Tajniki prawidłowej klasyfikacji odpadów – praktyczny poradnik

Odpady klasyfikuje się w pierwszej kolejności z uwagi na źródło ich powstania. Następnie należy wziąć pod uwagę ich właściwości oraz skład. Kolejność ta jest bardzo ważna, ponieważ od niej zależy dalszy sposób postępowania z odpadami.W poniższym poradniku opiszemy krok po kroku tajniki klasyfikacji odpadów z przedstawieniem konkretnych przykładów.

Poznaj przykłady instalacji mogących wymagać pozwolenia na emisję gazów i pyłów

Do stwierdzenia, która instalacja wymaga pozwolenia, kluczowe są trzy rozporządzenia opisane w artykule.

Odnawialne źródła energii w branży wodno-kanalizacyjnej

Odnawialne źródła energii zgodnie z definicją ustawy Prawo energetyczne to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące m.in. energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.Celem rozwoju inwestycji „zielonej energii” jest ograniczenie zużycia energii ze źródeł konwencjonalnych. Jak wykorzystać OZE w branży wod.-kan.? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Kary, które mogą nałożyć strażnicy gminni w zakresie przepisów o odpadach

Z 20 sierpnia 2020 r. pochodzi rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji zmieniające rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.Strażnicy straży gminnych mogą nakładać mandaty karne za naruszenia w zakresie ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Za co w obecnym systemie prawnym możesz zostać ukarany?

W jaki sposób wyliczyć opłatę produktową

Na podstawie przepisów ustawy o gospodarce odpadami opakowaniowymi wprowadzający produkty w opakowaniach są zobowiązani do składania sprawozdań, a także uiszczania tzw. opłaty produktowej.Z poniższego artykułu dowiesz się: które informacje powinieneś przedstawić, co zawiera sprawozdanie dotyczące opakowań, jakie kroki musisz podjąć, aby obliczyć opłatę produktową, poznasz przykład jej wyliczania.

2022

KOBIZE i BDO – dwa ważne pytania

Pytanie: Pytanie 1: Jest jedna instalacja prowadzona przez kilka podmiotów, tzn. wiele rodzajów działalności, a jedno pozwolenie na emisję gazów i pyłów do powietrza. Kto w takiej sytuacji powinien ponosić opłaty za korzystanie ze środowiska oraz raportować do KOBIZE? Czy wszystko powinno być scedowane na jeden podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania instalacją, a kwestia rozliczenia m.in. kosztów środowiskowych pomiędzy podmiotami powinna (może być) zostać zawarta, np. w umowie określającej? Kto jest głównym prowadzącym, a kto władającym instalacją? Jakie są zasady współpracy poszczególnych podmiotów?

Gotowi do 55 roku, tzn. „Fit for 55”

Do 2050 roku ma zostać wdrożone narzędzie do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Jest to pakiet aktów prawnych mających na celu wprowadzenie kolejnych działań w zakresie ochrony klimatu.

Ciekawostki na temat zabezpieczenia roszczeń, których nie znałeś

Wielu przedsiębiorców ubiegających się o wydanie chociażby zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów musi borykać się z ustanowieniem tzw. zabezpieczenia roszczeń. Firmy często gubią się w gąszczu przepisów i nie wiedzą, czy zawsze trzeba to robić, czy może jednak są wyjątki od zasad? W tym artykule rozwiewamy tę wątpliwość oraz odpowiadamy na inne ciekawe pytania dotyczące tej tematyki.

2021

Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wod.-kan. a pojęcie siły wyższej

Budowa i utrzymanie sieci wodociągowej, jak też kanalizacyjnej to część zadania własnego gminy opisanego przez art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jako właśnie zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.W wykonywaniu tych zadań gmina, zwłaszcza w zakresie utrzymywania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, może korzystać z pomocy utworzonego przez siebie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, które odpowiedzialne będzie m.in. za wyrządzone przez siebie szkody. Czy w każdym przypadku?

Nowości

2020

Czy nowa ustawa przywróci zieleń w miastach

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju prowadzi prace nad przepisami, które w centrach miast mają zminimalizować liczbę zabudowań betonowych, a zwiększyć powierzchnię terenów zielonych. W projektowanych zmianach w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym miastom ma zostać ułatwione zarządzanie przestrzenią tak, by miejsca na miejską zieleń były rezerwowane dla gminy. Ustalenie przeznaczenia terenu oraz zasad zagospodarowania przestrzeni nastąpi najpierw w planie ogólnym, sporządzanym obowiązkowo dla całego obszaru gminy. Co jeszcze ma się zmienić? O tym przeczytasz w artykule.

Zapoznaj się z przepisami o marnowaniu żywności

Marnotrawienie żywności jest problemem środowiskowym, ekonomicznym, jak też etycznym. Dnia 3 września 2019 r. ogłoszono tekst ustawy z 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Wprowadzane przepisy mają na celu m.in. ograniczać straty produktów żywnościowych nie tylko na etapie ich produkcji, ale przede wszystkim dystrybucji oraz usprawnić proces ich przekazywania np. organizacjom pozarządowym.Dużym placówkom handlowym doszły nowe obowiązki w zakresie przeciwdziałania marnowaniu niesprzedanej żywności. Mają one nie tylko wymiar finansowy, ale także wiążą się z koniecznością przekazywania takich produktów organizacjom pozarządowym. Co więcej, powiązane jest to również z dodatkowymi obowiązkami sprawozdawczymi za sprawą zmian w przepisach o rachunkowości.

2019

Listy do redakcji

Pytanie: Posiadam pozwolenie wodnoprawne z 2009 roku na szczególne korzystanie z wód poprzez odprowadzanie do ziemi oczyszczonych w oczyszczalni ścieków bytowych z wykorzystaniem urządzenia wodnego – rów melioracyjny. Z uwagi na zbliżający się koniec okresu obowiązywania pozwolenia konieczna jest jego aktualizacja. Czy w obliczu ostatnich zmian przepisów Prawa wodnego zasadne będzie ponowne wnioskowanie o odprowadzanie ścieków do ziemi? Dodam, że odbiornik ścieków jest zakwalifikowany w Planie Gospodarowania Wodami jako JCWP.Jeżeli konieczna jest zmiana wnioskowania na odprowadzanie ścieków do wód, to na jakiej podstawie w operacie należy określić wielkość przepływu nienaruszalnego oraz wielkość średniego niskiego przepływu z wielolecia (SNQ)? Rów stanowiący odbiornik ścieków jest niewielkim ciekiem wodnym o szerokości 1,2 m i głębokości wody około 20 cm i przepływy nigdy nie były w nim badane.                                                                                                                                                                 Odpowiedź: Wprowadzanie ścieków do wód i gleb jest jednym z kilku wymienionych w ustawie Prawo wodne szczególnym korzystaniem z wód wykraczającym poza korzystanie powszechne lub zwykłe, co oznacza, że wymagane jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego. Obowiązek uzyskania pozwolenia ciąży na odprowadzającym ścieki.                                                                                                                                                              Po zmianach w Prawie wodnym w 2017 roku ustawodawca nie wprowadził obowiązku uzyskiwania nowych pozwoleń wodnoprawnych w miejsce pozwoleń wydanych na podstawie wcześniejszych przepisów. Pozwolenia wodnoprawne wydane na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów zachowały moc także po wejściu w życie nowego Prawa wodnego, z kilkoma jednak wyjątkami.

Krok po kroku – budowa łącza wodno-kanalizacyjnego

Koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego leżą po stronie inwestora. Poza tym konieczne jest spełnienie szeregu formalności, by móc wybudować takie łącze. Na każdym przyłączu wodociągowym powinien znajdować się wodomierz główny  i analogicznie na przyłączu kanalizacyjnym urządzenie pomiarowe. Odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania instalacji i przyłączy wodociągowych lub kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie, chyba że umowa o świadczenie usług stanowi inaczej. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o łączu wodno-kanalizacyjnym? O tym w artykule.

Koszty uzyskania przychodu a opłata środowiskowa

Opłaty za korzystanie ze środowiska wnosi się za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (m.in. środki transportu, ogrzewanie, technologie powodujące emisję do powietrza, jak np. spawanie, lakierowanie, klejenie) oraz składowanie odpadów.Ponoszone opłaty w związku z korzystaniem ze środowiska nie zawsze można zaliczyć do kosztów podatkowych. Zalicza się do nich tylko opłaty, które spółka musi ponosić w związku z samym faktem korzystania ze środowiska.Takie opłaty uznawane są za koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Obowiązek uiszczenia tych opłat nie wynika z naruszenia prawa, lecz ciąży na każdym podmiocie, który korzysta ze środowiska na warunkach określonych w przepisach prawa.

2018

Transgraniczny transport odpadów - jakie stosować procedury

W transporcie transgranicznym może być stosowana procedura uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody lub procedura informowania. Warto zapoznać się z kryteriami, które decydują o wyborze jednej z tych dwóch procedur.Odpady, które ulegają transgranicznemu przemieszczaniu mogą być: odpadami niesklasyfikowanymi bądź należącymi do zielonej albo bursztynowej listy odpadów.Na liście zielonej znajdują się odpady inne niż niebezpieczne (np. makulatura, stłuczka szklana, złom metali, odpady tworzyw sztucznych, itp.). Na liście bursztynowej są odpady niebezpieczne lub potencjalnie niebezpieczne (np. przepracowane oleje, odpady akumulatorów, odpady szkła z ekranów telewizorów czy monitorów komputerowych, odpady zawierające azbest). Odpady niesklasyfikowane to takie, które są mieszaniną różnych odpadów i nie są umieszczone na liście zielonej ani bursztynowej. Więcej na temat tej klasyfikacji odpadów przeczytasz w poniższym artykule.

Sprawdź, na jakich zasadach sprzedawać odpady o kodzie 19 12 12 za granicą

Przedsiębiorstwa zajmujące się skupem, wywożeniem i sprzedawaniem różnorodnych odpadów za granicą powinny dobrze znać zasady obowiązujące podczas transgranicznego przemieszczania odpadów. Pozwoli im to na unikanie ewentualnych kar i pomoże w prowadzeniu rentownego biznesu bez niepotrzebnych opóźnień.Odpady o kodzie 19 12 12 to "Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11". Ich klasyfikacja nie jest oczywista, co wiąże się z utrudnieniami w wyborze odpowiedniej procedury postępowania.Z poniższego artykułu dowiesz się w jaki sposób zaklasyfikować te odpady, którą procedurę zastosować, a także jak krok po kroku postępować podczas ich sprzedaży za granicą.

Sprawdź, jak chronić budynki przed hałasem

Hałas w środowisku jest coraz silniej odczuwalnym problemem. Należy go rozumieć jako uciążliwość emitowaną do środowiska, która może wywierać ujemny wpływ na zdrowie ludzi, a także istotnie zmniejszać komfort życia w miejscach jego występowania. Przy projektowaniu i wykonywaniu budynku wraz z urządzeniami instalacyjnymi konieczne jest uwzględnienie wymogów tzw. ochrony przeciwdźwiękowej. W artykule znajdziesz informacje dotyczące: ochrony otoczenia budynków, ochrony budynków przed hałasem zewnętrznym, ochrony przed hałasem wewnętrznym powietrznym i uderzeniowym, ochrony przed hałasem wewnętrznym instalacyjnym, ochrony przed drganiami, ochrony przed hałasem pogłosowym.

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.