RODO a gospodarka odpadami – dowiedz się, co się zmieniło

Dnia 24 maja 2016 r. weszło w życie Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które zastąpiło przepisy dotychczasowej polskiej ustawy o ochronie danych osobowych. Od 25 maja 2018 r. w Polsce obowiązują przepisy tego europejskiego rozporządzenia.Zapisy RODO muszą być stosowane przez wszystkich przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe na terytorium UE. Nowe przepisy obowiązują również firmy zajmujące się gospodarką odpadami. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zmiany wprowadziło RODO, W jaki sposób wpłynie to na przedsiębiorstwa komunalne, Co zmieniło się w sprawach kadrowych.

Produkt uboczny czy odpad?

Od 29 sierpnia 2018 r. obowiązuje nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, która wprowadziła zmiany w zakresie uznawania przedmiotu za produkt uboczny.Zgodnie z wcześniej obowiązującą ustawą o odpadach uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny następowało, jeżeli marszałek województwa w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zgłoszenia uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny nie wyraził sprzeciwu, w drodze decyzji. W nowych przepisach zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące uznania przedmiotu za produkt uboczny oraz możliwości nakładania przez organ na prowadzących instalację obowiązków pomiarowych w szerszym zakresie niż było to dotychczas. Jak teraz wygląda cała procedura? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Poznaj obowiązki hodowcy drobiu!

Zakłady przemysłowe zajmujące się na dużą skalę hodowlą drobiu negatywnie oddziałują na środowisko. Przedsiębiorca, który planuje budowę zakładu zajmującego się tego typu hodowlą jest zobowiązany do uzyskania decyzji, pozwoleń, zezwoleń bądź zgłoszeń w zależności od wielkości przedsięwzięcia (tzn. od maksymalnej liczby drobiu) już na etapie planowania i budowy zakładu. Z artykułu dowiesz się: czy musisz opracować raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, które dokumenty są niezbędne, by rozpocząć tego typu inwestycję, jakie warunki musisz spełnić by wybudować fermę drobiu, czy Twoja hodowla jest duża.

Poznaj najważniejsze nowelizacje przepisów w zakresie ochrony środowiska

W okresie od czerwca do września 2018 r. wprowadzono i zaprojektowano wiele nowych przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska. Są one zawarte w uchwalonych przez sejm i podpisanych przez Prezydenta ustawach. W sejmie znajdują się również projekty jeszcze nie uchwalonych aktów prawnych, których treść może mieć wpływ zarówno na społeczny jaki i gospodarczy wymiar zasad przyszłego funkcjonowania przedsiębiorców i administracji publicznej oraz wszystkich obywateli. W poniższym artykule znajdziesz przepisy dotyczące m.in.: biokomponentów i biopaliw ciekłych, odnawialnych źródeł energii, prawa łowieckiego, odpadów, inspekcji ochrony środowiska.

Pomiary emisji na stanowisku pracy – czy można je wykorzystać we wniosku o pozwolenie na emisję?

Część firm na rynku dysponuje pomiarami środowiska pracy w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza wykonanymi przez Sanepid, dotyczącymi dopuszczalnych wielkości emisji określonych w rozporządzeniu ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. z 2018 r. poz. 1286).Wielkość emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska naturalnego za pomocą źródeł zorganizowanych, tj. kominów, otworów wentylacyjnych, kanałów, wyznaczana jest z kolei zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2010 r. nr 16, poz. 87).Czy pomiary emisji na stanowisku pracy mogą być wykorzystywane do obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, które są niezbędne do wniosku o wydanie pozwolenia na emisję gazów i pyłów?

Nowości

Nowości

Nowości

121

Dowiedz się, jak postępować z substancjami stwarzającymi zagrożenie

Przedsiębiorstwa wytwarzające lub importujące substancje chemiczne w ich własnej postaci, w mieszaninach lub – w niektórych przypadkach – również w wyrobach w ilości przekraczającej 1 Mg rocznie, bez względu na to, czy jest to substancja stwarzająca zagrożenie, czy też nie, musi ją zarejestrować w ECHA (Europejskiej Agencji Chemikaliów). W przeciwnym razie nie może jej wprowadzać do obrotu na rynku EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).Jeżeli substancja lub mieszanina zostanie sklasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie (SVHC), trzeba spełnić szczególne wymogi w zakresie jej oznakowania i pakowania. Jakie? O tym przeczytasz w artykule.

120

Listy do redakcji

Zgoda wodnoprawna w nowym prawie wodnym

Dnia 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1566 ze zm.; dalej: pw). Nowe prawo wodne wprowadziło zmiany w obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarki wodnej. Kwestią istotną w zrealizowanych modyfikacjach jest pojęcie zgody wodnoprawnej, która jest jednym z instrumentów w systemie zarządzania gospodarką wodną.W artykule przeczytasz m.in. na temat: Organów właściwych w sprawie zgód wodnoprawnych, Opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych, Pozwolenia wodnoprawnego, Operatu wodnoprawnego, Zakresu inwestycji lub działań wymagających oceny wodnoprawnej.

119

Listy do redakcji

Dowiedz się, kiedy możesz zostać obciążony karą biegnącą

Administracyjne kary pieniężne wymierza wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w drodze decyzji. Kary biegnące wymierzane są m.in. za przekroczenie ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza określonych w pozwoleniu zintegrowanym lub pozwoleniu na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza bądź przekroczenie wartości określonych w decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu lub pozwoleniu zintegrowanym. Z artykułu dowiesz się m.in.: Kiedy wymierzana jest kara biegnąca, Na jakiej podstawie wyliczana jest jej wysokość, W jakich przypadkach wysokość ta może ulec zmianie, Na czym polegają pomiary ciągłe.

118

Jak zdobyć dotacje z programu Czyste powietrze

W czerwcu br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (skr. NFOŚiGW), wojewódzkie fundusze ochrony środowiska oraz Bank Ochrony Środowiska SA podpisali Porozumienie inicjujące realizację nowego Programu Priorytetowego Czyste powietrze. Program będzie trwał dziesięć kolejnych lat, a jego budżet został oszacowany na około 103 miliardy zł (całkowity planowany koszt inwestycji to prawie 130 miliardów zł).Z artykułu dowiesz się m.in.:- jakie są cele programu Czyste powietrze,- kto może starać się o dotacje,- na co można pozyskać środki,- jak wysokie będą pułapy dofinansowań.

Dowiedz się, jak wybudować ekologiczny dom swoich marzeń!

Wybudowanie nieruchomości, która pozytywnie przejdzie proces certyfikacji ekologicznej, wymaga przestrzegania zasad zrównoważonego budownictwa. Na każdym etapie inwestycji należy stosować rozwiązania pomagające osiągnąć zamierzony efekt ekologiczny, czyli przede wszystkim jak najmniejsze zużycie energii i jak najmniej szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Dom ekologiczny, często zwany ekodomem, to nie tylko budynek posiadający nowoczesne instalacje, takie jak pompy ciepła, rekuperację czy panele słoneczne. Powinien on być wybudowany w zgodzie z naturą – z wykorzystaniem naturalnych i dostępnych w danym regionie materiałów i surowców. Dom ekologiczny powinien też charakteryzować się niskim zapotrzebowaniem na energię. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o zrównoważonym budownictwie?

117

Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej

Zgodnie z art. 269 ustawy Prawo wodne został wprowadzony obowiązek dokonywania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej i nałożony obowiązek uiszczenia opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Za ustalanie wysokości tej opłaty odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent miasta.Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest powierzchnia biologicznie czynna, Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, Od czego zależy wysokość tej opłaty, Kto i kiedy musi ją wnosić.

Chcesz prowadzić stację demontażu pojazdów? Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić!

Utworzenie stacji demontażu pojazdów wymaga wyboru optymalnej lokalizacji oraz wiąże się z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, do których należą np. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie na budowę czy pozwolenie na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów.Każda stacja demontażu musi zapewnić również właściwe warunki do przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji od ich właścicieli, a także do magazynowania przyjętych pojazdów oraz usuniętych z nich materiałów, części i zespołów, w tym części i zespołów przeznaczonych do ponownego użytku jako części zamienne.W celu bezpiecznej dla środowiska i legalnej pracy stacji demontażu  powinna ona spełniać wymagania określone w rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji znajdziesz w artykule.

116

Zajmujesz się urządzeniami chłodniczymi oraz klimatyzacjami swoich klientów? Dowiedz się, w jaki sposób uzyskać niezbędny certyfikat dla przedsiębiorców

Jeżeli prowadzisz działalność w obrębie SZWO i F-gazów lub chcesz zajmować się stacjonarnymi urządzeniami chłodniczymi, klimatyzacyjnymi i pompami ciepła bądź wykonywać takie usługi dla klientów, powinieneś uzyskać certyfikat dla przedsiębiorców. Dokument ten potwierdzi Twoje uprawnienia do instalacji, konserwacji (napraw i usuwania) lub serwisowania urządzeń. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób możesz to zrobić.Dokumenty do tematu: Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców, Oświadczenie o niekaralności, Oświadczenie o spełnieniu przez przedsiębiorcę wymagań odpowiednich do rodzaju prowadzonej działalności (szwo i F-gazy). Na stronie internetowej: Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców.

114

Karta informacyjna dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Karta informacyjna przedsięwzięcia jest dokumentem, w którym zostaje scharakteryzowane planowane przedsięwzięcie. Na jej podstawie urząd wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub stwierdza konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu.Jest to dokument, który m.in. przedsiębiorca planujący inwestycję mogącą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zobowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie gminy przed uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym do realizacji usługi jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Lista przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko dostępna jest w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71 ze zm.).

Inwestycje w pobliżu lasu - jakie obowiązują zasady

Planowanie inwestycji w pobliżu lasu przysparzało inwestorom wielu problemów. Największą trudnością była często niejednoznaczność samej definicji lasu, co utrudniało określenie punktu, od którego powinno się dokonywać pomiaru odległości od budynku.Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadziła znaczące ułatwienia i precyzyjne reguły w tym zakresie.Z poniższego artykułu dowiesz się: W jaki sposób prawidłowo definiować las, Jakie zasady dotyczące wznoszenia budynków przy lesie obowiązują od 1 stycznia 2018 r., W jakiś sposób określić najmniejszą odległość usytuowania budynku od lasu, Czy ustawodawca przewidział jakieś wyjątki.

113

Masz do czynienia z urządzeniami zawierającymi SZWO? Sprawdź, o czym musisz pamiętać!

SZWO to substancje chemiczne, które są pochodnymi węglowodorów alifatycznych (metanu, etanu i propanu) zawierającymi atomy chloru lub/i bromu oraz najczęściej także fluoru i wykazują potencjał niszczenia ozonu (ang. Ozone depleting potential - ODP). UE prowadzi działania zmierzające do ograniczania emisji substancji wpływających destrukcyjnie na warstwę ozonową oraz wywołujących tzw. efekt cieplarniany. Działania te polegają na ograniczaniu emisji i wycofywaniu substancji zubożających warstwę ozonową oraz ograniczaniu dostępności czynników chłodniczych z grupy gazów fluorowanych (tzw. F-gazów), które są gazami cieplarnianymi.Zgodnie z rozporządzeniem z 7 grudnia 2017 r. w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego odpowiedniego do wykonywania czynności objętych certyfikatem dla personelu w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i substancji kontrolowanych, od 23 grudnia 2017 r. przedsiębiorcy instalujący, konserwujący, serwisujący, naprawiający i likwidujący stacjonarne urządzenia zawierające fluorowane gazy cieplarniane oraz substancje kontrolowane (SZWO) muszą posiadać niezbędne do tego celu wyposażenie techniczne. Więcej szczegółów znajdziesz w artykule.

Kontakty z urzędem

Decyzje w sprawach rekultywacji i zagospodarowania – dowiedz się, jak postępować, żeby uniknąć karyRekultywacja gruntów to nadanie lub przywrócenie gruntom zdegradowanym albo zdewastowanym wartości użytkowych lub przyrodniczych przez właściwe ukształtowanie rzeźby terenu, poprawienie właściwości fizycznych i chemicznych, uregulowanie stosunków wodnych, odtworzenie gleb, umocnienie skarp oraz odbudowanie lub zbudowanie niezbędnych dróg.W przypadku powstania zanieczyszczenia środowiska gruntowego istnieje obowiązek podjęcia działań naprawczych mających na celu przywrócenie stanu środowiska sprzed powstania zanieczyszczenia. Za rekultywację terenu odpowiedzialny jest jego właściciel, o ile nie wykaże, że gleba lub ziemia zanieczyszczona została z powodów niezależnych od niego. Gdy prowadzenie działalności zobliguje cię do przeprowadzenia rekultywacji, jeśli chcesz uniknąć kary, musisz postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Konieczne będzie m.in. złożenie wniosku o wydanie decyzji w sprawie rekultywacji i zagospodarowania do starosty właściwego ze względu na miejsce prowadzonej działalności. Dokumenty do tematu: wniosek o wydanie decyzji określającej kierunek rekultywacji gruntów, wniosek o wydanie decyzji uznającej rekultywację gruntów za zakończoną.

111

Najważniejsze informacje na temat BDO

Pod adresem bdo.mos.gov.pl jest już dostępna strona internetowa Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Udało się uruchomić jej pierwszy element, czyli rejestr przedsiębiorców. Do jego uzupełniania zobowiązani są marszałkowie województw. Wpisy do BDO muszą dostarczać przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach lub zajmują się gospodarką odpadami.Powstanie elektronicznej bazy o odpadach ma umożliwić ściślejszą kontrolę przekazywania odpadów komunalnych odbieranych m.in. od właścicieli nieruchomości. BDO oprócz rejestru posiadaczy odpadów i gromadzenia danych o odpadach, pochodzących m.in. ze sprawozdań marszałków województw, posiadać ma również moduł ewidencji odpadów.W bazie będą gromadzone informacje m.in. o: wprowadzanych do obiegu produktach w opakowaniach, olejach smarowych, oponach, zużytym sprzęcie elektronicznym, bateriach i akumulatorach oraz odpadach z nich powstających. Znaleźć się też tam mają dane nt. osiąganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu.

Kontrola firmy - czy decyzją PGWWP twoja działalność może zostać zamknięta

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie (PGWWP) to główny podmiot odpowiedzialny za gospodarkę wodną w naszym kraju. Organ ten wykonuje m.in następujące zadania: prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa, ale z wyłączeniem śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, opracowuje plany służące gospodarowaniu wodami, plany zarządzania ryzykiem powodziowym, plany przeciwdziałania skutkom suszy oraz tworzenia i utrzymania katastru wodnego czy wspomaga realizację zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie gospodarki wodnej, w tym dotyczących instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej. W zakresie kompetencji PGWWP znajduje się także kontrola gospodarowania wodami. Jaki jest pełny zakres uprawnień kontrolnych tego podmiotu, kto realnie przeprowadza kontrolę, jakie ma uprawnienia i czy może zamknąć twój zakład – o tym między innymi przeczytasz w poniższym artykule.

110

NOWOŚCI MARZEC 2018 R.

W dniu 24 stycznia 2018 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Środowiska z 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jakie zmiany zostały wprowadzone.

109

Dowiedz się, w jaki sposób wyliczyć opłatę podwyższoną za składowanie odpadów

Firmy zajmujące się składowaniem odpadów są zobowiązane do naliczania opłat za korzystanie ze środowiska. Jeżeli podmiot zarządzający składowiskiem nie posiada stosownego zezwolenia, może być obarczony tzw. opłatą podwyższoną. W jaki sposób wyliczyć wysokość takiej opłaty?

Co powinieneś wiedzieć o LZO?

Prowadzenie instalacji wykorzystującej lotne związki organiczne (LZO) wiąże się z koniecznością przestrzegania i spełniania szeregu wymogów prawnych. Najpierw będziesz musiał uzyskać stosowne pozwolenie na wprowadzanie gazów do powietrza i udowodnić, że dotrzymujesz standardów emisyjnych. Potem będziesz wielokrotnie sprawdzany, wykonując pomiary, a także sporządzając bilanse LZO. Lektura poniższego artykułu przybliży Ci Twoje obowiązki w tym zakresie i pomoże przestrzegać obowiązujące przepisy.LZO, czyli lotne związki organiczne, to substancje chemiczne łatwo przechodzące w postać pary lub gazu. Reakcja ta może zachodzić nawet w temperaturze pokojowej (LZO posiadają prężność par nie mniejszą niż 0,01 Pa w temperaturze 293,15 K). Ponadto charakteryzują się niską rozpuszczalnością w wodzie.