Nowości

Raport do KOBiZE i sprawozdanie do BDS – pamiętaj, że musisz je złożyć do końca lutego

Roczne sprawozdanie dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową (SZWO), fluorowanych gazów cieplarnianych (f-gazów) i pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych oraz raport do KOBiZE za rok 2021 przedsiębiorcy powinni złożyć do 28 lutego 2022 r.Z artykułu dowiesz się: czym jest KOBiZE, BDS oraz CRO, kto musi składać te dokumenty, co zawierają, które informacje musisz wcześniej przygotować, jakie kary Ci grożą za niewywiązanie się z tego obowiązku.

W jaki sposób zbierający odpady komunalne powinien przygotować sprawozdanie za rok 2021

Zgodnie z art. 9 nb ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiot zbierający odpady komunalne na bazie zezwolenia na zbieranie odpadów jest zobowiązany do składania rocznego sprawozdania.Temu obowiązkowi nie podlegają podmioty przyjmujące odpady komunalne od innego zbierającego takie odpady. W sprawozdaniu nie należy również wykazywać odpadów zebranych przez PSZOK, gdyż podmioty prowadzące PSZOK składają odrębne sprawozdanie w myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Są już dostępne stawki opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2022

Podmioty korzystające ze środowiska przedkładają marszałkowi województwa wykazy zawierające informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych opłat z tytułu korzystania ze środowiska za poprzedni rok kalendarzowy w terminie do 31 marca następnego roku. Co roku zmieniają się stawki, na podstawie których opłaty te są obliczane.

Nowości

2023

Monitoring miejsc magazynowania odpadów – wymagania

Pytanie: Pytanie: Za pomocą jakich urządzeń powinien być prowadzonymonitoring miejsc magazynowania odpadów?

Jeden wylot – różne opłaty stałe i zmienne

Bardzo często zdarza się na terenie zakładu, że poprowadzone są odrębne kanalizacje dla wód opadowych i roztopowych oraz ścieków przemysłowych. Jak to się ma do naliczania opłat zmiennych i stałych za korzystanie ze środowiska?

2022

Realizacja celów środowiskowych poprzez zamówienia publiczne

Na barkach podmiotów sektora publicznego spoczywa obowiązek ekologiczności realizowanych zamówień publicznych. Muszą znać unijne kryteria środowiskowe a także priorytety opisane w krajowym dokumencie strategicznym – Polityka zakupowa państwa. Sektor prywatny również musi zdawać sobie sprawę, że biorąc udział w przetargach, będzie zobligowany do spełnienia tych kryteriów.

Utrata statusu przedsięwzięcia znacząco oddziałującego na środowisko

Dnia 20 maja 2022 roku opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z 5 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2022 r. poz. 1071), które wnosi kilka zmian do wcześniej obowiązującego aktu prawnego. Co wprowadzono?

Polityka Surowcowa Państwa (PSP2050)

Dnia 1 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Polityki Surowcowej Państwa" (PSP). Jest to długofalowa polityka publiczna prowadzona na poziomie krajowym, która ma zapewnić dostęp przedsiębiorstw wytwórczych do niezbędnych dla ich działalności surowców po cenie umożliwiającej im bycie konkurencyjnymi, przy jednoczesnym dbaniu o stan środowiska przyrodniczego i społecznego na każdym etapie cyklu surowcowego oraz bieżące i długookresowe bezpieczeństwo gospodarcze kraju. Utworzono ją na podstawie art. 21f ust. 4 ustawy zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

2021

Zasady udostępniania informacji o środowisku

Prawo międzynarodowe, europejskie oraz polskie przewiduje zasadę jawności informacji publicznej, w tym informacji o środowisku i jego ochronie. Podstawową regulacją prawną w Polsce odnoszącą się do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie jest Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, a dokładniej art. 74 ust. 3 i 4 konstytucji, którego analogiczny zapis został ujęty w art. 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie).    

Zasady monitoringu wód podziemnych

Wody podziemne z uwagi na powszechność występowania oraz wysoką jakość są bardzo ważnym źródłem zaopatrzenia ludności w wodę pitną. Ochrona tych wód realizowana jest, między innymi, przy wykorzystaniu sieci punktów monitorujących zarówno stan jakościowy, jak i ilościowy wód podziemnych.Z artykułu dowiesz się: na czym polega monitoring wód podziemnych, jaki jest cel monitoringu lokalnego, kto odpowiada za ten proces.

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.