Cztery metody oczyszczania odcieków ze składowisk

Odcieki ze składowisk stanowią specyficzne ścieki przemysłowe, które należy poddać odpowiedniej metodzie oczyszczania, zanim zostaną odprowadzone do środowiska. Stosowane mogą być m.in. flokulacja/strącanie, adsorpcja na węglu aktywnym, zaawansowane metody utleniania, procesy membranowe obejmujące np. odwróconą osmozę, nanofiltrację. Do oczyszczania odcieków pochodzących ze składowisk odpadów komunalnych eksploatowanych do 5 lat polecane są metody biologiczne, z których odcieki charakteryzują się wysokim BZT5, do odcieków ze składowisk eksploatowanych powyżej 10 lat – metody fizyko-chemiczne. Którą metodę wybrać? Czym one się charakteryzują? Szczegóły w artykule.

Stacje demontażu pojazdów – poziomy odzysku i recyklingu, kary, sprawozdania

Stacje demontażu pojazdów muszą wypełniać szereg obowiązków w zakresie ochrony środowiska, w tym w zakresie poziomów odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów, a w razie ich nieosiągnięcia, naliczania odpowiednich opłat. Poza tym muszą również przedkładać stosowne sprawozdania. W artykule znajdziesz szczegóły.

Zmiany w ustawie o źródłach ciepła

W 2023 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło kolejne zmiany w ustawie z 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Co się zmieniło?

Pamiętaj o sortowaniu odpadów od 2023 roku

Ustawa z 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw wprowadziła nowe zasady dotyczące zbierania odpadów budowlanych, które obowiązują od 1 stycznia 2023 r.

Obowiązki właścicieli nieruchomości niezamieszkanych

Przepisy ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ucpg) nie rozróżniają obowiązków właścicieli nieruchomości zamieszkanych w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych od obowiązków właścicieli nieruchomości niezamieszkanych.

Chcesz prowadzić stację demontażu pojazdów – oto, co musisz wiedzieć!

Stacja demotnażu pojazdów (dalej: SDP) wymaga uzyskania pewnych zezwoleń, aby wszystko było prowadzone zgodnie z prawem ochrony środowiska. Jakie wymogi trzeba spełnić? O czym trzeba pamiętać? Tego oraz wielu innych rzeczy dowiesz się z niniejszego artykułu.

Nowe stawki opłat za hałas i emisje do powietrza od 2023 roku

Dnia 26 października 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym RP obwieszczenie ministra klimatu i środowiska z 7 października 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2023 (M.P. z 2022 r. poz. 1009). Poniżej szczegóły.

Kolejna próba wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt na futra

9 czerwca 2022 r. organizacja Stowarzyszenie Otwarte Klatki, Fundacja VIVE i Partia Zielonych – złożyła projekt zmiany ustawy o ochronie zwierząt do Sejmu. Co zakłada projekt?

2023

Prawa i obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarki wodnej i ochrony wód

Podstawowym aktem prawnym regulującym zagadnienia związane z gospodarką wodną i ochroną wód jest ustawa z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. Jakie wynikają z niego prawa i obowiązki odnośnie do gospodarki wodnej i ochrony wód? Kto podlega tym przepisom? Jakie grożą sankcje karne? Tego oraz wielu innych rzeczy dowiesz się z niniejszego artykułu.

Pamiętaj, że od początku roku wystartował EDB!

Od 27 stycznia 2023 r. ruszyła aplikacja elektronicznego dziennika budowy (dalej: EDB), która umożliwiła realizację wszystkich czynności wymaganych przy prowadzeniu dziennika budowy. Jest ona także dostępna w wersji komputerowej pod adresem e-dziennikbudowy.gunb.gov.pl i nie trzeba jej instalować na komputerze, wystarczy przeglądarka internetowa.

Odpowiedzialność karna w zakresie substancji chemicznych

Na terenie Polski funkcjonuje ustawa z 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1816), zgodnie z którą m.in. za łamanie przepisów w zakresie wprowadzania, wywozu, produkcji dystrybucji susbtancji lub mieszanin chemicznych grożą dotkliwe kary finansowe. Poniżej zestawiliśmy informacje o najwazniejszych karach ujętych w ww. ustawie.

2022

Opłata podwyższona za naruszenie warunków pozwolenia odnośnie ścieków

Zgodnie z ustawą Prawo wodne (dalej: PW), w momencie gdy podmiot wprowadzający ścieki do środowiska narusza warunki posiadanego pozwolenia wodnoprawnego, a więc np. przekracza ilość lub ścieki są złej jakości, wówczas zobowiązany jest do ponoszenia opłaty podwyższonej.

Nie zawsze trzeba mieć pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie wód deszczowych

Zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 7 ustawy Prawo wodne, odprowadzanie do wód lub do urządzeń wodnych – wód opadowych lub roztopowych, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo w systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, stanowi usługe wodną, na którą wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego. Poza tym za tego typu korzystanie ze środowiska ponosi się odpowiednią opłatę do Wód Polskich. Co z sytuacją, kiedy wody te odprowadzane są do ziemi? Czy też należy uiszczać jakieś opłaty?

Kiedy negatywna opinia WIOŚ jest ostateczna?

Pytanie: WIOŚ wydał naszej firmie negatywną opinię, przez co zamknął nam drogę do uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Czy możemy jednak coś z tym zrobić? W jakimś trybie się odwołać?

2021

Pozwolenia i zezwolenia w ochronie środowiska, czyli jak bezbłędnie przygotować dokumenty środowiskowe

Nowo powstałe lub przebudowywane obiekty budowlane, zespoły obiektów oraz instalacje mogą wymagać uzyskania decyzji, które określą zakres i warunki korzystania ze środowiska.Za brak wymaganych dokumentów grozi Ci kara aresztu, ograniczenia wolności lub kara grzywny. Ponadto za emisję zanieczyszczeń do środowiska może być naliczana opłata podwyższona.W artykule znajdziesz opis procedur i wymaganych dokumentów, które pomogą Ci bezproblemowo przebrnąć przez skomplikowane formalności administracyjne.

Nowości

2020

Korzystanie z wód w celach energetycznych

Produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem wód to specjalny rodzaj ich wykorzystania. W konsekwencji wymaga zachowania szczególnych warunków formalnych.Po pierwsze, korzystanie z wód do celów energetyki, w tym energetyki wodnej, jest jedną z usług wodnych. Po drugie, obiekt energetyki wodnej jest urządzeniem wodnym w rozumieniu Prawa wodnego.Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj poniższy artykuł.

Kiedy musisz uzgadniać dokumenty planistyczne z Wodami Polskimi

Do zadań Wód Polskich należy m.in. sporządzanie, aktualizowanie i uzgadnianie wielu projektów dokumentów planistycznych. Artykuł 166 ww. ustawy zawiera dokumenty, których projekty wymagają uzgodnień z Wodami Polskimi w zakresie zagospodarowania i zabudowy terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.Jakie to dokumenty i jak wygląda procedura ich uzgadniania z Wodami Polskimi? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

2019

Obowiązki prowadzącego instalację lub eksploatującego urządzenie

Przedsiębiorcy prowadzący instalacje lub eksploatujący urządzenia powinni zweryfikować, czy ich użytkowanie nie będzie związane z koniecznością przestrzegania obowiązków wynikających z aktów prawnych w zakresie ochrony środowiska. Powinni oni zweryfikować, czy użytkowanie urządzenia lub instalacji powoduje emisję, czyli przyczynia się do wprowadzania bezpośrednio lub pośrednio do wody, powietrza, gleby lub ziemi substancji lub energii.W artykule znajdziesz:- sposoby prowadzenia pomiarów emisji do powietrza;- rodzaje pomiarów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej;- przykłady prezentacji wyników pomiarów;- inne obowiązki wynikające z eksploatacji instalacji.

2018

Produkt uboczny czy odpad?

Od 29 sierpnia 2018 r. obowiązuje nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, która wprowadziła zmiany w zakresie uznawania przedmiotu za produkt uboczny.Zgodnie z wcześniej obowiązującą ustawą o odpadach uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny następowało, jeżeli marszałek województwa w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zgłoszenia uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny nie wyraził sprzeciwu, w drodze decyzji. W nowych przepisach zaproponowane zostały m.in. zmiany dotyczące uznania przedmiotu za produkt uboczny oraz możliwości nakładania przez organ na prowadzących instalację obowiązków pomiarowych w szerszym zakresie niż było to dotychczas. Jak teraz wygląda cała procedura? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Poznaj obowiązki hodowcy drobiu!

Zakłady przemysłowe zajmujące się na dużą skalę hodowlą drobiu negatywnie oddziałują na środowisko. Przedsiębiorca, który planuje budowę zakładu zajmującego się tego typu hodowlą jest zobowiązany do uzyskania decyzji, pozwoleń, zezwoleń bądź zgłoszeń w zależności od wielkości przedsięwzięcia (tzn. od maksymalnej liczby drobiu) już na etapie planowania i budowy zakładu. Z artykułu dowiesz się: czy musisz opracować raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, które dokumenty są niezbędne, by rozpocząć tego typu inwestycję, jakie warunki musisz spełnić by wybudować fermę drobiu, czy Twoja hodowla jest duża.

Poznaj najważniejsze nowelizacje przepisów w zakresie ochrony środowiska

W okresie od czerwca do września 2018 r. wprowadzono i zaprojektowano wiele nowych przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska. Są one zawarte w uchwalonych przez sejm i podpisanych przez Prezydenta ustawach. W sejmie znajdują się również projekty jeszcze nie uchwalonych aktów prawnych, których treść może mieć wpływ zarówno na społeczny jaki i gospodarczy wymiar zasad przyszłego funkcjonowania przedsiębiorców i administracji publicznej oraz wszystkich obywateli. W poniższym artykule znajdziesz przepisy dotyczące m.in.: biokomponentów i biopaliw ciekłych, odnawialnych źródeł energii, prawa łowieckiego, odpadów, inspekcji ochrony środowiska.

2015

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z dotacji z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) służą realizacji wspólnych celów określonych w gronie międzynarodowym dla danego pogranicza lub- w przypadku programów transnarodowych i międzyregionalnych - dla szerszych obszarów.

2016

Autoryzowany przedstawiciel – za co odpowiada

Ustawa z 11 września 2015 o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadziła nowego uczestnika systemu, jakim jest autoryzowany przedstawiciel. Autoryzowany przedstawiciel przejmuje od producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zagranicznych przedsiębiorców) odpowiedzialność za wykonywanie na terytorium Polski obowiązków określonych ustawą dla wprowadzających sprzęt.