Nowości

Jak bardzo szkodliwe są drgania mechaniczne?

Ekspozycja zawodowa pracowników na drgania mechaniczne jest zazwyczaj większa, niż może wydawać się z pozoru pracodawcom. Negatywne oddziaływanie drgań na organizm człowieka jest przyczyną licznych zmian chorobowych. Drgania mechaniczne, jako czynnik szkodliwy dla zdrowia w środowisku pracy, występują w postaci drgań miejscowych lub ogólnych.Drgania miejscowe to drgania mechaniczne na stanowisku pracy działające na organizm człowieka i przenoszone bezpośrednio przez kończyny górne.Drgania ogólne to drgania mechaniczne na stanowisku pracy o ogólnym działaniu na organizm człowieka, przekazywane do organizmu jako całości przez stopy lub części tułowia, w szczególności miednicę bądź plecy.

Dowiedz się, jak postępować z substancjami stwarzającymi zagrożenie

Przedsiębiorstwa wytwarzające lub importujące substancje chemiczne w ich własnej postaci, w mieszaninach lub – w niektórych przypadkach – również w wyrobach w ilości przekraczającej 1 Mg rocznie, bez względu na to, czy jest to substancja stwarzająca zagrożenie, czy też nie, musi ją zarejestrować w ECHA (Europejskiej Agencji Chemikaliów). W przeciwnym razie nie może jej wprowadzać do obrotu na rynku EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).Jeżeli substancja lub mieszanina zostanie sklasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie (SVHC), trzeba spełnić szczególne wymogi w zakresie jej oznakowania i pakowania. Jakie? O tym przeczytasz w artykule.

 

 Zgodnie z ustawą Prawo wodne (skr. PW) hodowcy ryb muszą uwzględnić opłaty za pobór wód podziemnych i powierzchniowych na potrzeby chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych, a także opłaty za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków z chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych.Z artykułu dowiesz się jak ustalić wysokość opłat za:- pobór wód podziemnych,- pobór wód powierzchniowych dla obiektów przepływowych,- pobór wód powierzchniowych dla obiektów w wodzie stojącej,- ścieki z obiektów przepływowych,- ścieki z obiektów o wodzie stojącej.

Zmniejsz narażenie pracowników na hałas

Osiągnięcie lub przekroczenie w środowisku pracy wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN) hałasu wiąże się z koniecznością sporządzenia przez pracodawcę i wprowadzenia w życie programu działań organizacyjno-technicznych, zmierzających do ograniczenia narażenia na tę emisję.Jako pracodawca musisz zapewnić ochronę swoich pracowników przed zagrożeniami związanymi z narażeniem na hałas. W szczególności masz obowiązek zapewnić stosowanie: • procesów technologicznych niepowodujących nadmiernego hałasu, • maszyn i innych urządzeń technicznych powodujących możliwie najmniejszy hałas, nieprzekraczający dopuszczalnych wartości, • rozwiązań obniżających poziom hałasu podczas pracy.  

Zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Przed przystąpieniem do prowadzenia działalności związanej ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów należy uzyskać zezwolenie na: zbieranie odpadów, przetwarzanie odpadów lub na zbieranie i przetwarzanie odpadów (pozwolenie zintegrowane). Z wnioskiem o zmianę zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów należy wystąpić, także w przypadku gdy zmienią się warunki prowadzenia, zbierania czy też przetwarzania odpadów lub gdy planujemy gospodarowanie nowymi rodzajami lub większymi ilościami odpadów.

Zdobądź koncesję na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie złóż kopalin

Z wnioskiem o udzielenie koncesji na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie złóż kopalin może się zwrócić każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą (również ten z zagranicznym kapitałem). Koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin (węgla kamiennego, metanu występującego jako kopalina towarzysząca, węgla brunatnego, rud metali z wyjątkiem darniowych rud żelaza, metali w stanie rodzimym, rud pierwiastków promieniotwórczych, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej, gipsu i anhydrytu i kamieni szlachetnych) udziela minister środowiska.Jeżeli chcesz zajmować się poszukiwaniem lub rozpoznawaniem złóż kopalin bądź wykonywać obie te działalności, musisz uzyskać stosowną koncesję od ministra środowiska. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób możesz to zrobić, ile potrwa cały proces, jakie dokumenty będą niezbędne oraz ile będzie Cię to kosztować.Dokumenty do tematu:Przykładowy wniosek o udzielenie koncesji na poszukiwanie i/lub rozpoznawanie złoża kopaliny

121

Jak bardzo szkodliwe są drgania mechaniczne?

Ekspozycja zawodowa pracowników na drgania mechaniczne jest zazwyczaj większa, niż może wydawać się z pozoru pracodawcom. Negatywne oddziaływanie drgań na organizm człowieka jest przyczyną licznych zmian chorobowych. Drgania mechaniczne, jako czynnik szkodliwy dla zdrowia w środowisku pracy, występują w postaci drgań miejscowych lub ogólnych.Drgania miejscowe to drgania mechaniczne na stanowisku pracy działające na organizm człowieka i przenoszone bezpośrednio przez kończyny górne.Drgania ogólne to drgania mechaniczne na stanowisku pracy o ogólnym działaniu na organizm człowieka, przekazywane do organizmu jako całości przez stopy lub części tułowia, w szczególności miednicę bądź plecy.

120

RODO a gospodarka odpadami – dowiedz się, co się zmieniło

Dnia 24 maja 2016 r. weszło w życie Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które zastąpiło przepisy dotychczasowej polskiej ustawy o ochronie danych osobowych. Od 25 maja 2018 r. w Polsce obowiązują przepisy tego europejskiego rozporządzenia.Zapisy RODO muszą być stosowane przez wszystkich przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe na terytorium UE. Nowe przepisy obowiązują również firmy zajmujące się gospodarką odpadami. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zmiany wprowadziło RODO, W jaki sposób wpłynie to na przedsiębiorstwa komunalne, Co zmieniło się w sprawach kadrowych.

Nowości

Mpzp kluczowy dla dopuszczalnego poziomu hałasu dla terenów sąsiadujących z zakładem przemysłowym

W trakcie rozpatrywania takiej sprawy zaliczenie danego obszaru do odpowiedniej grupy chronionej pod względem akustycznym następuje na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (skr. mpzp). Gdy dla danego obszaru nie został uchwalony plan, bierze się pod uwagę rzeczywisty sposób zagospodarowania terenu. Takie wnioski wynikają z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 lutego 2018 r.W przypadku stwierdzenia przez organ ochrony środowiska, na podstawie pomiarów własnych, pomiarów dokonanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia, że poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu, organ ten wydaje decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu (art. 115a ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska).

119

Pomiary emisji na stanowisku pracy – czy można je wykorzystać we wniosku o pozwolenie na emisję?

Część firm na rynku dysponuje pomiarami środowiska pracy w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza wykonanymi przez Sanepid, dotyczącymi dopuszczalnych wielkości emisji określonych w rozporządzeniu ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 1286).Wielkość emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska naturalnego za pomocą źródeł zorganizowanych, tj. kominów, otworów wentylacyjnych, kanałów, wyznaczana jest z kolei zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2010 r. nr 16, poz. 87).Czy pomiary emisji na stanowisku pracy mogą być wykorzystywane do obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, które są niezbędne do wniosku o wydanie pozwolenia na emisję gazów i pyłów?

Nowości

117

Odprowadzenia wód opadowych – opłata stała czy zmienna

Zgodnie z nowym prawem wodnym ponosi się opłaty za odprowadzanie do wód – wód opadowych i roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, oraz za odprowadzanie wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast.Zakład przemysłowy zlokalizowany w mieście odprowadza wody opadowe kolektorem, którego ujście do odbiornika (jezioro) znajduje się poza granicami miasta. Czy w takim wypadku będzie naliczona tylko opłata stała za odprowadzanie wód opadowych, czy też zmienna, chociaż nie ma miernika wód opadowych?

Nowości

116

Nowości

Karty charakterystyki substancji chemicznych – co musisz o nich wiedzieć

Podstawowym celem karty charakterystyki jest informowanie o prawidłowych sposobach postępowania z daną substancją, potencjalnych zagrożeniach i odpowiednim zarządzaniu ryzykiem. Kartę charakterystyki powinna tworzyć osoba kompetentna, a informacje w karcie muszą być jasne i zwięzłe. Jest ona dostarczana bezpłatnie w wersji papierowej lub elektronicznej.W artykule znajdziesz m.in.: wymagania odnoszące się do kart charakterystyki, wskazówki na temat prawidłowego przygotowania kart, informacje o tym, jak powinny być oznakowane substancje stwarzające zagrożenie, przypadki, w których możesz zostać obarczony sankcjami karnymi, sytuacje, w których konieczna jest aktualizacja kart.

115

W jaki sposób poinformować urząd o planowanych zmianach w instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym

Jeżeli prowadzisz instalację, która jest objęta pozwoleniem zintegrowanym, masz obowiązek informowania właściwego organu ochrony środowiska o planowanych zmianach lub złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego. Dotyczy to przypadku, w którym zmianie ulega sposób funkcjonowania instalacji lub jest rozbudowywana, co może mieć wpływ na środowisko. W przypadku gdy planowana zmiana w instalacji ma charakter istotny, czyli zwiększana skala działalności wynikająca z tej zmiany, sama w sobie, kwalifikowałaby ją jako rodzaj instalacji mogącej powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości), to najlepiej od razu złożyć wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego.W przeciwnym wypadku warto złożyć wniosek informujący. Wtedy organ stwierdzi, czy stosowne pozwolenie wymaga zmiany, czy też nie. W tekście znajdziesz niezbędne informacje do opracowania tego wniosku.

Procedura przeniesienia decyzji środowiskowej krok po kroku

Dokumenty: przykładowy wniosek o przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgoda strony, na rzecz której decyzja została wydana, na przeniesienie tej decyzji, oświadczenie podmiotu, na rzecz którego decyzja ma zostać przeniesiona, o tym, że przejmuje warunki zawarte w decyzji podlegającej przeniesieniu.

Plan naprawczy przy narażeniu na hałas

Istnieją branże, jak również stanowiska pracy, gdzie często dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych norm (NDN) hałasu. W takim przypadku obowiązujące przepisy nakazują sporządzenie i wprowadzenie w życie programu działań organizacyjno-technicznych, zmierzającego do ograniczenia narażenia na hałas. Program działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na występujące przekroczenia dopuszczalnych norm hałas, czyli program naprawczy, należy opracować i wdrożyć na podstawie wymagań zawartych w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. W jaki sposób prawidłowo przygotować i przeprowadzić taki program naprawczy?

113

Naliczanie opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych za 2018 rok

Od 1 stycznia 2018 r. zmienił się sposób naliczania opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, a także wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast. Nowy system naliczania będzie trzeba wykorzystać do opracowywania sprawozdań za 2018 rok. Sprawozdania za 2017 rok i lata wcześniejsze były naliczane według dotychczas obowiązujących zasad i przedkładane na do tej pory obowiązujących formularzach do właściwego miejscowo marszałka województwa.

112

Dowiedz się, jak prawidłowo postępować z opakowaniami wielomateriałowymi

Opakowania wielomateriałowe to opakowania, które są wykonane z co najmniej dwóch różnych materiałów, których rozdzielenie przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych jest niemożliwe. Przykładem tego rodzaju opakowań są pudła tekturowe wraz z laminowaną folią z tworzywa sztucznego lub kartoniki do pakowania żywności typu tetra-pak.Przedsiębiorcy mają często problemy z prawidłową klasyfikacją i postępowaniem z opakowaniami wielomateriałowymi. Zdarza się, że odpady klasyfikowane pod kodem 15 01 05 − Opakowania wielomateriałowe, są tak naprawdę zmieszanymi odpadami opakowaniowymi (składają się wyłącznie z opakowań wytworzonych z jednego materiału − np. pudełka z tektury lub każde inne opakowanie wykonane z jednolitego materiału). Lektura poniższego artykułu pomoże Ci uniknąć ewentualnych błędów, a także kar finansowych, które za nie grożą.

Co zrobić, gdy powstało więcej odpadów, niż wykazano w pozwoleniu?

Przedsiębiorstwo musi uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, jeżeli w wyniku eksploatacji instalacji wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5 tys. Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie. W wydanej decyzji znajdują się m.in. informacje dotyczące rodzaju wytwarzanych odpadów, ilości wytwarzanych odpadów (w Mg/rok), a także miejsca i sposobu magazynowania oraz postępowania z tymi odpadami. Po wysłaniu zbiorczego zestawienia o odpadach za dany rok do Urzędu Marszałkowskiego, może się okazać, że ilość odpadów na którą mieliśmy wydane pozwolenie, została przekroczona. Co zrobić w takim przypadku?

Trzy kroki do wykonania obliczeń niezbędnych do przygotowania operatu ochrony powietrza

Operat ochrony powietrza jest dokumentem, który należy sporządzić podczas ubiegania się o pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów z instalacji do powietrza. Obowiązek uzyskania takiego pozwolenia ujęty został w art. 220 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.Dokument tego typu to specjalistyczne opracowanie mające na celu charakterystykę danej instalacji pod względem technicznym i technologicznym. Zawarte są w nim niezbędne obliczenia na podstawie uzyskanych, przeanalizowanych i umieszczonych w operacie danych dotyczących emisji gazów lub pyłów do powietrza. Z artykułu dowiesz się, jakie dane są niezbędne do obliczeń zawartych w operacie ochrony powietrza i w jaki sposób możesz je uzyskać.  

111

Nowości

Naruszyłeś warunki pozwolenia wodnoprawnego? Grozi ci dodatkowa opłata!

Stare przepisy do naliczania opłaty podwyższonej zobowiązywały podmioty, które prowadzą działalność bez uzyskania stosownego pozwolenia wodnoprawnego. Zgodnie z nowym prawem wodnym do naliczania opłaty podwyższonej zobligowane są również podmioty naruszające warunki już uzyskanego pozwolenia.Z artykułu dowiesz się, za co można zapłacić opłatę podwyższoną, kto decyduje o jej naliczeniu, ile ona wynosi w przypadku nieposiadania pozwolenia i naruszenia jego warunków oraz ile będziesz mieć czasu, żeby ją uiścić.

110

Sprawdź, na jakich zasadach sprzedawać odpady o kodzie 19 12 12 za granicą

Przedsiębiorstwa zajmujące się skupem, wywożeniem i sprzedawaniem różnorodnych odpadów za granicą powinny dobrze znać zasady obowiązujące podczas transgranicznego przemieszczania odpadów. Pozwoli im to na unikanie ewentualnych kar i pomoże w prowadzeniu rentownego biznesu bez niepotrzebnych opóźnień.Odpady o kodzie 19 12 12 to "Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11". Ich klasyfikacja nie jest oczywista, co wiąże się z utrudnieniami w wyborze odpowiedniej procedury postępowania.Z poniższego artykułu dowiesz się w jaki sposób zaklasyfikować te odpady, którą procedurę zastosować, a także jak krok po kroku postępować podczas ich sprzedaży za granicą.

Sprawdź, jak chronić budynki przed hałasem

Hałas w środowisku jest coraz silniej odczuwalnym problemem. Należy go rozumieć jako uciążliwość emitowaną do środowiska, która może wywierać ujemny wpływ na zdrowie ludzi, a także istotnie zmniejszać komfort życia w miejscach jego występowania. Przy projektowaniu i wykonywaniu budynku wraz z urządzeniami instalacyjnymi konieczne jest uwzględnienie wymogów tzw. ochrony przeciwdźwiękowej. W artykule znajdziesz informacje dotyczące: ochrony otoczenia budynków, ochrony budynków przed hałasem zewnętrznym, ochrony przed hałasem wewnętrznym powietrznym i uderzeniowym, ochrony przed hałasem wewnętrznym instalacyjnym, ochrony przed drganiami, ochrony przed hałasem pogłosowym.

109

Nie wiesz, jak wyliczyć opłatę na publiczne kampanie edukacyjne? Przeczytaj poniższy artykuł!

Wprowadzając na rynek opakowania lub produkty w opakowaniach, przedsiębiorcy zobowiązani są do uiszczania opłaty na publiczne kampanie edukacyjne. W jaki sposób ją wyliczyć? 

Koniecznie poznaj reguły składania sprawozdań opakowaniowych za 2017 rok!

Z dniem 15 marca 2017 r. mija termin składania sprawozdań opakowaniowych. Z poniższego artykułu dowiesz się, w jaki sposób prawidłowo przygotować te sprawozdania i uniknąć potencjalnej kary.