Zasady dokumentowania transportu w BDO
Ministerstwo Klimatu oraz sąd uważają, że w trakcie transportu odpadów wystarczy posiadanie przez kierowcę potwierdzenia na ekranie laptopa lub telefonu. Organy administracji twierdzą natomiast, że to za mało, i konieczna jest także wersja papierowa.Czy w przypadku kontroli wystarczy postać elektroniczna potwierdzenia transportu odpadów, czy też konieczny jest wydruk dokumentu? O tym przeczytasz poniżej.
Weź pod uwagę koszty wniosków taryfowych
W bieżącym roku mija pełny okres obowiązywania taryf wodno-ściekowych zatwierdzanych w 2018 roku przez nowego regulatora. Zarówno organy regulacyjne, jak i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne spotkały się z nową rzeczywistością zatwierdzania taryf.Wiele wniosków taryfowych nie odpowiadało wymogom formalnym ani nie spełniało warunków określonych w ustawie. Aby szybko i bezproblemowo zatwierdzić taryfy, należy przede wszystkim policzyć wszelkie koszty. Jak to prawidłowo zrobić?
Poradnik prowadzenia ewidencji odpadów w BDO przez ich wytwórcę
Posiadacze odpadów powinni na bieżąco prowadzić ilościową i jakościową ewidencję odpadów. Wiele podmiotów musi też składać roczne sprawozdania dotyczące gospodarki odpadami.W 2020 roku obowiązywały przepisy przejściowe dotyczące ewidencji i sprawozdań. Od 2021 roku natomiast wszystkie te obowiązki muszą być realizowane za pośrednictwem elektronicznego systemu - BDO.Z tego artykułu dowiesz się m.in.: jakie są obowiązki wytwórców odpadów, w jaki sposób powinni oni prowadzić ewidencję odpadów w BDO, kiedy i w jaki sposób muszą przygotować sprawozdania odpadowe.
Nowe wytyczne obliczania poziomu odzysku recyklingu – jak mają przygotować się gminy
Dotychczasowe przepisy zobowiązywały gminy do osiągania poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia czterech frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, a sposób jego obliczania był określony w rozporządzeniu z 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, które zostało uchylone 31 grudnia 2020 r. Gminy muszą się przygotować do nowych wytycznych dotyczących obliczania poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia uwzględniającego całą masę odpadów komunalnych, które wejdą w życie po raz pierwszy za 2021 rok. O tym, jak to zrobić i jakie kary grożą za niespełnienie tych przepisów, przeczytasz w artykule.
Konsekwencje braku wdrożenia konkluzji BAT dla instalacji przetwarzania odpadów
Decyzją Wykonawczą 2018/1147 z 10 sierpnia 2018 r. Komisja UE ustanowiła konkluzje BAT dotyczące najlepszych dostępnych technik w odniesieniu do przetwarzania odpadów. Dokument ten określa szeroki zakres technologii przetwarzania odpadów będących odniesieniem podczas ustalania warunków pozwoleń zintegrowanych. Co muszą zrobić zakłady przetwarzania do 17 sierpnia 2022 r. i co grozi za niespełnienie tych wymogów?
Jakie są problemy z zapewnieniem wody do celów ppoż.
Polskie prawodawstwo na mocy rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych (Dz.U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030) precyzyjnie określa podstawowe parametry zapotrzebowania na wodę do celów ppoż., w szczególności do zewnętrznego gaszenia pożaru dla różnych rodzajów obiektów.Jednak trzeba mieć świadomość, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako głównego medium do gaszenia pożarów. W skali globalnej to olbrzymia, bezpowrotna strata. Jakie są zatem podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do gaszenia pożarów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?
- « pierwsza
- «
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- »
- ostatnia »
2022
Gmina może zlecić utrzymanie kanalizacji deszczowej
Gmina może sama realizować swoje zadania z zakresu utrzymywania kanalizacji deszczowej, ale równie dobrze może zlecić te zadania podmiotowi zewnętrznemu. Gospodarka komunalna, w tym utrzymywanie kanalizacji deszczowej, może być prowadzona także z wykorzystaniem samorządowego zakładu budżetowego czy spółek prawa handlowego należących do gmin.
Czy koperty kurierskie dołączone do towaru stanowią opakowanie
Pytanie: Pytanie: Czy jeżeli do towaru, który jest zapakowany na palecie, dołączam przylgi lub koperty kurierskie, w których jest faktura, to te koperty są opakowaniem wprowadzonym na rynek? Chodzi o liczbę opakowań wprowadzonych do rozliczenia.
Umowa na korzystanie z prywatnej kanalizacji
Pytanie: Pytanie: Czy spółka, która nie jest organem samorządowym ani Wodami Polskimi, natomiast to właściciel kanalizacji deszczowej, do której wprowadzane są wody opadowe z terenu odrębnego podmiotu gospodarczego oraz zajmuje się produkcją, przesyłem oraz dystrybucją ciepła i energii elektrycznej, produkuje również oraz dystrybuuje wodę pitną i przemysłową, oczyszcza ścieki, unieszkodliwia odpady, prowadzi obrót produktami naftowymi oraz uprawia rośliny energetyczne, może na podstawie art. 9 ust. 3 oraz art. 35 ust. 1 i ust. 3 pkt 7 Prawa wodnego zawrzeć przedmiotową umowę i obciążyć drugą stronę kosztami odbioru i zagospodarowaniem tych wód proporcjonalnie do wielkości zlewni?
2021
Zasady udostępniania informacji o środowisku
Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie reguluje ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Na jej podstawie masz m.in. prawo do wnioskowania do urzędu marszałkowskiego o udostępnienie informacji o rodzaju i ilości odpadów wytworzonych/zebranych/przetworzonych przez konkretne firmy. W jaki sposób pozyskać takie informacje?
Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat gospodarki ściekowej
Każdy podmiot, którego działalność związana jest z odprowadzaniem ścieków do wód lub do ziemi, powinien mieć świadomość ciążących na nim obowiązków. Są to zarówno obowiązki związane z pomiarem ścieków, jak i z różnymi opłatami.Zagadnienia związane z gospodarką ściekową oraz kształtowaniem i ochroną zasobów wodnych regulowane są poprzez zapisy ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. To od analizy tych przepisów należy rozpocząć, aby mieć pewność, że nie narazimy się na żadne sankcje ze strony organów kontrolnych.
2020
Poznaj pięć kroków transgranicznego przemieszczania odpadów
Wywóz pozostałości poprodukcyjnych i przeterminowanych produktów można zaliczyć do transgranicznego przemieszczania odpadów. Odpady poprodukcyjne to pozostałości procesu produkcji, niebędące jednocześnie wytworem ubocznym, a dla których posiadacz (przedsiębiorstwo) nie znajduje żadnego zastosowania.Jeżeli przykładowo firma sprowadza z Chin chemię zawierającą ołów, cynę i cynk, która jest potem stosowana do produkcji past lutowniczych, a część niewykorzystanej chemii, która stała się przeterminowana, jest zwracana do Chin, to mamy do czynienia z transgranicznym przemieszczaniem odpadów. Jakie wymogi należy spełnić przy wysyłce takich odpadów z powrotem do Chin?
2018
Karta informacyjna dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Karta informacyjna przedsięwzięcia jest dokumentem, w którym zostaje scharakteryzowane planowane przedsięwzięcie. Na jej podstawie urząd wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub stwierdza konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu.Jest to dokument, który m.in. przedsiębiorca planujący inwestycję mogącą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zobowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie gminy przed uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym do realizacji usługi jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Lista przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko dostępna jest w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71 ze zm.).
Inwestycje w pobliżu lasu - jakie obowiązują zasady
Planowanie inwestycji w pobliżu lasu przysparzało inwestorom wielu problemów. Największą trudnością była często niejednoznaczność samej definicji lasu, co utrudniało określenie punktu, od którego powinno się dokonywać pomiaru odległości od budynku.Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadziła znaczące ułatwienia i precyzyjne reguły w tym zakresie.Z poniższego artykułu dowiesz się: W jaki sposób prawidłowo definiować las, Jakie zasady dotyczące wznoszenia budynków przy lesie obowiązują od 1 stycznia 2018 r., W jakiś sposób określić najmniejszą odległość usytuowania budynku od lasu, Czy ustawodawca przewidział jakieś wyjątki.
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.