Budowa i obliczanie zdolności chłonnej studni chłonnej
Zgodnie z art. 16 pkt 65 f ustawy Prawo wodne studnie chłonne to urządzenia wodne służące do kształtowania zasobów wodnych lub korzystania z tych zasobów. Studnia chłonna jest urządzeniem wodnym służącym do oczyszczania odprowadzanych wód. Tego typu rozwiązania są często wykorzystywane przy wprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do ziemi, jeżeli nie ma naturalnych odbiorników wody i nie została wybudowana kanalizacja.O tym, jak jest skonstruowana studia chłonna i jak obliczyć jej wydajność, przeczytasz w poniższym artykule.
Audyt o ZSEiE oraz opakowaniowy – co warto o nich wiedzieć
Ustawa z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 875) przesunęła terminy przeprowadzenia audytów zewnętrznych za 2019 rok dla przetwarzających i eksportujących odpady opakowaniowe oraz dla zakładów przetwarzania i organizacji odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Co warto wiedzieć o tych audytach i jak rzetelnie się do nich przygotować? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
W jaki sposób zgłosić instalację? Poznaj stosowną procedurę
Niektóre rodzaje instalacji, które nie wymagają pozwolenia, podlegają zgłoszeniu. W wyniku eksploatacji instalacji emitowane są substancje mogące wywierać negatywny wpływ na środowisko. W konsekwencji zostały opublikowane rodzaje instalacji powodujące konieczność zgłoszenia ich odpowiedniemu organowi ochrony środowiska. Oczywistym warunkiem jest, aby taka instalacja nie wymagała uzyskania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza.Z artykułu dowiesz się m.in.: Które rodzaje instalacje powinieneś zgłosić Jak takie zgłoszenie powinno wyglądać Do jakiego urzędu należy się z nim udać
Skąd pozyskać dane do operatu wodnoprawnego
Pozwolenie wodnoprawne wraz ze zgłoszeniem wodnoprawnym, oceną wodnoprawną oraz decyzją zwalniającą z zakazu lokalizacji pewnych inwestycji czy obiektów na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią stanowią wspólny pakiet tzw. zgód wodnoprawnych. W każdym przypadku należy wystąpić z wnioskiem o wydanie zgody wodnoprawnej, a jedynie do wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego należy dołączyć specjalistyczną dokumentację, jaką jest operat wodnoprawny.
- « pierwsza
- «
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- »
- ostatnia »
2022
UWAGA! Od 22 lutego 2022 r. odpady muszą być zgłaszane do SENT!
Jak podano w komunikacie na stronie celno–skarbowej PUESC pod adresem: https://puesc.gov.pl/aktualnosci 26 stycznie 2022 r. zatwierdzono projekt rozporządzenia dotyczącego systemu monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zgodnie z którym od 22 lutego 2022 r. międzynarodowy obrót odpadami jest monitorowany w SENT.
Rok 2022 to nowe dotacje i pożyczki na ochronę środowiska
W 2022 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował kolejne wsparcia dla projektów inwestycyjnych przyczyniających się aktywnie do poprawy stanu środowiska naturalnego.
Pięć etapów sporządzania deklaracji dotyczącej źródeł ciepła (CEEB)
Zarządca budynku lub lokalu powinien złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw. Sprawdź, kiedy i jak taką deklarację złożyć oraz w jaki sposób ją wypełniać.
2021
Wszystko, co warto wiedzieć o osadach ściekowych
Dynamiczny rozwój budowy i rozbudowy sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych powoduje, że wytwarzane są coraz większe ilości komunalnych osadów ściekowych.Osad ściekowy jest pozostałością po procesie oczyszczenia ścieków. Komunalne osady ściekowe zawierają wiele wartościowych substancji odżywczych (m.in. związki azotu i fosforu jak w nawozach), mają wysoką kaloryczność (można z nich produkować energię elektryczną i ciepło w procesach np. termicznego przekształcania) oraz zawierają związki organiczne umożliwiające ich fermentację w celu produkcji biogazu, a następnie energii elektrycznej i ciepła. Poniższe opracowanie przybliża zagadnienie wykorzystania osadów, w tym: ramy prawne określające możliwości postępowania z osadami, sposoby i możliwości ich zagospodarowania, wskazówki biznesowe.
Składanie sprawozdań za 2020 rok przez podmioty prowadzące PSZOK i odbierające odpady komunalne
Prowadzący PSZOK (z wyłączeniem gminy) oraz odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości są zobowiązani są sporządzania rocznych sprawozdań. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy − za rok 2020 złożymy je do 31 stycznia 2021 r.
2020
Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
2019
Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska
Z tego artykułu dowiesz się:- jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;- gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;- jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;- o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;- jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;- teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;- jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;- jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.