Praktyczny poradnik dla użytkownika BDO
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO) została utworzona na mocy zapisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej: uo). Obowiązek rejestracji w BDO istnieje od 24 stycznia 2018 r., kiedy to rejestr zaczął funkcjonować. Od 1 stycznia 2020 r. Baza zyskała wiele nowych funkcjonalności, a na przedsiębiorców nałożono obowiązek prowadzenia ewidencji w systemie elektronicznym. Jednakże z uwagi na liczne apele przedsiębiorców dotyczące obowiązku rejestracji w systemie oraz krótki okres dostosowania firm do nowych wymogów ustawodawca dokonał kilku istotnych zmian w prawie. Z poniższego artykułu dowiesz się wszystkiego na temat praktycznego użytkowania BDO.
Odpady wysoko zakaźne – uniknij zakażenia koronawirusem!
W trakcie leczenia osób zarażonych drobnoustrojami chorobotwórczymi odpady, które pochodzą bezpośrednio od takich pacjentów, należy kwalifikować do wysoce zakaźnych odpadów medycznych. Niewątpliwie do grupy takich odpadów zaliczyć należy odpady pochodzące od osób u których zdiagnozowano koronawirusa. Jakie wiążą się z tym wymagania? Z artykułu dowiesz się: jakie pojemniki należy zastosować w przypadku odpadów wysoko zakaźnych, w jakiej temperaturze przechowywać te odpady, jak często wymieniać worki i pojemniki.
Ocena wodnoprawna w procesie inwestycyjnym
Realizacja inwestycji, w zależności od jej skali i zakresu, wymaga przeprowadzenia wielu procedur administracyjnych. Uzyskanie decyzji wymaganych prawem budowlanym jest formalnym zwieńczeniem procesu dającym zielone światło do realizacji takich zamierzeń. Zanim jednak to nastąpi, inwestor musi pamiętać o uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego w zakresie, jaki jest wymagany dla danego przedsięwzięcia. W przypadku niektórych inwestycji pozwolenie to nie zostanie wydane, jeśli nie będzie przeprowadzona procedura związana z oceną wodnoprawną.Od 28 września 2019 r. wiadomo, dla jakich konkretnie inwestycji wymagane jest przeprowadzenie oceny wodnoprawnej. Bez pozytywnej oceny wodnoprawnej inwestor nie uzyska pozwolenia wodnoprawnego, a co za tym idzie − finalnych decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia.
Czy nowa ustawa przywróci zieleń w miastach
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju prowadzi prace nad przepisami, które w centrach miast mają zminimalizować liczbę zabudowań betonowych, a zwiększyć powierzchnię terenów zielonych. W projektowanych zmianach w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym miastom ma zostać ułatwione zarządzanie przestrzenią tak, by miejsca na miejską zieleń były rezerwowane dla gminy. Ustalenie przeznaczenia terenu oraz zasad zagospodarowania przestrzeni nastąpi najpierw w planie ogólnym, sporządzanym obowiązkowo dla całego obszaru gminy. Co jeszcze ma się zmienić? O tym przeczytasz w artykule.
Zapoznaj się z przepisami o marnowaniu żywności
Marnotrawienie żywności jest problemem środowiskowym, ekonomicznym, jak też etycznym. Dnia 3 września 2019 r. ogłoszono tekst ustawy z 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Wprowadzane przepisy mają na celu m.in. ograniczać straty produktów żywnościowych nie tylko na etapie ich produkcji, ale przede wszystkim dystrybucji oraz usprawnić proces ich przekazywania np. organizacjom pozarządowym.Dużym placówkom handlowym doszły nowe obowiązki w zakresie przeciwdziałania marnowaniu niesprzedanej żywności. Mają one nie tylko wymiar finansowy, ale także wiążą się z koniecznością przekazywania takich produktów organizacjom pozarządowym. Co więcej, powiązane jest to również z dodatkowymi obowiązkami sprawozdawczymi za sprawą zmian w przepisach o rachunkowości.
Opakowania, odpady opakowaniowe i poużytkowe − aktualne przepisy i ich zastosowanie w praktyce
Podstawowe wymagania dotyczące opakowań oraz wytyczne związane z zarządzaniem w obszarze odpadów opakowaniowych z punktu widzenia ograniczania ich szkodliwego oddziaływania na środowisko naturalne zostały wprowadzone unijną dyrektywą 94/62/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Przepisy unijne zaimplementowano do polskiego prawa i wdrożono za pośrednictwem ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 542 ze zm.) oraz kilku rozporządzeń. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
- « pierwsza
- «
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- »
- ostatnia »
2022
Czy technologie odnowy sieci stanowią istotny element bezpieczeństwa dostawy wody
Pomimo że w Polsce obserwuje się ciągły rozwój technologii odnowy sieci wodociągowych oraz coraz szerszy zakres ich stosowania, bardzo rzadko podejmowane są programy badawcze mające na celu ocenę stanu technicznego i funkcjonalnego tej infrastruktury i określenia potrzeb w zakresie jej odnowy.Na podstawie badań i obserwacji prowadzonych można jedynie stwierdzić, że generalnie stan tej infrastruktury jest zły. W jaki sposób dokonać odnowy sieci?
Te kwestie dotyczące raportu o KOBiZE Cię zainteresują
Głównym zadaniem KOBiZE jest administrowanie systemem handlu uprawnieniami do emisji w Polsce. KOBiZE prowadzi także Krajową bazę, w której gromadzone są informacje o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji oraz parametrach z nimi związanych.W ostatnim numerze mogłeś przeczytać więcej na temat zasad składania tego raportu. W poniższym artykule przedstawiono natomiast odpowiedzi na często pojawiające się pytania dotyczące KOBiZE.
Opłaty za usługi wodne – ich obliczanie, obowiązki
Obowiązek opłat za usługi wodne nie dotyczy wszystkich wymienionych w art. 35 ust. 3 ustawy Prawo wodne (dalej: PW) usług wodnych. Wprost dotyczy to: poboru wód podziemnych lub wód powierzchniowych, wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz odprowadzania do wód wód opadowych lub roztopowych ujętych w systemy kanalizacji deszczowej albo systemy kanalizacji zbiorczej na terenie miast. Takie formy korzystania z wód do końca 2017 roku były zasadniczo objęte obowiązkiem naliczania i uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska.Z artykułu dowiesz się m.in.: jak są ustalane stawki opłat i ich wysokość, kto jest zobowiązany do ponoszenia opłat, czym są opłaty podwyższone.
2020
Baza wiedzy − kompetencje i obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska ochrona środowiska to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej. Ochrona ta polega na racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom oraz przywracaniu elementów przyrodniczych do właściwego stanu. Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach podzielone są na obowiązki: organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano najważniejsze z nich.
Audyt gospodarki wodno-ściekowej oraz stosowania substancji chemicznych w praktyce
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie przeprowadzić audyt środowiskowy w swojej firmie, powinien jedynie odpowiednio się do niego przygotować.W tym artykule opisano dwa komponenty ochrony środowiska, które należy sprawdzić, a w kolejnych numerach będziemy skupiać się na następnych aspektach działalności. Zawsze może się jednak okazać, że dana instalacja wymaga podejścia szczegółowszego, dlatego analizy należy dokonywać indywidualnie dla każdego przedsiębiorstwa.
2019
Dowiedz się, jak prowadzić firmę zgodnie z przepisami oraz spełnić wymogi audytu z zakresu ochrony środowiska
Z tego artykułu dowiesz się:- jak działania w ochronie środowiska mogą wpłynąć na wizerunek Twojej firmy;- gdzie szukać przepisów ochrony środowiska oraz ich aktualizacji;- jakie obowiązki, wynikające z regulacji prawnych, spoczywają na Twoim przedsiębiorstwie oraz jaką dokumentację należy archiwizować;- o jakich terminach sprawozdań środowiskowych i opłatach należy pamiętać;- jakie czekają Cię konsekwencje z tytułu nieprzestrzegania przepisów;- teoria a praktyka w stosowaniu przepisów, czyli: kto pyta, nie błądzi;- jakie przysługują Ci prawa w stosunku do obowiązków;- jak umiejętnie zarządzać przedsiębiorstwem – czyli edukacja ekologiczna, standardy i złote zasady przyjęte w organizacjach;- czy samokontrola jest Twojemu przedsiębiorstwu potrzebna.
Baza BDS dla prowadzących odzysk i recykling SZWO
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych podmioty przywożące substancje zubożające warstwę ozonową lub fluorowane gazy cieplarniane oraz pozostałe fluorowane gazy cieplarniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wywożące te substancje lub gazy z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazują do bazy danych, o której mowa w art. 41 ust. 1, roczne sprawozdania sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym dotyczące substancji zubożających warstwę ozonową lub fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, z wyodrębnieniem ilości substancji zubożających warstwę ozonową i fluorowanych gazów cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazów cieplarnianych, przywożonych spoza Unii Europejskiej i wywożonych z Unii Europejskiej. Co powinieneś wiedzieć na temat bazy BDS?
2015
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.
2016
Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada
Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.