Twoja firma zanieczyszcza rzekę? Dowiedz się, co Ci grozi w razie kontroli

Przedsiębiorca, który dopuszcza się tego typu działań i dokonuje zrzutu ścieków do wód, powinien liczyć się z możliwością obarczenia wysokimi karami. Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 5 Prawa wodnego wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi stanowi usługę wodną, w związku z czym podmiot zobowiązany jest do wystąpienia o pozwolenie wodnoprawne wydawane w trybie art. 389 pkt 1 Prawa wodnego. Funkcjonowanie firmy bez aktualnego pozwolenia wodnoprawnego wiąże się z naliczeniem opłaty podwyższonej o 500% za zanieczyszczenia emitowane do środowiska wraz ze ściekami. Ponadto zgodnie z art. 351 Prawa ochrony środowiska za eksploatację instalacji bez wymaganego pozwolenia grozi kara aresztu albo ograniczenia wolności lub grzywna. W artykule znajdziesz więcej szczegółów.

Sprawozdawczość w zakresie gospodarki odpadami - przygotuj się na nadchodzące zmiany

Obowiązki sprawozdawcze w zakresie gospodarki odpadami, które ciążą na przedsiębiorcach, zostały zawarte w kilkunastu aktach prawnych. W najbliższych latach, w związku z rozpoczęciem funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO), zajdą w tym zakresie znaczące zmiany dla przedsiębiorców.W niniejszym artykule znajdziesz m.in. następujące informacje: jakie nadejdą zmiany w postępowaniu z odpadami w najbliższych latach, jaki jest planowany zakres zmian w sprawozdawczości i ewidencji odpadów, jak zmienią się karty przekazania odpadów, czym będzie karta przekazania odpadów komunalnych.

Naliczanie opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych za 2018 rok

Od 1 stycznia 2018 r. zmienił się sposób naliczania opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, a także wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast. Nowy system naliczania będzie trzeba wykorzystać do opracowywania sprawozdań za 2018 rok. Sprawozdania za 2017 rok i lata wcześniejsze były naliczane według dotychczas obowiązujących zasad i przedkładane na do tej pory obowiązujących formularzach do właściwego miejscowo marszałka województwa.

Masz do czynienia z urządzeniami zawierającymi SZWO? Sprawdź, o czym musisz pamiętać!

SZWO to substancje chemiczne, które są pochodnymi węglowodorów alifatycznych (metanu, etanu i propanu) zawierającymi atomy chloru lub/i bromu oraz najczęściej także fluoru i wykazują potencjał niszczenia ozonu (ang. Ozone depleting potential - ODP). UE prowadzi działania zmierzające do ograniczania emisji substancji wpływających destrukcyjnie na warstwę ozonową oraz wywołujących tzw. efekt cieplarniany. Działania te polegają na ograniczaniu emisji i wycofywaniu substancji zubożających warstwę ozonową oraz ograniczaniu dostępności czynników chłodniczych z grupy gazów fluorowanych (tzw. F-gazów), które są gazami cieplarnianymi.Zgodnie z rozporządzeniem z 7 grudnia 2017 r. w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego odpowiedniego do wykonywania czynności objętych certyfikatem dla personelu w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i substancji kontrolowanych, od 23 grudnia 2017 r. przedsiębiorcy instalujący, konserwujący, serwisujący, naprawiający i likwidujący stacjonarne urządzenia zawierające fluorowane gazy cieplarniane oraz substancje kontrolowane (SZWO) muszą posiadać niezbędne do tego celu wyposażenie techniczne. Więcej szczegółów znajdziesz w artykule.

121

Dowiedz się, jak postępować z substancjami stwarzającymi zagrożenie

Przedsiębiorstwa wytwarzające lub importujące substancje chemiczne w ich własnej postaci, w mieszaninach lub – w niektórych przypadkach – również w wyrobach w ilości przekraczającej 1 Mg rocznie, bez względu na to, czy jest to substancja stwarzająca zagrożenie, czy też nie, musi ją zarejestrować w ECHA (Europejskiej Agencji Chemikaliów). W przeciwnym razie nie może jej wprowadzać do obrotu na rynku EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).Jeżeli substancja lub mieszanina zostanie sklasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie (SVHC), trzeba spełnić szczególne wymogi w zakresie jej oznakowania i pakowania. Jakie? O tym przeczytasz w artykule.

120

Listy do redakcji

Zgoda wodnoprawna w nowym prawie wodnym

Dnia 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1566 ze zm.; dalej: pw). Nowe prawo wodne wprowadziło zmiany w obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarki wodnej. Kwestią istotną w zrealizowanych modyfikacjach jest pojęcie zgody wodnoprawnej, która jest jednym z instrumentów w systemie zarządzania gospodarką wodną.W artykule przeczytasz m.in. na temat: Organów właściwych w sprawie zgód wodnoprawnych, Opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych, Pozwolenia wodnoprawnego, Operatu wodnoprawnego, Zakresu inwestycji lub działań wymagających oceny wodnoprawnej.

119

Czy konserwacja instalacji wodno-kanalizacyjnych należy do obowiązków pracodawcy?

Pracodawca ponosi odpowiedzialność za szkodę doznaną przez pracownika wskutek wypadku przy pracy, gdy można uznać, że do zdarzenia doszło w wyniku niedopełnienia ciążących na pracodawcy obowiązków, np. w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 21 września 1997 r., sygn. akt I PK 272/16. Pracodawca nie dochował należytej staranności przy wyposażeniu pracownika we właściwe obuwie, a także nie powiadomił służb technicznych o stanie instalacji wodno-kanalizacyjnej – nie dopełnił zatem obowiązków z art. 207 § 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: kp). Przytoczone powyżej orzeczenie jest jednym z przykładów na to, że na pracodawcy ciąży wiele obowiązków związanych z zagwarantowaniem pracownikom odpowiednich warunków pracy, także w zakresie drożnych instalacji sanitarnych. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

118

Jak zdobyć dotacje z programu Czyste powietrze

W czerwcu br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (skr. NFOŚiGW), wojewódzkie fundusze ochrony środowiska oraz Bank Ochrony Środowiska SA podpisali Porozumienie inicjujące realizację nowego Programu Priorytetowego Czyste powietrze. Program będzie trwał dziesięć kolejnych lat, a jego budżet został oszacowany na około 103 miliardy zł (całkowity planowany koszt inwestycji to prawie 130 miliardów zł).Z artykułu dowiesz się m.in.:- jakie są cele programu Czyste powietrze,- kto może starać się o dotacje,- na co można pozyskać środki,- jak wysokie będą pułapy dofinansowań.

Dowiedz się, jak wybudować ekologiczny dom swoich marzeń!

Wybudowanie nieruchomości, która pozytywnie przejdzie proces certyfikacji ekologicznej, wymaga przestrzegania zasad zrównoważonego budownictwa. Na każdym etapie inwestycji należy stosować rozwiązania pomagające osiągnąć zamierzony efekt ekologiczny, czyli przede wszystkim jak najmniejsze zużycie energii i jak najmniej szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Dom ekologiczny, często zwany ekodomem, to nie tylko budynek posiadający nowoczesne instalacje, takie jak pompy ciepła, rekuperację czy panele słoneczne. Powinien on być wybudowany w zgodzie z naturą – z wykorzystaniem naturalnych i dostępnych w danym regionie materiałów i surowców. Dom ekologiczny powinien też charakteryzować się niskim zapotrzebowaniem na energię. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o zrównoważonym budownictwie?

117

Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej

Zgodnie z art. 269 ustawy Prawo wodne został wprowadzony obowiązek dokonywania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej i nałożony obowiązek uiszczenia opłaty za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Za ustalanie wysokości tej opłaty odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent miasta.Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest powierzchnia biologicznie czynna, Jak wyliczyć opłatę dotyczącą zmniejszenia naturalnej retencji terenowej, Od czego zależy wysokość tej opłaty, Kto i kiedy musi ją wnosić.

Chcesz prowadzić stację demontażu pojazdów? Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić!

Utworzenie stacji demontażu pojazdów wymaga wyboru optymalnej lokalizacji oraz wiąże się z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, do których należą np. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie na budowę czy pozwolenie na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów.Każda stacja demontażu musi zapewnić również właściwe warunki do przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji od ich właścicieli, a także do magazynowania przyjętych pojazdów oraz usuniętych z nich materiałów, części i zespołów, w tym części i zespołów przeznaczonych do ponownego użytku jako części zamienne.W celu bezpiecznej dla środowiska i legalnej pracy stacji demontażu  powinna ona spełniać wymagania określone w rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji znajdziesz w artykule.

116

Zajmujesz się urządzeniami chłodniczymi oraz klimatyzacjami swoich klientów? Dowiedz się, w jaki sposób uzyskać niezbędny certyfikat dla przedsiębiorców

Jeżeli prowadzisz działalność w obrębie SZWO i F-gazów lub chcesz zajmować się stacjonarnymi urządzeniami chłodniczymi, klimatyzacyjnymi i pompami ciepła bądź wykonywać takie usługi dla klientów, powinieneś uzyskać certyfikat dla przedsiębiorców. Dokument ten potwierdzi Twoje uprawnienia do instalacji, konserwacji (napraw i usuwania) lub serwisowania urządzeń. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób możesz to zrobić.Dokumenty do tematu: Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców, Oświadczenie o niekaralności, Oświadczenie o spełnieniu przez przedsiębiorcę wymagań odpowiednich do rodzaju prowadzonej działalności (szwo i F-gazy). Na stronie internetowej: Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców.

114

Karta informacyjna dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Karta informacyjna przedsięwzięcia jest dokumentem, w którym zostaje scharakteryzowane planowane przedsięwzięcie. Na jej podstawie urząd wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub stwierdza konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu.Jest to dokument, który m.in. przedsiębiorca planujący inwestycję mogącą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zobowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie gminy przed uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym do realizacji usługi jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Lista przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko dostępna jest w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71 ze zm.).

Inwestycje w pobliżu lasu - jakie obowiązują zasady

Planowanie inwestycji w pobliżu lasu przysparzało inwestorom wielu problemów. Największą trudnością była często niejednoznaczność samej definicji lasu, co utrudniało określenie punktu, od którego powinno się dokonywać pomiaru odległości od budynku.Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadziła znaczące ułatwienia i precyzyjne reguły w tym zakresie.Z poniższego artykułu dowiesz się: W jaki sposób prawidłowo definiować las, Jakie zasady dotyczące wznoszenia budynków przy lesie obowiązują od 1 stycznia 2018 r., W jakiś sposób określić najmniejszą odległość usytuowania budynku od lasu, Czy ustawodawca przewidział jakieś wyjątki.

112

Chcesz usunąć drzewo z terenu wpisanego do rejestru zabytków? Poznaj procedurę krok po kroku

Ustawa z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o ochronie przyrody ma na celu uporządkowanie regulacji dotyczących usuwania drzew i krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków. Ustawa weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Wcześniej funkcjonowały dwa reżimy administracyjne dotyczące usuwania drzew lub krzewów z nieruchomości. Pierwszy oparty był na przepisach ustawy o ochronie przyrody, regulującej usuwanie drzew bądź krzewów z terenu nieruchomości lub jej części niewpisanej do rejestru zabytków. Drugi określony w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, normujący zasady usuwania drzew czy krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.Nowa ustawa połączyła oba systemy w ten sposób, aby usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości bądź jej części wpisanej do rejestru zabytków również podlegało przepisom ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Dzięki artykułowi zapoznasz się z aktualnym stanem prawnym, dowiesz, jakie drzewa można wycinać, kiedy jest potrzebne zezwolenie i jakie kary obowiązują za wycinkę niezgodną z prawem.

111

Dowiedz się, jak wyliczyć opłatę za użytkowanie gruntów pokrytych wodami

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie jednostkowych stawek opłaty rocznej za użytkowanie gruntów pokrytych wodami. Rozporządzenie określa wysokość jednostkowych stawek opłaty rocznej za użytkowanie 1 m2 gruntu pokrytego wodami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Z artykułu dowiesz się, ile wynoszą nowe stawki, i poznasz zasady ustalania opłaty rocznej.