Woda wykorzystywane do celów przeciwpożarowych

Aktualny trend w gospodarce światowej dotyczy racjonalnego wykorzystania naturalnych zasobów wody pitnej, które, jak wszyscy wiemy, są ograniczone i na wyczerpaniu. Jednak w sytuacji awaryjnej, jaką jest pożar, wykorzystywanie wody w ogromnych ilościach jest uzasadnione i stanowi wyższą konieczność.Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę, jak wysokie koszty – nie tylko finansowe – stanowi używanie wody jako główne medium do gaszenia pożarów. Jakie są podstawowe problemy związane z zapewnieniem wymaganej ilości wody do wspomnianych celów? Czy można zminimalizować zapotrzebowanie wody do celów ppoż.?

Sprawozdania do GUS M-09 i G-6 dotyczące odpadów – co warto wiedzieć

Obowiązek składania sprawozdań i przekazywania danych do GUS wynika z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej. Podmioty gospodarki narodowej, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają obowiązek przekazania nieodpłatnie danych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej.Co powinieneś wiedzieć o sprawozdaniach do GUS M-09 o wywozie i przetwarzaniu odpadów komunalnych oraz G-06 o odpadach nadających się do recyklingu? O tym w artykule.

Poznaj obowiązki, które wynikają z gospodarowania azbestem

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska azbest, podobnie jak PCB należy do substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska. Obowiązujące przepisy prawne nakazują jego sukcesywną eliminację. Azbest powinien być wykorzystywany, przemieszczany i eliminowany przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności.Wyroby zawierające azbest o gęstości objętościowej równej lub większej niż 1000 kg/m3 można wykorzystywać w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31 grudnia 2032 r. − po stwierdzeniu braku widocznych uszkodzeń mogących stworzyć warunki dla emisji azbestu dla środowiska. Z jakimi obowiązkami wiąże się gospodarowanie azbestem? O tym w artykule.

Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wod.-kan. a pojęcie siły wyższej

Budowa i utrzymanie sieci wodociągowej, jak też kanalizacyjnej to część zadania własnego gminy opisanego przez art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jako właśnie zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.W wykonywaniu tych zadań gmina, zwłaszcza w zakresie utrzymywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, może korzystać z pomocy utworzonego przez siebie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, które odpowiedzialne będzie m.in. za wyrządzone przez siebie szkody. Czy w każdym przypadku?

Nowości

Katalog kar w ochronie środowiska – niezbędnik każdego specjalisty

Aktualnie obowiązujące akty prawne z zakresu ochrony środowiska tworzą obszerny zbiór przepisów, nakazów i zakazów, a także sankcji, które grożą za niedopełnienie obowiązków.Prowadzisz działalność gospodarczą, eksploatujesz instalację czy w jakikolwiek inny sposób korzystasz ze środowiska? Sprawdź, jakie kary mogą Cię czekać za niedopełnienie obowiązków środowiskowych.

Wymagania techniczne i prawne dotyczące recyklingu wody szarej

Recykling wody szarej to obok zagospodarowania deszczówki kolejny proekologiczny sposób, by minimalizować zużycie wody, której niedostatek coraz częściej odczuwamy. Warto jednak pamiętać, że budynek mieszkalny już na etapie projektowania należy wyposażyć w podwójną instalację wodno-kanalizacyjną, tzw. dualną.Czym jest woda szara i jakie wymagania należy spełnić, aby móc ją zagospodarować? Co jeszcze warto wiedzieć na temat uwarunkowań technicznych dotyczących jej recyklingu? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

2022

Od 1 lipca będzie można wykorzystywać rtęć w diagnostyce USG

Polska jest zobowiązana dyrektywą delegowaną do tego, by wprowadzić wyłączenie w zakresie ograniczonego stosowania rtęci w elektrycznych złączach obrotowych w wyrobach medycznych do wewnątrznaczyniowego obrazowania ultrasonograficznego.

Od 1 kwietnia zmiany dotyczące wywozu odpadów do niektórych krajów spoza OECD

Od 2 kwietnia 2022 r. obowiązuje rozporządzenie Komisji (UE) 2022/520 z 31 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1418/2007 dotyczące wywozu w celu poddania odzyskowi niektórych odpadów wymienionych w załączniku III lub IIIA do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów, zmieniające dotychczasowe rozporządzenie Komisji (WE) nr 1418/2007 z 29 listopada 2007 r. dotyczące wywozu w celu poddania odzyskowi niektórych odpadów wymienionych w załączniku III lub IIIA rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów (Dz.U.UE.L.2007.316.6).

2021

Sprawozdania do GUS M-09 i G-6 dotyczące odpadów – co warto wiedzieć

Obowiązek składania sprawozdań i przekazywania danych do GUS wynika z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o statystyce publicznej. Podmioty gospodarki narodowej, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mają obowiązek przekazania nieodpłatnie danych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej.Co powinieneś wiedzieć o sprawozdaniach do GUS M-09 o wywozie i przetwarzaniu odpadów komunalnych oraz G-06 o odpadach nadających się do recyklingu? O tym w artykule.

Poznaj obowiązki, które wynikają z gospodarowania azbestem

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska azbest, podobnie jak PCB należy do substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska. Obowiązujące przepisy prawne nakazują jego sukcesywną eliminację. Azbest powinien być wykorzystywany, przemieszczany i eliminowany przy zachowaniu szczególnych środków ostrożności.Wyroby zawierające azbest o gęstości objętościowej równej lub większej niż 1000 kg/m3 można wykorzystywać w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31 grudnia 2032 r. − po stwierdzeniu braku widocznych uszkodzeń mogących stworzyć warunki dla emisji azbestu dla środowiska. Z jakimi obowiązkami wiąże się gospodarowanie azbestem? O tym w artykule.

2020

Ocena wodnoprawna w procesie inwestycyjnym

Realizacja inwestycji, w zależności od jej skali i zakresu, wymaga przeprowadzenia wielu procedur administracyjnych. Uzyskanie decyzji wymaganych prawem budowlanym jest formalnym zwieńczeniem procesu dającym zielone światło do realizacji takich zamierzeń. Zanim jednak to nastąpi, inwestor musi pamiętać o uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego w zakresie, jaki jest wymagany dla danego przedsięwzięcia. W przypadku niektórych inwestycji pozwolenie to nie zostanie wydane, jeśli nie będzie przeprowadzona procedura związana z oceną wodnoprawną.Od 28 września 2019 r. wiadomo, dla jakich konkretnie inwestycji wymagane jest przeprowadzenie oceny wodnoprawnej. Bez pozytywnej oceny wodnoprawnej inwestor nie uzyska pozwolenia wodnoprawnego, a co za tym idzie − finalnych decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia.

Nowości

2019

Listy do redakcji

Pytanie: Posiadam pozwolenie wodnoprawne z 2009 roku na szczególne korzystanie z wód poprzez odprowadzanie do ziemi oczyszczonych w oczyszczalni ścieków bytowych z wykorzystaniem urządzenia wodnego – rów melioracyjny. Z uwagi na zbliżający się koniec okresu obowiązywania pozwolenia konieczna jest jego aktualizacja. Czy w obliczu ostatnich zmian przepisów Prawa wodnego zasadne będzie ponowne wnioskowanie o odprowadzanie ścieków do ziemi? Dodam, że odbiornik ścieków jest zakwalifikowany w Planie Gospodarowania Wodami jako JCWP.Jeżeli konieczna jest zmiana wnioskowania na odprowadzanie ścieków do wód, to na jakiej podstawie w operacie należy określić wielkość przepływu nienaruszalnego oraz wielkość średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ)? Rów stanowiący odbiornik ścieków jest niewielkim ciekiem wodnym o szerokości 1,2 m i głębokości wody około 20 cm i przepływy nigdy nie były w nim badane.                                                                                                                                                                 Odpowiedź: Wprowadzanie ścieków do wód i gleb jest jednym z kilku wymienionych w ustawie Prawo wodne szczególnym korzystaniem z wód wykraczającym poza korzystanie powszechne lub zwykłe, co oznacza, że wymagane jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego. Obowiązek uzyskania pozwolenia ciąży na odprowadzającym ścieki.                                                                                                                                                              Po zmianach w Prawie wodnym w 2017 roku ustawodawca nie wprowadził obowiązku uzyskiwania nowych pozwoleń wodnoprawnych w miejsce pozwoleń wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów. Pozwolenia wodnoprawne wydane na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów zachowały moc także po wejściu w życie nowego Prawa wodnego, z kilkoma jednak wyjątkami.

2018

Chcesz usunąć drzewo z terenu wpisanego do rejestru zabytków? Poznaj procedurę krok po kroku

Ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o ochronie przyrody ma na celu uporządkowanie regulacji dotyczących usuwania drzew i krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków. Ustawa weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Wcześniej funkcjonowały dwa reżimy administracyjne dotyczące usuwania drzew lub krzewów z nieruchomości. Pierwszy oparty był na przepisach ustawy o ochronie przyrody, regulującej usuwanie drzew bądź krzewów z terenu nieruchomości lub jej części niewpisanej do rejestru zabytków. Drugi określony w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, normujący zasady usuwania drzew czy krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.Nowa ustawa połączyła oba systemy w ten sposób, aby usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości bądź jej części wpisanej do rejestru zabytków również podlegało przepisom ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Dzięki artykułowi zapoznasz się z aktualnym stanem prawnym, dowiesz, jakie drzewa można wycinać, kiedy jest potrzebne zezwolenie i jakie kary obowiązują za wycinkę niezgodną z prawem.

Ujęcie wody - dowiedz się, w jaki sposób ochronić je przed zanieczyszczeniami!

Zgodnie z oceną Najwyżej Izby Kontroli (NIK) działania realizowane przez przedsiębiorstwa wodociągowe i gminy nie gwarantują należytej ochrony jakości wody ujmowanej i podawanej do sieci wodociągowej przeznaczonej do spożycia przez ludzi. W jaki sposób można rozwiązać ten problem?

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.