Zasady pozyskiwania energii z wody i wiatru
Energia pozyskiwana z wody wymaga konkretnych uwarunkowań lokalizacyjnych. Warunkiem koniecznym, aby elektrownie wodne wykorzystywały spadek wody, jest zlokalizowanie nad „wodą płynącą” o wartkim nurcie, np. rzeki górskie, potoki, wodospady.
Prowadzisz instalację komunalną? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o pozwoleniu zintegrowanym
Instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych (MBP) mogą podlegać obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego.Co warto wiedzieć na ten temat? Czy po otrzymaniu nowego pozwolenia zintegrowanego należy złożyć wniosek aktualizacyjny w BDO? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.
Prawne skutki działania bez pozwolenia wodnoprawnego lub wbrew niemu
Dział XII ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne zawiera przepisy karne. Sankcjonują one określone zachowania podmiotów, niezgodne z przepisami ustawy. Część z takich zachowań będzie polegała na wykonywaniu czynności, do których potrzebne jest pozwolenie wodnoprawne.Czym grozi nieprzestrzeganie lub brak decyzji – pozwolenia wodnoprawnego? Z jakimi negatywnymi konsekwencjami musi liczyć się podmiot, który nie wykonuje określonych w pozwoleniu wodnoprawnym obowiązków?
Podrzucono Ci odpady? Sprawdź, kto musi je usunąć
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o odpadach „posiadacz odpadów jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania”. W ust. 2 wskazano, że „w przypadku nieusunięcia odpadów zgodnie z ust. 1, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji wydawanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, z wyjątkiem, gdy obowiązek usunięcia odpadów jest skutkiem wydania decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami”. Co to oznacza dla Ciebie?
Nowelizacja prawa energetycznego − nowe zasady funkcjonowania na rynku energii elektrycznej
Prezydent podpisał ustawę zawierającą nowelizację Prawa energetycznego. Ta ma przynieść sporo korzystnych rozwiązań dla odbiorcy końcowego i wspomóc jego aktywizację na rynku energii, poprawić ochronę konsumenta i zlikwidować dotychczasowe bariery w rozwoju magazynów energii. Zmiany obejmą również przedsiębiorstwa energetyczne oraz Krajowy System Elektroenergetyczny.Z artykułu dowiesz się: jak funkcjonuje rynek energii elektrycznej w Polsce, więcej na temat zmian, które wprowadza nowelizacja, jak wprowadzone zmiany wpłyną na branżę OZE.
Zasady udostępniania informacji o środowisku
Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie reguluje ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Na jej podstawie masz m.in. prawo do wnioskowania do urzędu marszałkowskiego o udostępnienie informacji o rodzaju i ilości odpadów wytworzonych/zebranych/przetworzonych przez konkretne firmy. W jaki sposób pozyskać takie informacje?
- « pierwsza
- «
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- »
- ostatnia »
2022
KPO z 2021 potwierdzone w 2022 roku – do którego sprawozdania je zaliczyć
Pytanie: Pytanie: W 2021 roku wystawiliśmy KPO, jednak zostało ono przyjęte przez podmiot odbierający odpady dopiero w 2022. Jak to powinniśmy teraz ująć w BDO? Do której ewidencji przyjąć odpady, za 2021 rok czy za 2022 rok? Posiadacz odpadów jest zobowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji.
Kiedy można się zrzec pozwolenia wodnoprawnego
Pytanie: Pytanie: Przed zakończeniem obowiązywania dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego złożono wniosek na podstawie art. 407 ustawy Prawo wodne o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie wnioskowano o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie art. 414 ust. 2 Prawa wodnego z uwagi na nieaktualne operaty. Czy wnioskodawca powinien wcześniej wystąpić o zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego? Czy można określić datę, od której będzie obowiązywać zrzeczenie?
2021
Jakie są zalety zrównoważonych systemów odwadniających
Korzyści ze stosowania zrównoważonych systemów odwadniających to głównie symulacja działania systemów naturalnych oraz integracja instalacji z krajobrazem jako struktury atrakcyjnej wizualnie, co poza oczywistymi korzyściami środowiskowymi i społecznymi stwarza siedliska i promuje zasilanie wód gruntowych.Ograniczenia możliwości zastosowania zrównoważonych systemów drenażu wynikają z wymagań znacznych powierzchni, częstego serwisu oraz z potrzeby akceptacji społecznej dla naziemnych zbiorników. Pomimo tego zrównoważone metody zagospodarowania wód deszczowych mają wiele zalet w porównaniu z systemem konwencjonalnym (tj. zbiorczą siecią kanalizacyjną).
Fundusze w ramach programu „Energia Plus”
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Energia Plus”. Istnieje możliwość pozyskania do 85% kosztów kwalifikowanych. Z artykułu dowiesz się: do kiedy możesz składać wnioski, na co możesz pozyskać środki, kto może być beneficjentem.
Etykietowanie i transport odpadów niebezpiecznych
Przepisy dotyczące magazynowania odpadów zostały określone w rozporządzeniu ministra klimatu z 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów. W związku z tymi przepisami na opakowania po środkach niebezpiecznych (np. kod 15 01 10*) firmy powinny naklejać etykiety. W którym momencie? Czy oddając odpad niebezpieczny (oznaczony etykietami), trzeba mieć również naklejki ADR? Na te i inne pytania, odpowiedzi znajdziesz poniżej.
2020
Czym jest system rozszerzonej odpowiedzialności producentów
Rozszerzona odpowiedzialność producenta zdefiniowana jest w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów, jako strategia ochrony środowiska, w ramach której odpowiedzialność producenta za produkt zostaje przedłużona do końca cyklu życia produktu. Jednym z kluczowych elementów system rozszerzonej odpowiedzialności producentów (ROP) jest zapewnienie udziału producentów we współfinansowaniu zagospodarowania odpadów opakowaniowych, które znajdują się w strumieniu odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców w ramach systemów gminnych.Jak będzie wyglądał system rozszerzonej odpowiedzialności producentów? Jakie obowiązki obciążą uczestniczących w nim przedsiębiorców? Tego dowiesz się z artykułu.
Zasady usuwania drzew znajdujących się w pobliżu lotnisk
Ogólne zasady usuwania drzew z terenów nieruchomości są regulowane przepisami ustawy o ochronie przyrody. Jeden ze szczególnych trybów stanowi usuwanie drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, który jest wyłączony spod regulacji powyższej ustawy. Usuwanie tego rodzaju roślinności podlega przepisom ustawy z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze. Zgodnie z tą ustawą przeszkodami lotniczymi są obiekty sztuczne lub naturalne, spełniające określone warunki co do wysokości lub położenia. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule.
Stacja telefonii komórkowej a wymogi ochrony środowiska
Budowa stacji telefonii komórkowej wymaga respektowania przepisów ochrony środowiska. Przedsięwzięcie takie, mimo że nie należy do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, powinno być zgodne z wymogami przepisów środowiskowych. Uprawniony organ administracyjny powinien potwierdzić taką zgodność. W artykule przeanalizowano konkretny przypadek takiego przedsięwzięcia na podstawie wyroku Sądu Administracyjnego w Łodzi. W Łodzi jedna ze spółek zamierzała wybudować stację telefonii komórkowej, składającą się m.in. ze stalowej 60-metrowej wieży kratowej oraz kilkunastu anten sektorowych. W tym celu spółka wystąpiła do prezydenta Łodzi o pozwolenie na tę inwestycję.
2019
Projektowane zmiany w przepisach o odpadach – dowiedz się, co cię czeka
Kolejna nowelizacja ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2018 r. poz. 992, 1000, 1479, 1544, 1564 i 1592) wynika m.in. z konieczności doprecyzowania przepisów o Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). W konsekwencji zmianie mają ulec również przepisy w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej.Modyfikacje przepisów polegają m.in. na zastąpieniu papierowej wersji dokumentów - od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów i sprawozdawczości ma przebiegać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO. Do 31 grudnia 2019 r. do ewidencji odpadów stosuje się przepisy dotychczasowe. Zmiany w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1454 i 1629) zostały z kolei wprowadzone projektem ustawy z 2 stycznia 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Co musisz wiedzieć na temat tych zmian?
Procedura legalizacji urządzeń w Prawie wodnym
Posiadasz staw rybny, ale nie uzyskałeś na niego pozwolenia wodnoprawnego? Zbudowałeś pomost i nie zgłosiłeś tego faktu odpowiednim organom? Są to przykłady tzw. samowoli, która obarczona jest przykrymi konsekwencjami. Jeśli nie złożysz wniosku o legalizację urządzenia wodnego, jednostka Wód Polskich wyda decyzję o obowiązku likwidacji tego urządzenia. Ponadto samowola grozi karą aresztu, ograniczeniem wolności albo grzywną. Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak zalegalizować takie urządzenia na gruncie Prawa wodnego, z uwzględnieniem aspektów samowoli budowlanej, i ograniczyć potencjalne konsekwencje.
2018
Dowiedz się, jak prawidłowo postępować z opakowaniami wielomateriałowymi
Opakowania wielomateriałowe to opakowania, które są wykonane z co najmniej dwóch różnych materiałów, których rozdzielenie przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych jest niemożliwe. Przykładem tego rodzaju opakowań są pudła tekturowe wraz z laminowaną folią z tworzywa sztucznego lub kartoniki do pakowania żywności typu tetra-pak.Przedsiębiorcy mają często problemy z prawidłową klasyfikacją i postępowaniem z opakowaniami wielomateriałowymi. Zdarza się, że odpady klasyfikowane pod kodem 15 01 05 − Opakowania wielomateriałowe, są tak naprawdę zmieszanymi odpadami opakowaniowymi (składają się wyłącznie z opakowań wytworzonych z jednego materiału − np. pudełka z tektury lub każde inne opakowanie wykonane z jednolitego materiału). Lektura poniższego artykułu pomoże Ci uniknąć ewentualnych błędów, a także kar finansowych, które za nie grożą.
Co zrobić, gdy powstało więcej odpadów, niż wykazano w pozwoleniu?
Przedsiębiorstwo musi uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, jeżeli w wyniku eksploatacji instalacji wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5 tys. Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie. W wydanej decyzji znajdują się m.in. informacje dotyczące rodzaju wytwarzanych odpadów, ilości wytwarzanych odpadów (w Mg/rok), a także miejsca i sposobu magazynowania oraz postępowania z tymi odpadami. Po wysłaniu zbiorczego zestawienia o odpadach za dany rok do Urzędu Marszałkowskiego, może się okazać, że ilość odpadów na którą mieliśmy wydane pozwolenie, została przekroczona. Co zrobić w takim przypadku?
Trzy kroki do wykonania obliczeń niezbędnych do przygotowania operatu ochrony powietrza
Operat ochrony powietrza jest dokumentem, który należy sporządzić podczas ubiegania się o pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów z instalacji do powietrza. Obowiązek uzyskania takiego pozwolenia ujęty został w art. 220 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.Dokument tego typu to specjalistyczne opracowanie mające na celu charakterystykę danej instalacji pod względem technicznym i technologicznym. Zawarte są w nim niezbędne obliczenia na podstawie uzyskanych, przeanalizowanych i umieszczonych w operacie danych dotyczących emisji gazów lub pyłów do powietrza. Z artykułu dowiesz się, jakie dane są niezbędne do obliczeń zawartych w operacie ochrony powietrza i w jaki sposób możesz je uzyskać.
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.