Wyliczanie opłat za różne usługi wodne
Firma posiadająca pozwolenie wodnoprawne, które obejmuje m.in. pobór wód podziemnych, ustanowienie strefy ochronnej bezpośredniej, odprowadzanie wód popłucznych, odprowadzanie ścieków przemysłowych i socjalno-bytowych oraz odprowadzanie wód opadowych i roztopowych powinna zacząć uiszczać opłaty stałe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Od kiedy musisz uiszczać opłaty stałe? W jaki sposób wyliczyć wysokość takiej opłaty? Na jakie konto musisz wpłacić pieniądze i w jakim terminie? Czy opłaty zmienne będą uiszczane jak dotychczas, na podstawie sprawozdania rocznego do urzędu marszałkowskiego?
Wszystko, co musisz wiedzieć o pomiarach emisji w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia
Pomiary środowiska najczęściej dotyczą emisji do powietrza, poboru wód podziemnych i powierzchniowych oraz pomiaru natężenia hałasu. Nie każdy musi je wykonywać. Czasem są do nich zobowiązane tylko te podmioty, na które została nałożona stosowna decyzja organu ochrony środowiska. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia mogą być zobowiązani do dwóch rodzajów pomiarów: okresowych, ciągłych. Więcej szczegółów na temat pomiarów emisji w związku z eksploatacją instalacji lub urządzeń znajdziesz w poniższym artykule.
W jaki sposób poinformować urząd o planowanych zmianach w instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym
Jeżeli prowadzisz instalację, która jest objęta pozwoleniem zintegrowanym, masz obowiązek informowania właściwego organu ochrony środowiska o planowanych zmianach lub złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego. Dotyczy to przypadku, w którym zmianie ulega sposób funkcjonowania instalacji lub jest rozbudowywana, co może mieć wpływ na środowisko. W przypadku gdy planowana zmiana w instalacji ma charakter istotny, czyli zwiększana skala działalności wynikająca z tej zmiany, sama w sobie, kwalifikowałaby ją jako rodzaj instalacji mogącej powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości), to najlepiej od razu złożyć wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego.W przeciwnym wypadku warto złożyć wniosek informujący. Wtedy organ stwierdzi, czy stosowne pozwolenie wymaga zmiany, czy też nie. W tekście znajdziesz niezbędne informacje do opracowania tego wniosku.
Procedura przeniesienia decyzji środowiskowej krok po kroku
Dokumenty: przykładowy wniosek o przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgoda strony, na rzecz której decyzja została wydana, na przeniesienie tej decyzji, oświadczenie podmiotu, na rzecz którego decyzja ma zostać przeniesiona, o tym, że przejmuje warunki zawarte w decyzji podlegającej przeniesieniu.
Plan naprawczy przy narażeniu na hałas
Istnieją branże, jak również stanowiska pracy, gdzie często dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych norm (NDN) hałasu. W takim przypadku obowiązujące przepisy nakazują sporządzenie i wprowadzenie w życie programu działań organizacyjno-technicznych, zmierzającego do ograniczenia narażenia na hałas. Program działań organizacyjno-technicznych zmierzających do ograniczenia narażenia na występujące przekroczenia dopuszczalnych norm hałas, czyli program naprawczy, należy opracować i wdrożyć na podstawie wymagań zawartych w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. W jaki sposób prawidłowo przygotować i przeprowadzić taki program naprawczy?
Wytwórco odpadów – poznaj pięć błędów, których musisz unikać!
Ustawa o odpadach definiuje wytwórcę odpadów jako każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów) oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów.Podstawowym obowiązkiem posiadacza odpadów jest prowadzenie na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów. Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy m. in. wytwórców odpadów komunalnych.Administracyjne kary pieniężne za nieprawidłowości w zakresie gospodarowania odpadami wynoszą od 1 tys. do nawet 1 mln zł. Może Ci grozić również areszt albo wstrzymanie działalności Twojego zakładu. Jeżeli chcesz uchronić swoją działalność przed potencjalnymi karami, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »
121
Dowiedz się, jak postępować z substancjami stwarzającymi zagrożenie
Przedsiębiorstwa wytwarzające lub importujące substancje chemiczne w ich własnej postaci, w mieszaninach lub – w niektórych przypadkach – również w wyrobach w ilości przekraczającej 1 Mg rocznie, bez względu na to, czy jest to substancja stwarzająca zagrożenie, czy też nie, musi ją zarejestrować w ECHA (Europejskiej Agencji Chemikaliów). W przeciwnym razie nie może jej wprowadzać do obrotu na rynku EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).Jeżeli substancja lub mieszanina zostanie sklasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie (SVHC), trzeba spełnić szczególne wymogi w zakresie jej oznakowania i pakowania. Jakie? O tym przeczytasz w artykule.
120
Zgoda wodnoprawna w nowym prawie wodnym
Dnia 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1566 ze zm.; dalej: pw). Nowe prawo wodne wprowadziło zmiany w obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarki wodnej. Kwestią istotną w zrealizowanych modyfikacjach jest pojęcie zgody wodnoprawnej, która jest jednym z instrumentów w systemie zarządzania gospodarką wodną.W artykule przeczytasz m.in. na temat: Organów właściwych w sprawie zgód wodnoprawnych, Opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych, Pozwolenia wodnoprawnego, Operatu wodnoprawnego, Zakresu inwestycji lub działań wymagających oceny wodnoprawnej.
119
Czy konserwacja instalacji wodno-kanalizacyjnych należy do obowiązków pracodawcy?
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za szkodę doznaną przez pracownika wskutek wypadku przy pracy, gdy można uznać, że do zdarzenia doszło w wyniku niedopełnienia ciążących na pracodawcy obowiązków, np. w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 21 września 1997 r., sygn. akt I PK 272/16. Pracodawca nie dochował należytej staranności przy wyposażeniu pracownika we właściwe obuwie, a także nie powiadomił służb technicznych o stanie instalacji wodno-kanalizacyjnej – nie dopełnił zatem obowiązków z art. 207 § 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: kp). Przytoczone powyżej orzeczenie jest jednym z przykładów na to, że na pracodawcy ciąży wiele obowiązków związanych z zagwarantowaniem pracownikom odpowiednich warunków pracy, także w zakresie drożnych instalacji sanitarnych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.
118
Jak zdobyć dotacje z programu Czyste powietrze
W czerwcu br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (skr. NFOŚiGW), wojewódzkie fundusze ochrony środowiska oraz Bank Ochrony Środowiska SA podpisali Porozumienie inicjujące realizację nowego Programu Priorytetowego Czyste powietrze. Program będzie trwał dziesięć kolejnych lat, a jego budżet został oszacowany na około 103 miliardy zł (całkowity planowany koszt inwestycji to prawie 130 miliardów zł).Z artykułu dowiesz się m.in.:- jakie są cele programu Czyste powietrze,- kto może starać się o dotacje,- na co można pozyskać środki,- jak wysokie będą pułapy dofinansowań.
Dowiedz się, jak wybudować ekologiczny dom swoich marzeń!
Wybudowanie nieruchomości, która pozytywnie przejdzie proces certyfikacji ekologicznej, wymaga przestrzegania zasad zrównoważonego budownictwa. Na każdym etapie inwestycji należy stosować rozwiązania pomagające osiągnąć zamierzony efekt ekologiczny, czyli przede wszystkim jak najmniejsze zużycie energii i jak najmniej szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Dom ekologiczny, często zwany ekodomem, to nie tylko budynek posiadający nowoczesne instalacje, takie jak pompy ciepła, rekuperację czy panele słoneczne. Powinien on być wybudowany w zgodzie z naturą – z wykorzystaniem naturalnych i dostępnych w danym regionie materiałów i surowców. Dom ekologiczny powinien też charakteryzować się niskim zapotrzebowaniem na energię. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o zrównoważonym budownictwie?
117
Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej
Zgodnie z art. 269 ustawy Prawo wodne został wprowadzony obowiązek dokonywania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej i nałożony obowiązek uiszczenia opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Za ustalanie wysokości tej opłaty odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent miasta.Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest powierzchnia biologicznie czynna, Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, Od czego zależy wysokość tej opłaty, Kto i kiedy musi ją wnosić.
Chcesz prowadzić stację demontażu pojazdów? Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić!
Utworzenie stacji demontażu pojazdów wymaga wyboru optymalnej lokalizacji oraz wiąże się z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, do których należą np. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie na budowę czy pozwolenie na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów.Każda stacja demontażu musi zapewnić również właściwe warunki do przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji od ich właścicieli, a także do magazynowania przyjętych pojazdów oraz usuniętych z nich materiałów, części i zespołów, w tym części i zespołów przeznaczonych do ponownego użytku jako części zamienne.W celu bezpiecznej dla środowiska i legalnej pracy stacji demontażu powinna ona spełniać wymagania określone w rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji znajdziesz w artykule.
116
Zajmujesz się urządzeniami chłodniczymi oraz klimatyzacjami swoich klientów? Dowiedz się, w jaki sposób uzyskać niezbędny certyfikat dla przedsiębiorców
Jeżeli prowadzisz działalność w obrębie SZWO i F-gazów lub chcesz zajmować się stacjonarnymi urządzeniami chłodniczymi, klimatyzacyjnymi i pompami ciepła bądź wykonywać takie usługi dla klientów, powinieneś uzyskać certyfikat dla przedsiębiorców. Dokument ten potwierdzi Twoje uprawnienia do instalacji, konserwacji (napraw i usuwania) lub serwisowania urządzeń. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób możesz to zrobić.Dokumenty do tematu: Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców, Oświadczenie o niekaralności, Oświadczenie o spełnieniu przez przedsiębiorcę wymagań odpowiednich do rodzaju prowadzonej działalności (szwo i F-gazy). Na stronie internetowej: Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców.
114
Karta informacyjna dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Karta informacyjna przedsięwzięcia jest dokumentem, w którym zostaje scharakteryzowane planowane przedsięwzięcie. Na jej podstawie urząd wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub stwierdza konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu.Jest to dokument, który m.in. przedsiębiorca planujący inwestycję mogącą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zobowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie gminy przed uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym do realizacji usługi jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Lista przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko dostępna jest w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71 ze zm.).
Inwestycje w pobliżu lasu - jakie obowiązują zasady
Planowanie inwestycji w pobliżu lasu przysparzało inwestorom wielu problemów. Największą trudnością była często niejednoznaczność samej definicji lasu, co utrudniało określenie punktu, od którego powinno się dokonywać pomiaru odległości od budynku.Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadziła znaczące ułatwienia i precyzyjne reguły w tym zakresie.Z poniższego artykułu dowiesz się: W jaki sposób prawidłowo definiować las, Jakie zasady dotyczące wznoszenia budynków przy lesie obowiązują od 1 stycznia 2018 r., W jakiś sposób określić najmniejszą odległość usytuowania budynku od lasu, Czy ustawodawca przewidział jakieś wyjątki.
112
Chcesz usunąć drzewo z terenu wpisanego do rejestru zabytków? Poznaj procedurę krok po kroku
Ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o ochronie przyrody ma na celu uporządkowanie regulacji dotyczących usuwania drzew i krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków. Ustawa weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Wcześniej funkcjonowały dwa reżimy administracyjne dotyczące usuwania drzew lub krzewów z nieruchomości. Pierwszy oparty był na przepisach ustawy o ochronie przyrody, regulującej usuwanie drzew bądź krzewów z terenu nieruchomości lub jej części niewpisanej do rejestru zabytków. Drugi określony w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, normujący zasady usuwania drzew czy krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.Nowa ustawa połączyła oba systemy w ten sposób, aby usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości bądź jej części wpisanej do rejestru zabytków również podlegało przepisom ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Dzięki artykułowi zapoznasz się z aktualnym stanem prawnym, dowiesz, jakie drzewa można wycinać, kiedy jest potrzebne zezwolenie i jakie kary obowiązują za wycinkę niezgodną z prawem.
111
Dowiedz się, jak wyliczyć opłatę za użytkowanie gruntów pokrytych wodami
Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłaty rocznej za użytkowanie gruntów pokrytych wodami. Rozporządzenie określa wysokość jednostkowych stawek opłaty rocznej za użytkowanie 1 m2 gruntu pokrytego wodami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Z artykułu dowiesz się, ile wynoszą nowe stawki, i poznasz zasady ustalania opłaty rocznej.