Instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców w dobie pandemii
Pandemia COVID-19 wywołała jeden z największych szoków gospodarczych i społecznych XXI wieku. Wiązało się to z zatrzymaniem globalnej produkcji, uderzeniem w łańcuchy dostaw na całym świecie, gwałtownym spadkiem konsumpcji wraz z załamaniem zaufania i nagłym zatrzymaniem większości sektora usług będącym konsekwencją narzuconego dystansu społecznego. W odpowiedzi na kryzys gospodarczy spowodowany epidemią COVID-19 Komisja Europejska (KE) przyjęła nowe zasady udzielania pomocy dla przedsiębiorstw na podstawie Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19. Na jakie wsparcie możesz liczyć?
Dowiedz się, czym jest audyt środowiskowy EDD
Audyty Environmental Due-Diligence (EDD) są od lat powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej oraz w USA w celu wspierania procesów decyzyjnych w trakcie zakupów, fuzji i przejęć nieruchomości. Dzięki nim inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. Informacje te mogą mieć znaczny wpływ na szacowaną wartość przedmiotu transakcji. Jednocześnie celem wykonania audytu dla sprzedawcy mogą być działania prewencyjne mające służące wykluczeniu lub zminimalizowaniu istniejącego ryzyka, by podnieść wartość przedmiotu transakcji oraz przyspieszyć realizację transakcji.
Kompendium wiedzy na temat pozwolenia zintegrowanego
Eksploatacja instalacji powodującej emisję zanieczyszczeń do środowiska w niektórych przypadkach może być prowadzona wyłącznie po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia lub zezwolenia. Takimi dokumentami będą np. pozwolenie na emisję gazów i pyłów do powietrza, decyzja zezwalająca na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów czy odprowadzanie ścieków. Tego rodzaju pozwolenia nazywa się sektorowymi, ponieważ swym zakresem obejmują wyłącznie jeden rodzaj oddziaływania na środowisko.Pozwolenie zintegrowane, jak sama nazwa wskazuje, łączy w jedną całość wszystkie typy oddziaływań i zastępuje cząstkowe decyzje z zakresu ochrony środowiska. W jaki sposób możesz je pozyskać? O tym przeczytasz w artykule.
Karta przekazania odpadu – wskazówki w zakresie jej wypełnienia
System BDO jest narzędziem stosunkowo nowym, z którego użytkowaniem wiele podmiotów wciąż ma duże problemy. W niniejszym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące wypełniania karty przekazania odpadów.
Jak ograniczyć negatywny wpływ inwestycji budowlanej na środowisko naturalne
Pozytywna ocena wpływu inwestycji na środowisko może być kluczowa podczas starania się o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (duś), bez której żaden proces inwestycyjny nie jest możliwy. Dodatkowo stale zaostrzające się przepisy prawa w zakresie ochrony środowiska mogą piętrzyć kolejne trudności w procesie inwestycyjnym, stawiając coraz wyższe wymogi w kwestii proekologicznych rozwiązań. Warto zapoznać się z poniższym kompendium, które pomoże znaleźć odpowiedzi m.in. na poniższe pytania: w jaki sposób budynek i jego poszczególne elementy mogą wpływać na środowisko? na co należy zwrócić uwagę, planując inwestycję budowlaną przyjazną środowisku? jak sformułować kryteria zamówienia w procesie wyboru firmy w postępowaniu przetargowym?
- « pierwsza
- «
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- »
- ostatnia »
2022
Pytania i odpowiedzi dotyczące sprawozdań o odpadach
Zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy o odpadach podmiotami obowiązanymi do składania corocznych sprawozdań do marszałka województwa są: wytwórca obowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów; prowadzący działalność polegającą na gospodarowaniu odpadami, z wyłączeniem prowadzącego odbieranie odpadów komunalnych w zakresie: a) zbierania odpadów,b) przetwarzania odpadów− obowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów; podmiot prowadzący działalność polegającą na wydobywaniu odpadów ze składowiska lub zwałowiska odpadów, na podstawie zgody na wydobywanie odpadów lub decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów w fazie poeksploatacyjnej. W artykule znajdziesz odpowiedzi na często pojawiające się wątpliwości dotyczące składania rocznych sprawozdań o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami.
2021
Opłaty za pobór wód do celów retencyjnych
Nadleśnictwo korzystało z usługi wodnej w postaci retencjonowania wód powierzchniowych, a także korzystania z tych wód w celu prowadzenia gospodarki leśnej – woda służyła do nawadniania terenów leśnych. W informacji kwartalnej organ ustalił wysokość opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych. Po otrzymaniu informacji kwartalnej określającej wysokość opłaty zmiennej nadleśnictwo złożyło reklamację. Dyrektor zarządu zlewni ponownie określił opłatę zmienną w tej samej wysokości. Jako uzasadnienie takiej decyzji organ wskazał wydane nadleśnictwu pozwolenie wodnoprawne na pobór wód powierzchniowych, co stanowi podstawę obowiązku ponoszenia opłaty za usługi wodne. Czy to postępowanie było słuszne?
2020
Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
2019
Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska
Z tego artykułu dowiesz się:- jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;- gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;- jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;- o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;- jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;- teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;- jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;- jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.