniu zintegrowanym

Instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych (MBP) mogą podlegać obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego.Co warto wiedzieć na ten temat? Czy po otrzymaniu nowego pozwolenia zintegrowanego należy złożyć wniosek aktualizacyjny w BDO? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

Prawne skutki działania bez pozwolenia wodnoprawnego lub wbrew niemu

Dział XII ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne zawiera przepisy karne. Sankcjonują one określone zachowania podmiotów, niezgodne z przepisami ustawy. Część z takich zachowań będzie polegała na wykonywaniu czynności, do których potrzebne jest pozwolenie wodnoprawne.Czym grozi nieprzestrzeganie lub brak decyzji – pozwolenia wodnoprawnego? Z jakimi negatywnymi konsekwencjami musi liczyć się podmiot, który nie wykonuje określonych w pozwoleniu wodnoprawnym obowiązków?

Podrzucono Ci odpady? Sprawdź, kto musi je usunąć

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o odpadach „posiadacz odpadów jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania”. W ust. 2 wskazano, że „w przypadku nieusunięcia odpadów zgodnie z ust. 1, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji wydawanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, z wyjątkiem, gdy obowiązek usunięcia odpadów jest skutkiem wydania decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami”. Co to oznacza dla Ciebie?

AOC 156

Poznaj obowiązki, które wynikają z gospodarowania azbestem

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska azbest, podobnie jak PCB należy do substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska. Obowiązujące przepisy prawne nakazują jego sukcesywną eliminację. Azbest powinien być wykorzystywany, przemieszczany i eliminowany przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności.Wyroby zawierające azbest o gęstości objętościowej równej lub większej niż 1000 kg/m3 można wykorzystywać w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31 grudnia 2032 r. − po stwierdzeniu braku widocznych uszkodzeń mogących stworzyć warunki dla emisji azbestu dla środowiska. Z jakimi obowiązkami wiąże się gospodarowanie azbestem? O tym w artykule.

Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wod.-kan. a pojęcie siły wyższej

Budowa i utrzymanie sieci wodociągowej, jak też kanalizacyjnej to część zadania własnego gminy opisanego przez art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jako właśnie zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.W wykonywaniu tych zadań gmina, zwłaszcza w zakresie utrzymywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, może korzystać z pomocy utworzonego przez siebie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, które odpowiedzialne będzie m.in. za wyrządzone przez siebie szkody. Czy w każdym przypadku?

AOC 155

Poznaj przykłady instalacji mogących wymagać pozwolenia na emisję gazów i pyłów

Do stwierdzenia, która instalacja wymaga pozwolenia, kluczowe są trzy rozporządzenia opisane w artykule.

Odnawialne źródła energii w branży wodno-kanalizacyjnej

Odnawialne źródła energii zgodnie z definicją ustawy Prawo energetyczne to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące m.in. energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.Celem rozwoju inwestycji „zielonej energii” jest ograniczenie zużycia energii ze źródeł konwencjonalnych. Jak wykorzystać OZE w branży wod.-kan.? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

AOC 154

Praktyczne wskazówki na temat marcowych obowiązków − zużyty sprzęt, baterie i akumulatory oraz pojazdy wycofane z eksploatacji

W poniższym artykule zostaną − od strony praktycznej − omówione obowiązki, które muszą zrealizować: podmioty na podstawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, podmioty na bazie ustawy o bateriach i akumulatorach, podmioty w ramach ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Opłata za korzystanie ze środowiska – sprawdź, jak ją wyliczyć

Zgodnie z art. 3 pkt 20 ustawy Prawo ochrony środowiska, gdy mówi się o podmiocie korzystającym ze środowiska – rozumie się przez to:a)      przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców oraz przedsiębiorcę zagranicznego w rozumieniu przepisów ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych, chowu lub hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,b)     jednostkę organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców,c)      osobę fizyczną niebędącą podmiotem, o którym mowa powyżej, korzystającą ze środowiska w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia.

AOC 153

Opłaty za pobór wód do celów retencyjnych

Nadleśnictwo korzystało z usługi wodnej w postaci retencjonowania wód powierzchniowych, a także korzystania z tych wód w celu prowadzenia gospodarki leśnej – woda służyła do nawadniania terenów leśnych. W informacji kwartalnej organ ustalił wysokość opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych. Po otrzymaniu informacji kwartalnej określającej wysokość opłaty zmiennej nadleśnictwo złożyło reklamację. Dyrektor zarządu zlewni ponownie określił opłatę zmienną w tej samej wysokości. Jako uzasadnienie takiej decyzji organ wskazał wydane nadleśnictwu pozwolenie wodnoprawne na pobór wód powierzchniowych, co stanowi podstawę obowiązku ponoszenia opłaty za usługi wodne. Czy to postępowanie było słuszne?